"בתחנות דלק עובדים רבעי שעות נוספות בחינם"
עובדים בתחנות סונול ופז טוענים שהם עובדים במשמרות של שמונה ורבע שעות, אבל הזכיינים אינם משלמים להם על רבעי השעה, שמצטברים לימי עבודה שלמים. אחד הזכיינים: "גם כשהם מאחרים אני לא מוריד להם שעות"
"זכיינים המפעילים תחנות דלק של פז וסונול אינם משלמים להם שעות נוספות". כך טוענים מתדלקים ועובדים בחנויות הנוחות של תחנות הדלק. ואם לדייק: הם טוענים שהזכיינים אינם משלמים להם רבעי שעות נוספות. אבל רבע שעה+רבע שעה+רבע שעה+רבע שעה = שעה, ולטענת העובדים, מדובר, לכאורה, ב"קיצוץ" שכר - הלנת שכר - לכל דבר.
"אנחנו נשארים בתחנה אחרי תום המשמרת", מסביר אחד העובדים, "גם העובד המהיר והזריז ביותר חייב להישאר קצת יותר משמונה השעות השעות הרשמיות של המשמרת, משהו כמו שמונה שעות ורבע, כדי לסיים את כל תהליך החלפת המשמרת, לסגור קופה, לסגור את דו"ח הסיגריות וסידורים נוספים אחרונים. אנחנו מעבירים כרטיס, אבל אתה מעביר את הכרטיס בשעה עגולה, ובפועל מתבצע קיצוץ של המשמרת בחישוב השכר".
"כשהתלוננתי בפני המנהל (הזכיין, ת.ג), הוא טען שהדבר הזה לא צריך לקחת בכלל זמן ולכן משלמים על 8 שעות, ואפשר לדאוג לכל הדברים האלה לפני הזמן. בהחלט: ואחר כך, כשתעשה טעויות מתוך לחץ והם יגלו אצלך חוסרים בקופה, הם ירדו לך מהשכר".
קטנוני? מוכר ממוצע בחנות נוחות עובד, נניח, ארבע משמרות בשבוע, ואם הוא מאריך כל משמרת בממוצע ברבע שעה, הוא מפסיד שעה נוספת אחת בשבוע, כלומר, ארבע שעות בחודש או 48 שעות, כלומר, ששה ימי עבודה בשנה.
"תסלחו לי, אבל העובדים הם כנראה מטומטמים, כי עד עכשיו לא באמת עשו משהו רציני עם זה", אומר העובד המתלונן, "לא ברור לי איך העניין הזה קיים כל כך הרבה זמן והם מבליגים על זה ולא אכפת להם. אנשים לא מתלוננים כי הם 'משלימים עם הטיפים' או כי זאת עבודה מועדפת והם יקבלו מענק. הם לא מבינים שזה בכלל לא קשור, שמדובר בניצול ובעבירה על החוק".
דגימת שלולית: תלונות בחמש מתוך תשע תחנות
האם מדובר בתופעה רחבת היקף? בסיור שערכנו בתשע תחנות דלק באזור נתניה ובגוש דן נתקלנו בתלונות של עובדים על "הלנת רבעי שעה" בחמש תחנות, שלוש מהן של זכייני פז ושתיים של זכייני דלק, בעוד שבשלוש תחנות אחרות נאמר לנו כי העובדים אינם נשארים בתחנה אחרי שעות המשמרת או שהם נשארים אך מקבלים שעות נוספות.
יודגש כי התחנות שבהן העובדים התלוננו על הנוהל הנפסד מופעלות בידי זכיינים ומפעילים עצמאיים של פז וסונול, וכי החברות עצמן טוענות כי בתחנות שבניהולן המלא משלמים לעובד על כל דקת עבודה. בתחנות סונול מדובר בזכיינים בלבד, ולא בתחנות בבעלות סונול. בתחנות של חברת דלק ודור אלון לא נתקלנו בתלונות כאלה.
התחושה העולה מהשטח היא שמדובר בעניין של יחסי אנוש בין העובדים, וכי הבעיה קיימת במקום שבו שורר ביניהם חוסר אמון. "אצלנו בתחנה אין סיפורים כאלה", אומרת עובדת באחת התחנות, "ברור שלפעמים צריך להישאר קצת אחרי, אבל כשזה קורה שלוש או ארבע פעמים, מעגלים לי לעוד שעה אחת. אנחנו כאן כמו משפחה, כולם חברים של כולם, אז אין אצלנו בעיות".
עובדי סונול התאגדו לאחרונה בהסתדרות - אבל במידה ומדובר בתופעה רחבה בתחנות של זכייני החברה, יהיה להסתדרות קשה להתמודד אתה, גם בגלל שמדובר בתחנות של זכיינים, וגם בגלל שמנהלי התחנות הם חברים בוועד והם אלה שהובילו את ההתאגדות.
הזכיינים: טענות שקריות
מסונול נמסר בתגובה: "מדובר בשתי תחנות שמופעלות בהפעלה פרטית. העובדים בתחנות אלו מועסקים על ידי מפעיל פרטי ולסונול אין כל יחסי עובד-מעביד עם עובדי תחנות אלו".
אחד הזכיינים של סונול מסר ל-ynet בתגובה: "זה לא נכון. אם הם בכלל נשארים אחרי הזמן או מגיעים לפני הזמן, רושמים להם את הזמן הזה". זכיין אחר אומר: "גם כשהם מאחרים אני לא מוריד להם את זה מהשכר. זאת התחנה שלי וזה לא עניין שלכם".
זכייני ומפעילי פז שעלו ב"דגימת השלולית" שלנו מכחישים את טענות העובדים. אחד המפעילים מוסר: "אין ולא הייתה מעולם דרישה כזו. התחנה ממילא עובדת 24/7 כך שמגלגלים מטלות ממשמרת למשמרת".
שני הזכיינים האחרים של פז טוענים כי הם אינם דורשים מהעובדים להישאר עד אחרי תום המשמרת, ולכן אינם צריכים לשלם להם על הזמן הזה. אחד הזכיינים הללו מסר בתגובה: "אין ולא הייתה מעולם דרישה שלי מעובד להקדים למשמרת או להמתין לאחר שסיים אותה, ואם ביקשתי מעובד להמשיך, זה בטח לא לרבע שעה, אלא לשעות שלמות, ועל כך כל עובד מקבל תשלום כראוי.
"הטענה שאני מבקש להגיע מוקדם או לסיים את מאוחר מהדרוש היא שקרית לחלוטין. נהפוך הוא, יש לפעמים עובדים שסיימו את משמרתם ומתמהמהים ללכת ואני 'מגרש' אותם ללכת לביתם, כדי שינוחו וכדי שלא יפריעו בפיטפוטיהם לעובדים האחרים ולמהלכה התקין של העבודה".