שתף קטע נבחר

 

"אוי, סליחה". כמה כסף החזירו הבנקים ללקוחות?

כ- 10 מיליון שקל החזירו הבנקים ללקוחותיהם, בעקבות תלונות שהוגשו לפיקוח על הבנקים בשנת 2009, כך על פי דו"ח בנק ישראל. ואולם, רוב התלונות לא מגיעות כלל לידיעת הפיקוח, כך שלמעשה ההחזרים בעקבות עוולות הבנקים גבוהים הרבה יותר. כמה? על פי הערכה צנועה - עשרות מליונים

כמה כסף מחזירים הבנקים בכל שנה ללקוחות בעקבות גביות שווא שביצעו בחשבונותיהם? לפי דו"ח בנק ישראל לשנת 2009, שפורסם בשבוע שעבר, 8,600 תלונות נגד הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, שטופלו על ידי הפיקוח על הבנקים הובילו להחזר של 10.5 מיליון שקל.

 

אולם בנק ישראל מטפל רק בלקוחות שפנו אליו, או בכשלים רוחביים שהוא מוצא בהתנהלות הבנקים במסגרת הפיקוח. כל התלונות המטופלות במדורי פניות הציבור של הבנקים, או בסניף עצמו, לא נבדקים ואינם נכללים בדו"ח. בנוסף הרשימה אינה כוללת את אלו שפנו לארגוני הצרכנות שיסייעו להם בהתנהלות מול הבנק וכן מי שבחר בהליך משפטי בכדי לממש את זכותו לקבל את מה שמגיע לו - וכאלו יש רבים.

 

גורם בכיר המעורה במערכת הבנקאית אומר ל ynet כי למעשה אין שום סטטיסטיקה מדוייקת שיכולה להצביע על גובה הסכום הכללי שמוחזר ללקוחות. "הרבה מהויכוחים בין הלקוח לבנק מסתיימים בסגירה ביניהם, לעיתים הלקוח מאיים בעזיבת הבנק ואז מוחזר לו כסף, אבל לא בטוח שמדובר תמיד בהחזר שנבע מעוולה צרכנית, לכן יש קושי לדעת במדוייק".

 

גם אם נניח בצד מקרים של החזרים שאינם נובעים כתוצאה מעוולה כל שהיא של הבנק, ההערכות הן שמדובר בסכומים שמגיעים לעשרות מיליוני שקלים בכל שנה. המערכת הבנקאית שומרת לעצמה היטב את הנתונים הללו ואינה מעוניינת לשתף בהם - לא את הלקוחות ולא את הפיקוח על הבנקים.

 

מה עם הלקוחות העסקיים?

אמנון שוורץ, מנכ"ל חברת שגיא חישובי ריבית, המתמחה בבדיקת חשבונות בנקים וייעוץ כלכלי, אומר כי נתוני בנק ישראל הם חלק מתוך תמונה רחבה יותר.

 

מדו"ח בנק ישראל עולה כי בעשור האחרון הוכפלו מספר התלונות והפניות, אך לדבריו הדו"ח של בנק ישראל מתמקד במגזר משקי הבית ואינו כולל את הלקוחות העסקיים. "הלקוחות הגדולים לא פונים למפקח על הבנקים, הם פונים ישר לעו"ד או לחברות מקצועיות בתחום הבנקאות" אומר שוורץ ומעריך שמדובר בסכומים גדולים במיוחד: "לפי אומדן שביצענו, סכומי ההחזרים והזיכויים שהבנקים מחזירים מידי שנה ללקוחות עסקיים במשק הישראלי בעקבות פניות לקוחות, הליכים משפטיים או פשרות וזיכויים, נאמדים בסכום של כ-100 מיליון שקל בהערכה זהירה", לדבריו הם יכולים להגיע אף להרבה יותר מכך.

 

גם אם נתייחס להערכות הללו בזהירות ונפחית מהם אחוזים רבים, נצטרך להוסיף את אותם החזרים במגזר משקי הבית שלא מגיעים לידיעת הפיקוח על הבנקים. בחישוב כזה, לא תהיה זו הערכה מוטעית שמדובר בהחזרים של עשרות מיליוני שקלים בכל שנה.


פורסם לראשונה 23/02/2010 21:38

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
מגיע לכם החזר?
צילום: ירון ברנר
מומלצים