עובדי נמל חיפה משבשים הבוקר את פעילותו
השיבושים - במחאה על מה שנראה ככוונת הממשלה להפריט את הנמל. אתמול נשלח מכתב פנימי מהאוצר לדירקטוריון הנמל, בו הוא ביקש להוציא תשקיף לקראת האפשרות להנפקתו. העובדים טוענים שהנמל מושבת לגמרי, בהסתדרות, לעומת זאת, טוענים כי הוא עובד כרגיל
עובדי נמל חיפה החלו הבוקר (ד') לשבש את פעילותו, במחאה על כוונת הממשלה להפריט את הנמל, במקביל לישיבת הדירקטוריון של הנמל בנושא. במהלך היום ייערכו אסיפות הסברה לעובדי הנמל בעניין תהליך ההפרטה שלו.
- עובדי נמל חיפה: לא נשתף פעולה עם הרפורמה
- עובדי נמל חיפה הקימו אגודה לרכישת מניות הנמל
- אושרה ההנפקה הראשונה של מניות הנמלים
הסיבה לאסיפת ההסברה היא מכתב פנימי שהאוצר הוציא לדירקטוריון הנמל, בו הוא ביקש להוציא תשקיף לקראת האפשרות להנפקה של הנמל, כלומר להפרטה שלו.
העובדים טוענים שמדובר בהפרה של הבנות לפיהן לא תתבצע הפרטה חד צדדית של הנמל, בלא הסכם איתם. עם זאת, לא מדובר בצעד מעשי בדרך להפרטה אלא רק בבדיקה תיאורטית ולכן באוצר ובהנהלת הנמל לא מתקשים להבין את מהות השביתה.
יו"ר ועד עובדי הנמל מאיר תורג'מן אמר ל-ynet: "אנחנו רוצים רפורמה בנמל אבל הובטח לנו שהיא תיעשה בהנפקה והנה פתאום בטיוטת התשקיף שהוציא האוצר מדובר על רציפים פרטיים. אני חושש שהם רוצים למכור ליזמים רציף אחרי רציף כמו שעשו באילת ולעקוף אותנו. אני לא אתן לזה לקרות ואמשיך להיאבק".
עובד בנמל סיפר ל-ynet כי "הנמל פתוח, אבל העבודה מתנהלת בעצלתיים ומפסיקה לפרקים".
מוועד עובדי הנמל נמסר כי הנמל מושבת. עם זאת, בהסתדרות טוענים כי הוא עובד כרגיל.
השבתה של הנמל, אפילו לזמן קצר, גורמת לתעשייה נזק קשה יותר מכל שביתה אחרת. נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, הגיב בזעם לשביתה. לדברי ברוש: "היצוא הישראלי אינו יכול לסבול אפילו יום אחד של שביתה". ברוש קרא לשני הצדדים להידבר ולהימנע מצעדים כוחניים.
גורם המעורה באירועים אומר כי ברוש שוחח עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני וביקש ממנו להרגיע את הרוחות, וכי עיני פועל בשקט למנוע הידרדרות להשבתה של הנמל.
בשנת 2005 בוצעה רפורמה שבה פורקה רשות הנמלים ובמקומה קמו ארבע חברות נפרדות - חברה לכל נמל וחברת נמלי ישראל המנהלת אותן. ההסכם הושג בעקבות מאבק בין שר האוצר דאז בנימין נתניהו שהבטיח להפריט את הנמלים ולייעל אותם ובין העובדים שהתנגדו להפרטה והשביתו את הנמלים במשך כל יולי-אוגוסט 2004.
היצואנים מדווחים כי הרפורמה לא השיגה את מטרתה ולא ייעלה את שירות הנמלים וטוענים כי המצב בנמל חיפה אף התדרדר. במסגרת ההסכמים הבטיחו העובדים לשמור על שקט תעשייתי במשך חמש שנים - כלומר עד עתה, אף כי בפועל גם במהלך חמש שנות השקט היו מדי פעם שביתות ועיצומים בנמלים.
ניתן להעריך כי העיצומים היום בנמל היא מעין הפגנת כוח של יו"ר ועד עובדי חיפה, מאיר תורג'מן, לצרכים פוליטיים פנימיים תוך ניצול תום תקופת השקט ולא בחזרה למאבק של ממש - כיוון שתוכנית ההפרטה אינה עומדת בפועל על הפרק.
לכך הגיב תורג'מן: "אני לא מונע משום צריכם פוליטיים. קיבלתי בבחירות לאחרונה 93% מקולות העובדים. היו"ר הקודם לא מאיים עלי, הוא לא כבר לא קיים".