זעקתו של נהג משאית בן 47 מאשדוד
"הגיע הזמן שתתעוררו, שתבינו שגונבים אתכם, מרמים אתכם. שתדעו שבלי העובדים הקטנים, הנהגים, עובדי החפירות והמחצבות, כל המעסיקים לא שווים כלום. כי אנחנו הכוח המניע, אנחנו אלה שמכניסים כסף, והם רק לוקחים אותו אליהם"
אני שמעון גוזלן בן 47, נהג משאית מאשדוד. בצבא נשלחתי לשרת כנהג משאית, מיד אחרי השחרור מהצבא, נכנסתי לענף בחברות שונות ולמדתי להכיר טוב טוב את כל הבעיות והקשיים של נהג משאית מקצועי. לפני שלוש שנים ארגנתי ועד עובדים בחברת התובלה "תים" בה עבדתי. בגלל שהקמנו את הוועד פיטרו את כולם.
הנהגים לא מוגדרים בשום מקום כעובדים מקצועיים, ופה מתחילה הבעיה. אם נהג לא מוגדר כבעל מקצוע, הוא לא יכול לבוא בדרישות. גם נהג למד, יש פה משהו מעוות וצריך לתקן את זה. הדרישה שלנו היא להכיר בנו הנהגים כבעלי מקצוע. בלי זה הנהג הוא פקעת עצבים, לא מחוסן, אין לו זכויות מבחינת הממונים עליו. הוא עוד מספר במכשיר המירס של המעסיק, הוא נדרש לממן את המערכת. זה לא הולך כך! צריך לקום ארגון נהגים מקצועי בלתי תלוי. ארגון המובילים אינו מייצג אותנו, הוא מייצג את המעסיקים.
מישהו יכול להסביר לי איך מחשבים את הפרמיה?
עד מתי יעשקו אותנו? עד מתי ירמו ויגנבו בלי שאף אחד מדבר? אני אומר שיש פה סחר עבדים של שנות האלפיים, למה? היום נהג טריילר שעובד 12 שעות, זכאי רק לשכר עבור 7 שעות, והשאר זה פרמיה. מישהו יכול להסביר לי איך מחשבים את הפרמיה? למה זה לא מוכר לצרכי חישוב הזכויות שמגיעות לי כמו קרן השתלמות ופנסיה? בחברות אומרים לך שזה "סוד מקצועי"! סודות על חשבוננו! איך יכול להיות שבן אדם עובד 14 שעות, ומקבל עבור 7 שעות בלבד? אני אומר לכם שהגיע הזמן לעשות לזה סוף! בלי הנהגים המדינה לא שווה כלום, ואי אפשר להזיז בה כלום.
משנת 81 אני בענף, מגיל 20 אני נהג. כמה פנסיה מגיעה לי אחרי 40 שנות עבודה? בסך הכל 4,000 שקל. גרושים. עשיתי חישוב כמה נהג מקבל לשעה לפי השכר שמשלמים לו היום: רבותי, נהג מקבל 19 שקל לשעה!! פחות משכר המינימום. נהג צריך לעבוד 12 שעות לפחות ביום כדי להגיע ל -6,500 שקל.
אני בן ערובה של כל הענף הזה
שעות מעכבים אותנו בנמל לפריקה או טעינה ובסוף אומרים: הפרמיה שלך נמוכה, אבל אניאין לנו אלא את האמונה בעצמנו ובדרך שלנו, כי נצליח. חייבים להקים איגוד מקצועי. לא יתכן שיתייחסו לעובדים כעבדים, ואני מדבר על העובדים הערבים והיהודים. מעכבים את הנהגים הערבים בנמל כאילו שהם מחבלים, למרות שיש להם אשורי כניסה. יש כאלה ששירתו בצבא, ובכל זאת לא מכניסים אותם לנמלים. אני פשוט מתבייש. צריך לכבד אותם כבני אדם.
לכל האדם יש את הזכות להתקיים בכבוד, לצערי אנו חיים במדינה שהתרבות שלה היא בצע כסף. היום יש בסך הכל 20 משפחות, שהם גם הבנקים שלנו, וגם המעסיקים שלנו, וגם שולטים בפוליטיקאים, ואלה עושקים את המדינה ומכניסים אותנו למלחמות כדי להוכיח את הצורך בקיום שלהם. וחבר'ה, אלה לא שווים כלום בלעדינו. אם כל הנהגים יתאגדו, כל הנהגים, יהיה לנו כוח גדול יותר משל עובדי חברת החשמל או כל גוף אחר במדינה. לא משנה מי בעל הבית, הוא לא יכול לעשות כלום אם אין מי שישב מאחורי ההגה, מקסימום הוא יכול להזיז משאית אחת.
הגיע הזמן שתתעוררו, שתבינו שגונבים אתכם, מרמים אתכם, שתדעו שבלי העובדים הקטנים, הנהגים, עובדי החפירות והמחצבות, כל המעסיקים לא שווים כלום. כי אנחנו הכוח המניע, אנחנו אלה שמכניסים כסף, והם רק לוקחים אותו אליהם. המשוואה פשוטה: בסך הכל אנו רוצים שיתנו לנו את מה שמגיע לנו על פי החוק, והחוק מחייב שהיחס בין העובד למעביד יהיה הוגן, ולא יחס של עושק, רמאות והונאה תוך יצירת מצב בו אין לנו זכויות ואנחנו בני ערובה.
גדל פה דור של אנשים שאין להם עבודה, מה מצפים מהילדים שלהם שיצאו, רופאים? עורכי דין? מה? אנו כאן נלחמים על העתיד של כולנו, ושל הדורות הבאים. אם אנחנו לא נלחם אף אחד לא ילחם בשבילנו.
- שמעון גוזלן יהיה אחד מהנואמים בצעדה של נהגי משאיות, מרצים לאומנות, פועלי מחצבות, עובדי קבלן ופועלות חקלאות למען עבודה מאורגנת, שיקיים ארגון העובדים "מען"
בתל אביב, בשבת, 1.5.2010, ב- 10.30.