אנחנו עדיין עם הספר
קודם כל בודקים מה במבצע, לא מתייחסים לרשימת רבי המכר וקונים לפחות 10 ספרים בשנה. לפי תוצאות סקר הספרים הגדול של ynet, בו השתתפו עשרות אלפי גולשים, יש סיבה להיות אופטימיים. כל התוצאות, הניתוחים והמסקנות
עשרות אלפי גולשים השתתפו בסקר הספרים הגדול של ynet, והתמונה העולה מנתוני התוצאות היא ללא ספק תמונה אופטימית. בזמנים של תרבות מבצעים אגרסיבית, מבצעי שיווק מקוממים וקינות חוזרות ונשנות על מצבם הכלכלי העגום של הסופרים, דומה כי בכל זאת קהל רוכשי הספרים הוא בוגר ואינטיליגנטי יותר ממה שנהוג לחשוב, אם כי עדיין דומה שיש חלקים, כמו למשל מבצעים, שכבר הפכו לנחלת כולם.
קונים ללא הפסקה
אולי הנתון האופטימי ביותר הוא תדירות קניית הספרים. מתברר שבמידה רבה אנו עדיין זכאים להיכנות "עם הספר"; 40 אחוז מהנשאלים קונים יותר מעשרה ספרים בשנה, 40 אחוז קונים בין ארבעה ספרים לעשרה ספרים בשנה. בלפור חקק, יו"ר אגודת הסופרים, התייחס לכך ואמר: "הסקר בהחלט מצביע על מגמה חיובית של אהבת הספר. שנים שמנסים להלך עלינו אימים שהספר הדיגיטלי יביס את הספר הכתוב. מתברר שאין תחליף לדפדוף בספר, ושריח הדפים עדיין קוסם לאנשים רבים".
אין תחליף לדפדוף בספר (צילומים: עופר עמרם)
לחיים פסח, אחד העורכים הותיקים ביותר בתעשייה, אין ספק כי התוצאות הן סוג של חגיגה: "מעולם לא קראו רבים כל כך ספרים עבריים. נתוני מכירות הספרים בארץ מוכיחים שאנחנו כמעט בראש הטבלה של קוראי ספרים בעולם, לא רק במספר הספרים, אלא בז'אנרים היפים יותר - ספרות יפה לעומת עיון. אפילו בספרי שירה, בהשוואה למדינה תרבותית כל כך כמו צרפת - אנחנו יוצאים מנצחים".
פסח מביא כהשוואה נתונים ממדינות מערביות אחרות, בהתייחסו לנתון כי 40 אחוז קנו יותר מעשרה ספרים השנה. לפני הנתונים, בארה"ב רק 32 אחוז ביקרו אי-פעם בחנות ספרים, 58 אחוז מבוגרי האוניברסיטאות לא קראו ספר אחד מאז סיימו את לימודיהם. באנגליה שליש מהתושבים לא קנו ספר אחד בשנה החולפת ו-34 אחוז לא קוראים ספרים כלל.
"הסקר לא עסק בשאלה איזו סוגה קונים, אבל אילו היו בודקים, היו מוצאים שגם כאן אנחנו בסדר והמקום שתופסת הספרות היפה אצלנו הוא בהחלט מרשים לעומת גרמניה, שם נותנים עדיפות עצומה לספרי מסעות ותיירות, או אנגליה שבה מעדיפים ספרים על ידוענים", מסכם פסח.
קודם כל מבצעים
שאלה לא פחות מעניינת שעלתה בסקר היא עניין המבצעים; כידוע, לא אחת נשמעות ביקורות כנגד תרבות המבצעים האגרסיבית, שמסחררת את חוש הביקורת של הקונה, והדבר אף הגיע לחוק הספרים אותו יזם ח"כ ניצן הורוביץ, ואליו הצטרפו כפעילי חקיקה אקטיביים שרת התרבות לימור לבנת וח"כ זבולון אורלב.
לפי מה בוחרים?
לפי הסקר נראה שעם ישראל לא מאוד מגובש בעמדתו בסוגיית המבצעים: לשאלה "מה גורם לך לקנות ספר מסוים?" ענו 10 אחוזים מהגולשים שהם רוכשים ספר רק בגלל שהוא במבצע. כל השאר טוענים שהם לא מושפעים כלל מהמבצעים וקונים על פי קריטריונים אחרים של התרשמות אישית, ביקורות, שמיעה מפה לאוזן וכדומה.
"טוב לשמוע שרק 10 אחוזים, מכלל העונים, קונים ספר בגלל שהוא במבצע", אמר הסופר אלון חילו.
ואולם, לשאלה "עד כמה מבצעים משפיעים על החלטתך?" ענו 35 אחוז שהם קודם כל בודקים את המבצעים, 20 אחוז שהם קונים רק במבצעים ו-35 אחוז ענו שרק אם יש במבצע ספר שחיפשנו. רק 10 אחוזים טענו שהמבצעים לא משפיעים עליהם בכלל. מבולבלים? גם אנחנו.
לשדרג את התדמית
שאלה נוספת שקשורה לכך היא: האם אנו קונים ספרים שהם רבי מכר? רק 5 אחוז טענו כי הם קונים ספר בגלל שהוא רב מכר. 15 אחוז טענו שזה משפיע מאוד על החלטתם, 40 אחוז טענו שזה משפיע מעט ו-40 אחוז טענו שזה לא משפיע בכלל. האמנם כך?
מבצעים או התרשמות אישית?
"בהחלט מתגנב החשד שהנשאלים מנסים איכשהו לשדרג את התדמית שלהם בעיני עצמם", אומר חיים פסח בהתייחסו לנתונים האלה. רק 5 אחוז קונים רבי מכר ורשימת רבי המכר לא משפיעה כמעט? נו באמת! אם זה באמת המצב – אז אין בכלל רבי מכר, הרי כל מוכר בחנות ספרים יודע שרוב הקונים באים בעקבות הרשימה".
פסח מוסיף כי הנטייה הזאת לשדרוג התדמית ניכרת גם בתשובות האחרות: "למשל, על פי הסקר, לא רק רשימת רבי המכר אינה משפיעה, אלא שום דבר אחר כמעט, לא הכיתוב על העטיפה, לא ההמלצות ובטח שלא הפרסומות, אז מה בכל זאת משפיע – אני ורק אני!"
לא מקשיבים למוכרות
סוגיה נוספת מעניינת שעולה מהסקר היא המלצות המוכרות; לאחרונה התפרסם כי המוכרות משתי הרשתות הגדולות מקבלות "רשימת המלצות" מהרשת, ועל כל עותק שהן מצליחות למכור הן מתוגמלות. אז האם אנחנו באמת מקשיבים להן? לפי הסקר 60 אחוז אמנם מקשיבים למה שהן אומרות, אבל רק 5 אחוז בלבד לוקחים את המלצותיהן ברצינות.
האם להיות אופטימיים?
אז האם סך הכל אנחנו צריכים לצאת אופטימיים מהסקר הזה? ביקשנו תגובות, אבל חלק ניכר מהסופרים הותיקים ומעוד גורמים בתעשייה העדיפו להימנע.
"הסקר מעניין, אבל קשה להגיב על עובדות כה סבירות", אמר א.ב יהושע.
מה במבצע היום?
לדברי שרת התרבות, לימור לבנת, "תוצאות הסקר מעידות על כך שלא במקרה זכה הציבור הישראלי לתואר עם הספר. ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם במספר הספרים הנכתבים והנקראים לנפש, וזו ברכה גדולה.
"אולם הוזלות הספרים הגדולות, שבאות על חשבון היוצרים, מסכנות מאוד מצב זה. סופר, שמקדיש שנים לכתיבת ספר ומרוויח אלפי שקלים בודדים בשל מבצע שכופה עליו רשת הספרים, עלול לחדול מלכתוב, ולחפש לו פרנסה מניבה יותר. סכנה זו גדולה יותר כאשר מדובר בסופר צעיר, והתרבות הישראלית עלולה, בשל כך, לפספס את עגנון או אלתרמן הבאים. העיוות השיווקי שנוצר מחייב אותנו לדאוג לעתידה של התרבות הישראלית, התרבות היחידה כותבת העברית, ולהגן על הסופרים בחוק כפי שעשו במדינות רבות ברחבי העולם."
יפתח דקל, מנכ"ל הוצאת כתר, נשמע אופטימי: "טוב להיווכח שקוני הספרים הישראלים הם מתוחכמים ומעודכנים בנעשה בעולם הספרות ואינם מחפשים רק מבצעים והנחות כפי שהם מוצגים לפעמים. הקריסה הדרמטית במחירי הספרים בשנים האחרונות גרמה למצב בו מו"לים וסופרים אינם יכולים להרשות עוד לעצמם להוציא לאור ספרים חשובים, וזה מצב מסוכן לכל מי שהתרבות הישראלית יקרה לו. אני מקווה שנחזור כולנו להבין מה חשוב באמת: לאפשר למו"לים ולסופרים להוציא לאור ספרים ממיטב הספרות והעיון שנכתבו בארץ ובעולם".
"קשה לי להתייחס לסקר. אולי כי ספרים בהשקפתי אינם מוצר", אומרת הסופרת מירי רוזובסקי. "בעולמי יחסים של אדם עם ספרו הם יחסים של רגש. כך אני פוגשת בספרים וכך גם אני מקווה שקוראיי".
"לדעתי הדבר המשפיע ביותר, וממצאי הספר משקפים את זה, הוא
המלצה של אדם שאתה סומך על טעמו. האדם הזה יכול להיות מבקר ספרות או חבר קרוב. חוץ מזה אני מאמין בקנייה ספונטית. יש איזה רגע שבו ספר שניצב בחנות נוגע בך. הספרים האהובים עלי ביותר הם דווקא אלה שקניתי בחנות יד שנייה ללא כל תכנון", אומר ניר ברעם.
הסופר דוד טרבאי
אומר: "הסקר ממחיש בבירור עד כמה הדוק מעגל הקסמים של מבצעים ורבי מכר. אז מי נשאר בחוץ? ספרים שלא זכו להיכלל ברשימות הנחשקות של מבצעים, ובעיקר, ספרים ישנים, אפילו בני חצי שנה. אפילו ספרים חדשים במבצע לא זוכים להישאר במדפים מעבר לתאריך תפוגת החשבונית. בכל אופן, אני חושב שבשורה התחתונה – אנחנו עדיין עם הספר".
להלן התוצאות המלאות
כמה ספרים קנית השנה?
1. לא קונים ספרים - 5 אחוז
2. 1-4 - 15 אחוז
3. 4-10 - 40 אחוז
4. 10 ויותר - 40 אחוז
היכן קנית את רוב ספרייך השנה?
1. ברשתות הגדולות - 50 אחוז
2. בחנויות פרטיות - 40 אחוז
3. באינטרנט - 5 אחוז
4. בחנויות יד שנייה - 5 אחוז
עד כמה קריאה בגב הספר משפיעה על החלטתך?
1. לא קוראים בכלל את גב הספר - 10 אחוז
2. משפיעה מעט - 30 אחוז
3. משפיעה, אבל לא קובע - 50 אחוז
4. קונים רק לפי קריאה בגב הספר - 10 אחוז
מה גורם לך לקנות ספר מסוים?
1. הוא במבצע - 10 אחוז
2. קראנו עליו ביקורות טובות - 25 אחוז
3. המלצה של חבר - 15 אחוז
4. התרשמות אישית - 50 אחוז
עד כמה מבצעים משפיעים על החלטתך?
1. לא משפיעים בכלל - 10 אחוז
2. קודם בודקים מבצעים, אחר כך את השאר - 35 אחוז
3. קונים רק במבצעים - 20 אחוז
4. רק אם יש במבצע ספר שחיפשנו - 35 אחוז
היכן בדרך כלל אתה שומע על ספרים חדשים?
1. פרסומות - 5 אחוז
2. מודעות - 5 אחוז
3. רק בחנויות עצמן - 30 אחוז
4. כתבות בעיתון ובאינטרנט - 60 אחוז
עד כמה שם הסופר/ת משפיע על החלטתך?
1. משפיע מאוד - 40 אחוז
2. לא משפיע בכלל - 10 אחוז
3. רק הסיפור עצמו חשוב - 10 אחוז
4. משפיע מעט - 40 אחוז
עד כמה דירוג של ספר בטבלת רבי המכר משפיע על החלטתך?
1. קונים רק רבי מכר - 5 אחוז
2. משפיע מאוד - 15 אחוז
3. לא משפיע בכלל - 40 אחוז
4. משפיע מעט - 40 אחוז
עד כמה העטיפה של הספר משפיעה על החלטתך?
1. מי מסתכל עליה בכלל? - 20 אחוז
2. קונים רק ספרים עם עטיפות יפות - 10 אחוז
3. משפיעה מעט מאוד - 35 אחוז
4. משפיעה, אבל לא קובעת כלום - 35 אחוז
עד כמה המלצות של מוכרות בחנות משפיעות על החלטתך?
1. מי מדבר איתן בכלל? - 30 אחוז
2. קונים רק לפי המלצות המוכרות - 5 אחוז
3. מקשיבים, אבל מחליטים בעצמנו - 60 אחוז
4. מה שהן ממליצות – קונים דווקא הפוך - 5 אחוז