הפרטת לאומי: הוועדה מתנגדת, ההצבעה תידחה
חברי ועדת הכספים הביעו התנגדות גורפת לבקשת האוצר לאפשר לו למכור את יתרת החזקותיו במניות בנק לאומי, המסתכמת בכ-11.5%. לנוכח ההתנגדות נדחתה ההצבעה
בוועדת הכספים היתה היום (ב') התנגדות גורפת לאשר את בקשת האוצר לאפשר לו למכור את יתרת החזקותיו במניות בנק לאומי. היתרה מסתכמת בכ-11.5% מתוכם 1% מיועד לעובדים ו-10.5% נועדו למכירה לגופים פיננסיים לצורך שיווקם למשקיעים בארץ ובחו"ל.
- האוצר לוועדת הכספים: לאשר מכירת מניות לאומי
- בנק לאומי אישר המצנח לרף: 5.1 מיליון שקל
- איתן רף: "הפכנו את בנק לאומי לנחשק"
נוכח ההתנגדות מקרב נציגי הקואליציה והאופוזיציה החליט יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני מיהדות התורה שלא להעמיד את בקשת האוצר להצבעה מחשש שתידחה. מועד ההצבעה טרם נקבע.
רוב חברי הוועדה אמרו שהם מעדיפים כי המדינה תמשיך להחזיק ביתרת המניות והבנק ינוהל למעשה בידי המנהלים. זאת, לעומת האפשרות שהמניות יימכרו בשוק ובעל הון כלשהו ישתלט על הבנק בדרך שתגדיל את הריכוזיות במשק.
החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, אמר בדיון כי למעשה אין מניעה שבעלי הון המחזיקים כיום בחבילות מניות בשיעור 8%-9% יוכלו להגדיל את חלקם בתנאי שבנק ישראל יאשר להם היתר שליטה בבנק. מסיבה זו אמר החשב הכללי כי ההחלטה איננה של האוצר אלא עניין של עמדת בנק ישראל. בפועל מתכוונים האוצר ובנק ישראל להביא לאישור הכנסת הצעת חוק שתאפשר את ניהול הבנק ללא גרעין שליטה.
בהקשר זה, ראוי לציין את מאמציו של שלמה אליהו, בעל חברת הביטוח אליהו, שמחזיק כ-9% ממניות הבנק לקבל את גרעין השליטה נוכח התנגדות בנק ישראל.
גפני דורש הצבעה נוספת לפני המכירה
שווי מניות הבנק שבידי המדינה נאמד היום בכ-2.5 מיליארד שקלים. החשב הכללי אמר בתגובה למתנגדים כי האוצר רואה במניות הבנק נכס פיננסי בלבד. זאת, כיוון שבפועל הוא איננו שולט בבנק מכוח חוק מניות הבנקים שבהסדר שמסמיכות אותו רק למנות דירקטורים וגם זאת לא באופן ישיר אלא בוועדה ציבורית.
החשב הכללי אמר כי אישור הוועדה נדרש כדי להתיר לאוצר למכור את שארית המניות במהלך 2010. על פי חוק מניות הבנקים שבהסדר, כל מכירה של מניות בנק לאומי המוחזקות על ידי המדינה מחייבת את אישור ועדת הכספים. מועד המכירה בפועל איננו ידוע והאוצר יציע את המניות למכירה בתום יום מסחר כלשהו בבורסה בהליך תחרותי שבו יוצאו לפחות 3% מהון המניות. ההצעות תתקבלנה עד לפתיחת המסחר ביום הבא ולזוכה תינתן אופציה לרכוש כמות נוספת.
היו"ר גפני אמר כי בכל מקרה הוועדה לא תאשר את המכירה אלא אם האוצר יחזור אליה לפני שהמניות יוצעו למכירה בפועל כדי לקבל את אישורה.
אורן אמר כי כוונת האוצר שבנק לאומי יתנהל ללא גרעין שליטה לפחות לתקופת ביניים. הוא ציין כי חברות מצליחות במשק כגון טבע, מתנהלות ללא גרעין שליטה ומחויבות האוצר היא ליצור בנק שגם הוא יתפקד ללא גרעין שליטה. הוא הדגיש כי מכירת המניות עכשיו לא צריכה להיות מותנית במכירת גרעין שליטה. משרד ראש הממשלה הודיע כי הוא תומך בבקשת האוצר.
יחימוביץ': מה בוער לכם?
ח"כ חיים אורון ממרצ ראשון המתנגדים למכירה אמר כי המדינה יכולה לקבל את הכנסותיה ממכירת המניות גם מהדיבידנדים שהיא תקבל עליהם.
אורון הדגיש כי יש אינטרס מובנה לבעלי הון ישראלים להשתלט על הבנק. שלטון המנהלים אמנם בעייתי בעיניו, אבל הבעיה יותר קטנה מהשתלטות בעל הון שהוא גם בעלים של רשת חברות הקשורות בצורה זו או אחרת עם הבנק ויש בכך הרחבת הריכוזיות במשק. הוא אמר כי לו היה בטוח שבנק ישראל מתנגד ליצירת גרעין שליטה בבנק בעשר השנים הקרובות הוא ישנה את דעתו.
נציגת בנק ישראל, חנה פרץ מאגף הפיקוח על הבנקים, אמרה כי אין כרגע לבנק המרכזי עמדה בעד או נגד גרעין שליטה.
ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה כי המשך תפקוד הבנק ללא גרעין שליטה חיובי בעיניה כי בעל שליטה לא דואג ליתר המשקיעים ואפילו פוגע בכרית הביטחון הפיננסית במשיכת דיבידנדים. היא שאלה את החשב הכללי "מה בוער לכם?" והזכירה את מעורבותו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בניסיון קודם למכור את מניות הבנק לבעל שליטה. "למה האובססיה הזאת?" שאלה יחימוביץ', "המצב הקיים לפחות מבטיח איזון בין הכוחות. אפילו הניסיון של מנכ"ל הבנק גליה מאור לקבל את רשות הבנק נבלם".
גם ח"כ אמנון כהן מש"ס אמר כי "חשוב לנו שלמדינה יהיה מה להגיד בבנק, אולם לא השתכנעתי מה הסיבה למכור את המניות אם אתם לא מבטיחים שלא יהיה גרעין שליטה בבנק. כל העניין לא בשל".
העובדים דורשים הבטחת זכויותיהם
התנגדות נוספת נשמעה מפי יו"ר איגוד עובדי הבנקים בהסתדרות ציון שמאע ויו"ר ועד עובדי הבנק מירי רובינו. היא אמרה כי אף נציג של האוצר לא בא לדבר איתם ומתעלמים מהם בצורה שיטתית. לדבריה זכויות העובדים לא מעוגנות בהסכם המכירה, מאחר שתוקף ההסכם הקיבוצי יפוג בסוף השנה.
"לא נאפשר לתהליך המכירה יעבור בשקט. אם זכויות העובדים לא יוסדרו לא ניתן יהיה להפעיל את הבנק בלי העובדים", אמרה רובינו. גם היא התנגדה להשתלטות בעלי ההון על הבנק.
שמאע דרש להחיל על בנק לאומי את ההסכם שנעשה עם עובדי דיסקונט לפני חמש שנים לפיו מכירת מניות המדינה נעשתה בתנאי שתוקף ההסכם הקיבוצי עם העובדים יוארך בחמש שנים מיום המכירה.
החשב הכללי אמר כי הוסכם על מכירת 1% ממכירת מניות הבנק לעובדים במגעים עם כל הצדדים בשלבים קודמים של מכירת גרעין השליטה ומבחינתו הנושא סגור.
אורן גם השיב לאורון באומרו כי "הטיפול בנושא ריכוזיות המשק איננו מתחיל במכירת מניות בנק לאומי ולא יהיה נכון להפוך את המכירה לבן ערובה לטיפול בריכוזיות.
גפני דרש מהחשב הכללי לשבת עם נציגות העובדים ולסכם איתם את זכויותיהם לפני הישיבה הבאה שבה יוחלט אם לאשר את בקשת האוצר.
האוצר: ביצוע פשוט, תכליתי ומהיר
האוצר החליט למכור כ10.5% ממניות בנק לאומי לציבור לאחר שאפסה התקווה למצוא מתמודדים רציניים לרכישת המניות לצורך השגת גרעין שליטה בבנק, מעבר לבעלי המניות שכבר מחזיקים בחבילות משמעותיות.בידי המדינה נותרו כיום רק כ-11.5% מהון המניות של הבנק, לאחר שלפני ארבע שנים היא מכרה 10% מהמניות לקבוצת סרבורס-גבריאל, קבוצת משקיעים זרה, עם אופציה לרכוש 10% נוספים ב-18 החודשים שלאחר מכן בכפוף להשגת היתר של בנק ישראל להוות גרעין שליטה בבנק.
הבנק המרכזי לא אישר את האופציה והיא פקעה ללא מימוש. לפיכך מכרה המדינה את אותם 10% מהמניות לבתי השקעות שהפיצו את המניות בין משקיעים בארץ ובחו"ל. יש לציין כי 1% מהמניות מובטחים למכירה לעובדי הבנק בהנחה של 25% על פי סיכום בין המדינה לבנק ונציגות העובדים.
קבוצת סרבורס-גבריאל החזירה גם את חבילת המניות שקנתה בשיעור של 10% ובכוונת הממשלה למכור את שארית ההון שנותר בידה כולל החבילה הזאת בשתי פעימות. המכירה תהיה בהליך תחרותי שבו יוצעו לפחות 3% לגופים פיננסיים לשיווקם בארץ ובחו"ל.
שר האוצר יובל שטייניץ הסביר לוועדה בבקשתו לאשר את מכירת המניות כי מכירה כזאת מאפשרת ביצוע פשוט, תכליתי ומהיר תוך הימנעות מחשיפה לתנודות בשווקים. כאן יש לציין כי מניית לאומי עלתה מתחילת 2009 בכ86% ושוויה היום גבוה ב7% ממחיר מימוש האופציה שניתנה לקבוצת סרברוס – גבריאל.
האוצר ציין כי המאמצים לעניין משקיעים אסטרטגיים בבנק לאומי נתקלו בחוסר נכונות, בעיקר מצד מתמודדים פוטנציאליים בהם בנקים זרים שנמנעו מרכישת גרעין השליטה, מחשש שגורלם יהיה כגורל הקבוצה שנטשה את הרעיון.
מכאן סבור שר האוצר שמכירה למשקיע אסטרטגי של המניות עלולה לקחת זמן רב וסיכויי הצלחתה נמוכים. התמשכות התהליך לתקופה של שנתיים הכוללת מכרז ותהליך לקבלת היתר שליטה מבנק ישראל יגרום לאי ודאות בבנק, פגיעה בהתנהלותו התקינה. כמו כן קיים חשש שהכנסות המדינה ממכירת המניות בשיטה זו עלולות להיות נמוכות ביחס לחלופות אחרות נוכח מיעוט מספר המתמודדים האפשרי.
השר שטייניץ הדגיש כי החזון למצוא בנק זר שירכוש את השליטה בלאומי נראה בלתי סביר בעיקר נוכח רמת ההחזקה הנמוכה של המדינה בבנק, כ-10%. הוא ציין כי בנקים בינלאומיים שביצעו רכישות של בנקים בשווקי העולם רוכשים אותם בעיקר כדי למזג אותם עם בנקים אחרים שבבעלותם. השר הדגיש כי רכישת גרעין שליטה לפי הגרסה הישראלית איננה מייצרת לבנק זר כל יתרון ויש בה רק חסרונות, כאשר המגבלות המוטלות על הרוכש הן רבות ולא מאפשרות לבעל השליטה לקדם אסטרטגיה קבוצתית.
לעומת ההיענות הנמוכה מצד משקיעים אסטרטגיים במניות הבנק ניכרת התעניינות רבה במניות לאומי מצד משקיעים פיננסיים מקומיים וזרים, בין היתר בשל החוסן שמפגינים המשק הישראלי ומערכת הבנקאות הישראלית במשבר האחרון.
השר ציין גם כי בימים אלה מקדמים האוצר ובנק ישראל תיקון לחוק הבנקאות בעניין מינוי דירקטורים בבנק ללא גרעין שליטה. כאשר החקיקה תושלם קרוב לוודאי עד סוף השנה, פעולות אלה יבטיחו את המשך התפקוד התקין של דירקטוריון הבנק. בראשית החודש נבחרו באסיפה הכללית של הבנק דירקטורים חדשים ובתקופה הקרובה אף ייבחר יו"ר במקומו של איתן רף.