ירח דבש מר: באנו, ראינו, תבענו
האהבה פורחת, הנוף מקסים וההכנות לחתונה מאחוריכם - אז מה כבר יכול להשתבש בירח הדבש?! לא מעט - כפי שמסתבר מעיון בכמה תביעות שהוגשו לבתי משפט בישראל. מתי כדאי לתבוע, את מי ואיך? מדריך לציפורי אהבה ממורמרות
עבור בני זוג שזה עתה נישאו, אין דבר מהנה יותר מלתכנן את ירח הדבש. אחרי ההכנות המרגשות והמפרכות לחתונה, מחכה דבר מה נוסף מלהיב באופק. השאיפה, לרוב, היא לבלות חופשה רומנטית, נפלאה וקסומה במקום מפנק, מזמין ומעניין.
בין אם אתם נופשים במאוריציוס ובין אם אתם מבלים באילת, וודאי לא תצפו לכך, שהחופשה הנהדרת שתכננתם תשתבש. וכי מה כבר יכול להשתבש בירח דבש אתם שואלים? מסתבר שלא מעט: החדר במלון יכול להיות קטן ורועש, הטיסה יכולה להתעכב או אף להקדים ולתפוס אתכם לא מוכנים, ואם לא די בכך - המזוודה שלכם יכולה די בקלות ללכת לאיבוד.
בתי המשפט לתביעות קטנות הם כמובן הכתובת עבור אותם זוגות שמבקשים לזכות בפיצוי על עוגמת הנפש שנגרמה להם. אך לפני שניגשים לתבוע כדאי לברר היטב מי הגורם שנושא באחריות למחדל ומה העקרונות שעומדים לנגד עיני השופטים בבואם לפסוק. לפניכם תביעות מעניינות שהגישו בני זוג שחזרו מירח דבש, שבו דבר אחד לפחות לא הלך כשורה.
רומנטיקה, שיפוצים ואיחורים בפראג
האם יש עיר רומנטית יותר מפראג לבלות בה חופשת ירח דבש? רבים יגידו שלא. גם בני הזוג רוסצקי חשבו כך. אולם, כאשר יצאו לירח דבש בפראג, קיבלו חופשה שונה לגמרי מזו שציפו לה.
במסגרת תביעה שהגישו לבית המשפט לתביעות קטנות בת"א, טענו התובעים כי חברת השטיח המעופף, דרכה קנו את חבילת הנופש, לא הודיעה להם על שינוי מועד הטיסה, שהוקדמה בשעה ובשל כך הם כמעט איחרו אותה.
עוד טענו התובעים, כי במלון שסיפקה להם החברה התבצעו שיפוצים נרחבים שגרמו לרעש מסיבי, אשר פגם בירח הדבש שלהם. ואם לא די בכך, היו תקלות במעלית. התובעים טענו, כי ניסו לפנות טלפונית לשטיח המעופף כדי להחליף מלון, אך הדבר לא הוסדר והם נאלצו להחליף פעמיים חדר, דבר שלא שיפר את המצב. התובעים ביקשו פיצוי בשל חופשת ירח הדבש שנפגעה.
חברת השטיח המעופף טענה מנגד, כי התובעים קיבלו את השירותים שהזמינו וצרכו אותם בפועל. השופט אהוד שוורץ קיבל את התביעה, וקבע כי חברת השטיח המעופף לא פעלה כראוי בקשר לחופשת התובעים. "שוכנעתי באופן מספק שהנתבעת ידעה על שיפוצים, אם לא ידעה על היקפם המלא - עדיין הייתה צריכה לברר את הדברים, לפני שהיא שולחת למלון אנשים, או לכל הפחות לידע את התובעים בעניין ולגבי הידוע לה, ולחילופי חילופין, לתת פתרון ראוי, כאשר התובעים התקשרו מחו"ל וביקשו החלפת מלון, מה שלא נראה לי שנעשה", כתב השופט.
השופט הוסיף, כי הוא השתכנע שהיו במלון רעשים מסיביים וחריגים וברור שחופשת התובעים, במיוחד כשמדובר בירח דבש, נפגעה קשות. בהתאם לכך, השופט חייב את השטיח המעופף לשלם לתובעים פיצוי של 6,000 שקלים וכן הוצאות משפט של 500 שקלים. (ת"ק 1378-04-09 רוסצקי ואח' נ' השטיח המעופף בע"מ).
אבודים באיים המלדיביים
ישנם מקרים שבהם, גם אם חברת הנסיעות התרשלה בעבודתה, יישא הצרכן התובע באחוז מסוים מהנזקים הכספיים שנגרמו. השתתפות זו של התובע נובעת ממה שמכנים השופטים "רשלנות תורמת", כלומר פעולות חיוניות שהצרכן לא נקט על מנת למנוע את הנזק שנגרם. מעומק הרשלנות התורמת שאבחן השופט - נגזר אחוז ההשתתפות של התובע בפיצויים.
בני הזוג מנשה תכננו חופשת ירח דבש באיים המלדיביים, אולם הדרך חזרה הביתה מהחופשה הנפלאה הייתה קצת בעייתית, ובני הזוג הגישו תביעה על סך 30 אלף שקל נגד סוכנות הנסיעות ש.ד ייזום ותיירות בע"מ וחברת התעופה סרילנקן איירליינס.
במסגרת הטיסות, ש.ד ייזום ותיירות בע"מ מכרה לתובעים טיסה חזרה ב-16 בפברואר 2008 באופן הבא: כרטיס טיסה ממאלה לקולומבו בטיסה של סרילנקן איירליינס, שעת המראה 2:50, שעת נחיתה בקולומבו 4:50, וטיסת המשך בשעה 6:00 מקולומבו לעמאן.
אולם, בפועל, הטיסה של סרילנקן איירליינס ממאלה לקולומבו נדחתה לשעת יציאה 4:30, וכתוצאה מכך התובעים לא הצליחו לעלות על טיסת ההמשך לעמאן. בנסיבות אלו, התובעים רכשו כרטיסי טיסה חלופיים לתל אביב, באמצעות חברת לופטהנזה וסרילנקן איירליינס דרך פרנקפורט, בסכום השווה ל-20,225 שקל.
השופט אבי פורג מביהמ"ש לתביעות קטנות בת"א קיבל את התביעה באופן חלקי, וקבע כי בהתחשב בפער הזמנים הקצר בין מועד הנחיתה בקולומבו לבין מועד ההמראה של טיסת ההמשך מקולומבו, היה זה מחובתו של נציג ש.ד ייזום ותיירות בע"מ להציע לתובעים כרטיס טיסה משולב (כרטיס אשר מקנה יתרון במובן זה שחברת תעופה אחת שמכרטסת את הכרטיסים אחראית גם לטיסות ההמשך).
על כן, יש לקבוע כי החברה התרשלה כלפי התובעים ולא פעלה כנדרש מסוכן נסיעות מקצועי. "מדובר במאמץ מינימלי אשר היה יכול למנוע את הנזקים ועוגמת הנפש שנגרמו לתובעים", כתב השופט בפסק הדין.
עם זאת, השופט קבע כי יש לתובעים רשלנות תורמת. הם היו מודעים לכך שמדובר בחברות תעופה שונות, וכי הפער בין זמן הנחיתה וזמן ההמראה של טיסת ההמשך עומד על פי התוכנית על שעה ועשר דקות, זמן מינימלי למעבר בין מטוס למטוס. "בנסיבות כאלה", קבע השופט, "היה מקום שהתובעים ישאלו או יבררו מה קורה במצב של עיכוב באחת הטיסות ומי אחראי". השופט העמיד את רשלנותם התורמת של התובעים על 20%.
באשר לסרילנקן איירליינס, נקבע כי אין להטיל עליה אחריות, ועל כן התביעה נגדה נדחתה. בהתאם לכך, השופט חייב את ש.ד ייזום ותיירות בע"מ לשלם לתובעים 16,180 שקלים (80% מעלות הכרטיסים) וכן 1,500 שקלים בשל עוגמת נפש. (ת"ק 1895-02-09 מנשה ואח' נ' ש.ד ייזום ותיירות בע"מ ואח').
חבילת אהבה בצינוק
יעד פופולארי מאוד לבילוי חופשת ירח הדבש נמצא ממש כאן, בישראל. מסתבר, כי בני זוג רבים מעדיפים לבלות את ירח הדבש שלהם בעיר השמש הנצחית, אילת. בני הזוג אייזק בחרו באפשרות זו ומהמקרה שלהם ניתן ללמוד שלפני שתובעים - חשוב לברר מי נושא באחריות למחדלים.
בני הזוג הזמינו באמצעות אופיר טורס חבילת נופש לירח דבש אותו תכננו לבלות מה-17 באוגוסט 2007 עד ה-20 באוגוסט 2007 (יום לאחר חתונתם). התובעים טענו, כי נציגת אופיר טורס שכנעה אותם לרכוש "חבילת אהבה", והבטיחה להם כי החדר יהיה בקומה גבוהה עם מרפסת הפונה לים. ואולם, כשהתובעים הגיעו למלון, התברר להם, לטענתם, כי החדר צר, מזכיר "צינוק", לא פונה לים אלא למגרש חנייה, וכי הסדינים, הקירות והוילונות מלוכלכים.
התובעים פנו להנהלת המלון ולבקשתם עברו לחדר אחר, יקר יותר משמעותית ועל כן תבעו. הפיצוי שנדרש ע"י התובעים הוא 5,020 שקלים (2,300 שקלים עבור שדרוג החדר, 2,000 שקלים עבור עוגמת נפש ו-720 שקלים ריבית).
אופיר טורס טענה, כי היא פעלה כפי שנדרש ממנה, וכי המלון אחראי לטענות התובעים. המלון טען מצידו, כי לא נפל פגם בחדר בו שוכנו התובעים, וכי מדובר בחדר מרווח ומעוצב וכן הייתה בו מרפסת הפונה לים.
השופט בני שגיא מביהמ"ש לתביעות קטנות בת"א קבע, כי לא נפל פגם בהתנהלות אופיר טורס, וכי כפי שכבר נקבע בעבר סוכני הנסיעות אינם יכולים להיות אחראים לליקויים כגון מצב הסדינים או כתמים על הקירות. בנוסף, קבע השופט, כי מעיון בתמונות שצרפו התובעים, עולה כי כן ניתן לראות את הים מחלון החדר שלהם. כמו-כן, הם לא הוכיחו כי החדר היה במצב תחזוקתי גרוע.
השופט החליט לדחות את התביעה, וציין כי תלונות התובעים לא מוצדקות, ולא מן הנמנע שתחושתם הסובייקטיבית להרס ירח הדבש נבעה מהעובדה שהחופשה התחילה ב"רגל שמאל", מכיון שהתובעים איחרו לטיסה ובהמשך התובעת חלתה ונשארה מרותקת למיטה במשך יומיים מתוך סוף השבוע. כל-כן, התובעים חויבו בהוצאות אופיר טורס בסך 500 שקלים ובהוצאות המלון בסך 1,000 שקלים. (ת"ק 12463-09-08 דודי ואח' נ' אופיר טורס בע"מ).
אין ספק, כי חופשת ירח הדבש, אחת החופשות המרכזיות והמרגשות בחיי אנשים רבים, יכולה להיצרב בזיכרון בתור ההפך הגמור מכינורות, וורדים, שושנים ופסיעות לעבר השקיעה. חדר לא מוצלח במלון, עיכוב בטיסה, אבדן החפצים האישיים - כל אלו יכולים לגרום להוצאות ולמפח נפש לא קטן, שמעיבים על השמחה והאושר של הזוג הצעיר שזה עתה נישא.
טעויות יכולות לקרות תמיד, לא רק בחופשת ירח דבש כמובן, אולם כאשר מדובר ברשלנות או בהתנהלות לא תקינה מצד סוכנות הנסיעות, המלון או גורם אחר, ביהמ"ש לא מהסס לחייב בפיצויים לטובת הזוג הצעיר. העיקר - שיהיה במזל טוב ובלי תקלות אם אפשר.
עו"ד אורנית אבני-גורטלר, מתמחה בכתיבה ועריכה משפטית . יובהר, כי המידע המוצג בכתבה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.