גלידה: כך גורמים לכם ללקק את האריזה
אריזות מעוצבות במיטב האופנה הבריטית, פריטה על מיתרי הנוסטלגיה, התכתבות עם עם רגשות האשמה ושימוש בצבעוניות יוקרתית - הגלידות עברו דרך ארוכה מאז אריזות הקרטון של פעם, אבל תתפלאו לגלות שגם אלה לא נעלמו מהעולם
גלידה - מתוקה או חמוצה, באריזות קרטון, בקלקר או בגביעים, ותמיד תמיד - קפואה. מאז הומצאה עשתה הגלידה דרך ארוכה מאוד, בישראל ובעולם בכלל.
לטורים קודמים של עיצוב מחוץ לקופסא:
- מנשנשים בעיניים: תולדות אריזות חטיפי צ'יפס
- שוק משקאות האנרגיה: העיצובים שיעוררו אתכם
- בקבוקי יין: עיצובים תוססים לקהל הצעיר
הנתונים מגלים שאנחנו צורכים גלידה בכמויות: בשנת 2004 הסתכם סך מכירות הגלידה והקינוחים הקפואים ב-21.4 מיליארד דולר, כאשר 8.1 מיליארד דולר מתוכם הגיעו ממכירות של גלידות ביתיות. בשנת 2009 הגיעו מכירות הגלידה בארצות הברית ל-25 מיליארד דולר.
האבולוציה של הגלידה
זוכרים את חפיסות הקרטון המלבניות של פעם? אם הייתם מזדרזים ומגיעים לגלידה לפני שאר בני המשפחה, הייתם זוכים בקצה ומוותרים על שימוש בכוס או בקערה. לאחר מכן החל החלק המעצבן - צריך היה לחתוך מלבנים קטנים דמויי קסטה וכל העסק הפך לדביק. אריזות אלה כללו בדרך כלל שני טעמים בסיסיים, למשל, שוקו-וניל, תות-וניל או פונטש-בננה, ולמביני העניין - פיסטוק ומוקה. בהמשך השתכללו והחלו לשלב שלושה טעמים באריזה מלבנית אחת.
חלק מהגלידות מגיעות עדיין באריזת קרטון, לא מעט בזכות המגמה המעודדת שמירה על הסביבה, אבל כיום אפשר למצוא אותן בצורה תלת מימדית הרבה יותר נוחה לשימוש. בצד זאת אפשר כמובן, למצוא גם אריזות שעשויות מפלסטיק.
מבחינת הטעמים - אין צורך להכביר במילים. שוקו-וניל ותות-בננה הם רק טעמי הבסיס. היום ניתן למצוא גלידה בטעם אייריש קרים, קרם עוגיות, אייס קפה, פסיפלורה, אגוזי לוז, מסטיק, טופי, לימון, לימון-נענע, מקופלת, מנגו אפרסק, חמאת בוטנים, ריבת חלב, פירות יער, רום צימוקים ועוד ועוד ועוד. אינספור טעמים, שרק מלמנות חלק קטן מהם מתעורר בי חשק לעשות הפסקה ולהכין לעצמי מנה של גלידה.
כשפותחים את האריזה מבינים, שגם הגלידה עברה אבולוציה: כאשר רוצים לשלב בין מספר טעמים, כבר לא מסתפקים באריזה המחולקת לשני חצאים שכל אחד מהם מכיל טעם אחר. במקום זה מוצעים שילובים מעניינים, למשל: טעם אחד ממוקם במרכז וצורתו גיאומטרית בדרך כלל (למשל לב או כוכב), בעוד שהטעם השני עוטף אותו מסביב.
לעיתים, השילוב בין שני הטעמים נראה לעין ומורגש במרקם, אך אין הפרדה מלאה. בנוסף האריזות המשפחתיות לא מגישות אמנם את הדובדבן שבקצפת, אבל כן ניתן למצוא עיטורים של סירופ בטעמים שונים על גבי המעטפת של הגלידה.
בטעם של פעם
למרות הדרך הארוכה שעברו הגלידות, המעצבים אוהבים לבצע קאמבק לטרנדים שחלפו זה מכבר, תוך פריטה על מיתרי הנוסטלגיה. כך למשל, המותג האמריקני Gelo, המשווק גלידה איטלקית, עטוף אותה באריזה עם קריצה לימים עברו: אריזות המותג עשויות מקרטון, בדומה לאריזות ששימשו בעבר למכור גלידות משפחתיות.
בנוסף, האריזות מגיעות בצבעוניות מינימליסטית של שני צבעים: לבן שמייצג את החלב, וצבע נוסף שמייצג את טעם הגלידה, למשל ירוק לתפוח או כתום לתפוז. בנוסף לעובדה שהצבעוניות מרמזת על הטעם שבתוך האריזה, היא מזכירה לנו גם את הדלות העיצובית של פעם.
גם האיורים שעל גבי האריזה אמורים לרמוז על טעם הפרי. כך למשל, איור של כוכבים מזכיר את צורת התפוז ואיור של עיגולים סגולים מזכיר ענבים. לבסוף, השם של מותג לצד המשפט המוטבע על האריזה: "gelato to go", מקשרים בין המותג לארץ המוצא - איטליה, הידועה בגלידות שלה מזה שנים.
מחייכים מול רגשות האשמה
הרבה דברים השתנו מאז החלו לייצר ולמכור את הגלידה, אבל דבר אחד לא השתנה והוא רגשות האשם שמלווים אותנו לעיתים קרובות בעודנו אוכלים גלידה. בדומה לשוקולד, גם לגלידה עשויים להתלוות רגשות אשם על אכילת משהו שהוא מיותר, לא הכרחי מבחינה תזונתית ועתיר קלוריות.
Not Guilty הוא מותג בריטי שנותן במה לרגשות האשמה הממתינים מעבר לפינה, למשל אלה שמתעוררים לאחר מסע קניות מופרז או כאלה שמקורם ברצון למשהו מפנק ואנוכי. כמו-כן, המותג קורא תיגר על רגשות האשמה שמקורם באכילת הגלידה, שכן מדובר בגלידה מופחתת שומן ודלת קלוריות. כך למעשה, אין סיבה להרגיש אשמה כלל וכלל.
ואם בכל זאת החלטנו לאכול גלידה עשירה ואיכותית, לא עדיף לעשות את זה עם חיוך? המותג הבריטי Mayfield מגיש את הגלידה בהומור: אריזת הגלידה כוללת איור של פרה, שהתנוחה שלה משתנה בהתאם לשם שניתן לאותו הטעם.
כך למשל, בגלידה בטעם Moo jitsu עומדת הפרה בתנוחה השאובה מעולם אומנויות הלחימה, בעוד שבגלידת moo Choka wow wow ניתן לראות שהפרה נדהמת. על אף האיורים המשעשעים, לא מדובר על פנייה ישירה לילדים אלא למבוגרים המבינים חוש הומור.
יש לשים לב כי מוטיב ה"פרה" משמש פעמים רבות למיתוג מוצרים המקדמים ערכים של טבע, כפריות, בריאות וחלב. היופי בפרה של Mayfield הוא בכך שהיא מייצגת את כל הערכים הללו, תוך שמירה על קוליות, קליליות והנאה.
אורגניות ארוזה באופנה בריטית
המותג הבריטי Rocombe שאב את ההשראה לעיצוב הגלידות שלו מעולם האופנה האנגלי, כאשר כל אריזה "לובשת" הופעה שמרמזת על הטעם שבתוכה.
כך למשל, גלידה בטעם וניל ארוזה בחליפה שרמנטית לבנה בעוד שגלידה בטעם אגוזים עטופה בחליפה גברית חומה וסולידית. גלידת השוקולד וגלידת הקפה, טעמים שמעלים קונוטציות של תשוקה ומיניות, ארוזות בבגדי נשים.
החיבור בין הגלידה לבין הביגוד הוא בלתי צפוי ויוצא דופן. בנוסף, החיבור לעולם הביגוד התבצע בצורה יסודית ואפילו הכיתוב על גבי האריזות דומה לזה שמופיע על תוויות בגדים.
עוד הפתעה היא העובדה שמדובר במותג אורגני, אם כי אין סממנים ויזואליים המעידים על כך מבחינה עיצובית, מלבד הכיתוב.
גלידה לאניני הטעם
המותג האוסטרלי Gelati Sky נקרא על שם מייסדו, פול סאסילי, שגדל ברומא וזכר את איטליה כעולם בו אכילת הגלידה דמתה לחוויה רב חושית ומדהימה. במותג, שהחל את דרכו כבוטיק המשווק למספר מסעדות וחנויות מזון מיוחדות, רצו להעביר את המסר שהטעם של המוצר הוא חלומי. כדי להשיג זאת, האריזה עוצבה באופן שמדמה חלקי זיכרונות וחלומות מאיטליה, תוך חיבור בין ישן לבין חדש, בין חם לקר ובין אנלוגי לדיגיטלי.
המותג משתמש בשפה מרתקת ובדימויים שמתאימים לשמות שניתנו לטעמים השונים. כך למשל, האריזה של גלידה בטעם Passion fruit מכילה בין היתר דימוי של פסיפלורה ושל שפתיים המעניקות נשיקה, וזו של הגלידה בטעם Honey comb כוללת כנף של פרפר ולצידה חלק מכוורת דבש.
השפה הצבעונית של אריזות המותג היא על סף המונו-כרומטיות ומעניקה תחושה מודרנית, עדכנית ויוקרתית כאחד. הכוונה הייתה לבנות מותג שייחרט בזיכרון הצרכן. ואכן, האריזה השונה והייחודית שומרת על חזות של מוצר פרמיום.
גם המותג האוסטרלי Connoisseur Ice Cream מציג את הגלידה כמאכל גורמה. הפנייה לפלח השוק העליון מתבטאת בצבעוניות היוקרתית והמינימליסטית שעל גבי האריזה, הכוללת שימוש בצבע השחור הדומיננטי. בנוסף, הצרכן יכול ליצור קשר ויזואלי מהיר עם המותג מאחר שכדור הגלידה מצולם בצורת האות C, המייצגת את שם המותג. בשורה התחתונה, האריזות בעלות קו חד וברור ובעל דימוי מפתח חזק.
להבדיל, אם מסתירים את הלוגו של סדרת הגלידות five - קשה לזהות שמדובר במוצר של Haagen-Daz, זאת בשונה מסדרות הגלידה האחרות של המותג.
הגלידות מגיעות באריזה לבנה, שחלקה התחתון מורכב מצילומים קריספיים איכותיים ומודרנים, שיוצרים גירוי מיוחד ומלמדים על הטעם שבתוכה. עיצוב החלק העליון של האריזה שב ומתחבר אל הנוסטלגיה הקלאסית של המותג, כמו העובדה שהוא מכיל 5 רכיבים בסך הכל.
מבין שלל המותגים המופיעים בכתבה, המותג Not guilty מעביר את הקונספט המעניין ביותר מכולם - לא מדובר בעוד עיצוב מיוחד אלא בעיצוב עם עומק, שעומדים מאחוריו ערכים השאובים ממקומות נוספים בחיים שלנו, דבר מייחד את המותג לא רק ברמה הויזואלית.
הכותב הוא מומחה למיתוג ועיצוב ומרצה בפקולטה לעיצוב מכון טכנולוגי-חולון