הרשקוביץ: ייתכן מאוד שמוצא האדם מהקוף
שר המדע נדרש לתיאוריית התפתחות המינים של דרווין, בעקבות דברי המדען של משרד החינוך, והשיב: בניגוד לגישה הדתית הרווחת אין שום סתירה בין אמונה לבין תורת האבולוציה
המדען הראשי של משרד החינוך חולל סערה כשיצא נגד ההשקפה הדרוויניסטית. ומה אומר שר המדע והטכנולוגיה ממפלגת "הבית היהודי"? בתשובה לשאלת עיתון 'בשבע' שצפויה להתפרסם השבת, טוען השר, הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, כי אין לשלול את תיאוריית התפתחות המינים של דרווין, לפיה מוצא האדם מן הקוף.
השר הרשקוביץ נשאל האם הסתייגות המדען הראשי במשרד החינוך מתאוריית האבולוציה היא עילה מוצדקת להדחתו מתפקידו, והשיב כרב וכמדען כי בניגוד לגישה הרווחת בקרב דתיים וחרדים, אין סתירה בין אמונה דתית לבין תיאוריית האבולוציה של דרווין וציין כי עמדתו של המדען אינה צריכה להוות
השר פירט: "ראשית, נעיר כי מבחינה אמונית אין שום צורך להסתייג מתיאורית ההתפתחות של דרווין. כבר כתב הראי"ה קוק (אגרות ראי"ה ח"א אג' צ"א): '… שאפילו אם היה מתברר לנו שהיה סדר היצירה בדרך התפתחות המינים גם כן אין שום סתירה, שאנו מונים כפי הפשטות של פסוקי תורה, שנוגע לנו הרבה יותר מכל הידיעות הקדומות, שאין להן עמנו ערך מרובה. והתורה ודאי סתמה במעשה בראשית...'".
על פי הרשקוביץ', "ראוי לעיין גם בספרו של הרב יצחק שילת "בתורתו של ר' גדליה" (מדברי תורתו של הגאון ר' גדליהו נדל, תלמידו של החזון איש) המראה
כי כבר רבי עובדיה ספורנו (שחי יותר מ-300 שנה לפני דרווין) מוכיח מן הפסוקים כי בריאת האדם בצלם אלקים זהו סופו של תהליך ארוך, שראשיתו ביצור לא שכלי, השייך לקטיגוריה של בעלי החיים, ההולך ומתקדם עד שניתן לו השכל האנושי, ובמקביל גם הצורה הפיסיולוגית של האדם המוכרת לנו. הוא מאשר כי ההוכחות של דרווין, ושל חוקרי המאובנים, לקיומם של שלבים קודמים כאלה, נראות משכנעות, אלא שהטעות של דרווין היא בראייה הכללית של הדברים, המתחמקת מן השאלה איך נוצרו השינויים. הוא מסיק כי עם ההכרה ברצון האלוקי הפועל בטבע - אין שום צורך לשלול את תיאור המאורעות כפי הטענות המדעיות.
יחד עם כל זאת, מסכם השר, כי "תורת ההתפתחות הינה תיאוריה שבצד ההוכחות והממצאים המחזקים אותה, עדיין יש בה חלקים לא מבוטלים שהם בגדר השערות, שתיאורטית יתכן ותתבררנה כלא נכונות. לכן, ודאי שאין צורך להתייחס אליה כאל אמת שאינה ניתנת לערעור. מכל מקום, למדען הראשי במשרד החינוך אין כל אמירה ביחס לתוכניות הלימודים ולתכנים הנלמדים, ולכן דעותיו בנושא תורת ההתפתחות אינן צריכות לשמש עילה להדחתו".