שתף קטע נבחר

 

צאו מהבונקרים, אין מלחמה

"תפיסת היהדות שלנו אינה זהה, אבל זה אינו שולל מאיתנו את הזכות להפיץ את היהדות שלנו. ירצו, יאכלו. באותה מידה אריאנה מלמד וחבריה מנסים להפיץ את תפיסת היהדות שלהם. ככה זה בעולם פתוח ותרבותי". מנחם ברוד לא מבין איך אנשים נאורים מתנהגים כאחרוני הקנאים ומנסים לסתום פיות

מאמרה של אריאנה מלמד מזכיר את הסיפור על אותו חייל רוסי שהסתתר עשרות שנים ביערות, כי לא שמע שהמלחמה נגמרה. צריך שמישהו פשוט יספר לאותה קבוצת תושבים ברמת-אביב, המכה בתופי המלחמה ומפעילה את צופרי האזעקה, שאפשר להירגע. השמש זורחת, הרחובות שוקקים, אפשר לצאת מהבונקרים, או לא להיכנס אליהם.

 

אתה שומע את הקולות הבאים מקרב אותם תושבים, והלב נחמץ על אנשים שמפחידים את עצמם לשווא, מציירים תרחישי אימה תלושים מהמציאות ויוצרים בדמיונם דמות מאיימת של אוייב דמוני.

 

כואב הלב על אנשים משכילים ובני תרבות שנופלים קרבן לחטא ההכללה ואי ההבחנה בין קבוצות ומגזרים. הם רואים בטלוויזיה מתפרעים משחיתים רכוש ציבורי בירושלים, והם בטוחים שזו רק שאלה של זמן שהחב"דניקים יעשו להם את זה ברמת אביב. לכן הם מבוהלים כל-כך.

 

אם היו מנסים ללמוד קצת ולהכיר את דרכה של תנועת חב"ד, היה מתברר להם עד כמה כל הפחדים והחששות נטולי בסיס, ואפילו מעוררי גיחוך. חב"ד איננה 'עולה חדשה' בישראל. היא פעילה כאן עשרות רבות בשנים. בתי-חב"ד קיימים לא רק ברמת-אביב, אלא ב-262 ערים ויישובים בישראל. צאו לכל המקומות שבהם חב"ד פעילה שנים רבות וראו אם יש בסיס לכל תרחישי-האימים שלכם.

 

כמעט ארבעים שנה פועל בית-חב"ד באילת. סביבו התגבשה קהילה יפה ומכובדת, ואלפים מתושבי העיר נהנים משירותיו. האם נסגרו רחובות בשבת? האם העיר חדלה מלהיות עיר קיט ונופש? לכו לחיפה ולעפולה, לכרמיאל ולקריית-טבעון, לקיסריה ולגדרה. בכל הערים האלה פועל בית-חב"ד, והשמים לא נפלו. מי הכניס לכם לראש את השטות שדווקא ברמת-אביב תעשה חב"ד את מה שהיא לא עושה בשום מקום אחר בארץ ובעולם?

 

עולם הדימויים של אריאנה מלמד ושל אותה קבוצת תושבים הוא עולם מיליטנטי. מאמרה רווי מילים כמו 'מלחמה', 'קרב', 'להגן', 'מבוצרים'. היא משוכנעת כי מטרתה של חב"ד להפוך את רמת אביב ל'ברוקלין הייטס' או ל'יבנאל של חב"ד'. אבל אנחנו בכלל לא נמצאים במקום המלחמתי הזה.

 

בניגוד לאריאנה, חב"ד בכלל לא מחלקת את העולם ל'חרדים' ול'חילונים'. איננו רואים לנגד עינינו שני מחנות, אלא עם יהודי אחד. אנחנו יהודים, וגם מי שאינם שומרי מצוות הם יהודים טובים ויקרים. היהדות שייכת גם להם, ואנחנו מבקשים לתת להם הזדמנות להכירה, לחוות את חוויותיה ולהעשיר באמצעותה את חייהם. אם ירצו בכך.

 

אני יודע שתפיסת היהדות שלנו אינה זהה, אבל זה אינו שולל מאיתנו את הזכות להפיץ את היהדות לפי תפיסתנו. ירצו, יאכלו. באותה מידה אריאנה וחבריה מנסים להפיץ את תפיסת היהדות שלהם ואת השקפותיהם. ככה זה בעולם פתוח ותרבותי. קשה להבין איך אנשים נאורים מתנהגים פתאום כאחרוני הקנאים, מנסים לסתום פיות, מכריזים חרמות, מלבים אש של שנאה, ונוטלים לעצמם פטרונות על המוני תושבים שדווקא נהנים מאוד מפעילות חב"ד.

 

אריאנה יודעת שההתקפות הפרועות נגד חב"ד מדיפות ריח רע. את אי-הנוחות הנגרמת לה מכך היא מנסה לכסות בנימוקים כאלה ואחרים. אבל ראוי שתזכור כי בדיוק כך הסיתו לאורך ההיסטוריה נגד יהודים. ניפחו, הכלילו, הפכו אירוע שולי למייצג, זרעו פחד וחרדה. איש לא הודה שהוא שונא יהודים סתם כך. תמיד נמצאו לכך נימוקים. זה לא הפך את השנאה לכשרה יותר.

 

חב"ד איננה מאיימת על אורח-החיים של תושבי רמת אביב. היא פעילה בשכונה כבר שלוש-עשרה שנה, וצביונה של השכונה לא השתנה. נכון, נפתח עוד גן ילדים, וגם יש רחמנא-ליצלן מקווה-טהרה, שמי שרוצה יכול לטבול בו. ממש נורא ואיום. זה לא באמת מפריע למישהו מתושבי השכונה לחיות את חייו כרצונו. זה מפריע רק לכמה שונאי דתיים שאינם מסוגלים לראות אדם דתי בסביבתם. הם לא יודו בכך, אבל זאת האמת.

 

אנשי חב"ד הציעו להם עשרות פעמים לשבת יחד, להיפגש, לשוחח, לנסות להבין זה את זה. הם סירבו. הם מוכנים לדבר עם אש"ף, עם סוריה, עם החמאס ועם החיזבאללה, אבל לא עם שכניהם היהודים. כך הם מבינים את מושגי הנאורות והחופש.

 

חב"ד תמשיך בדרכה. לעומת השנאה נגיב באהבה. כלפי המיליטנטיות נושיט יד חמה. את הנאצות נקדם בחיוך. ובסופו של דבר נהיה חברים טובים. זה קרה במקומות רבים בעולם. זה יקרה גם ברמת-אביב.

 

הכותב הוא דובר חב"ד

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב מנחם ברוד
צילום: עופר עמרם
שליחי חב"ד בעולם בתמונה קבוצתית
צילום: ישראל ברדוגו
מומלצים