לא חובה להשתטח: טיול בקברי צדיקים ליום כיפור
תחושת הרוחניות והאמונה שאופפת קברי צדיקים מתאימה לכל תפילה ולכל עונה, אך אין יום מתאים יותר בשנה מאשר יום כיפור לבקר במקומות ההיסטוריים האלה, אפופי המיסטיקה והרוחניות. בחרנו עבורכם מסלול שעובר בין הקברים הידועים ביותר בצפון
בסוף השבוע הקרוב עם ישראל יתכנס בד' אמותיו ליממה שיש בה קדושה. יום הכיפורים הוא היום היחיד בשנה שמדינת ישראל עוצרת מלכת ופעילות החוצות מתרכזת ברכיבה על אופניים וטיולים רגליים ברדיוס הקרוב אל הבית. הימים שקודמים ליום הכיפורים מוקדשים בקרב הציבור הדתי והמסורתי לבקשת סליחות ופקידת מקומות קדושים, ביניהם קברי צדיקים.
מתפללים בקברי צדיקים בעמוקה (צילום: אביהו שפירא)
חכמי משנה, תלמוד ואנשי רוח יהודים בחרו להתגורר בתקופות מסוימות בחייהם בגליל. חלקם ברחו מפני רדיפות הרומאים ואחרים בחרו בשקט ובבדידות כדי להגיע למדרגות גבוהות של רוחניות. שמעון בר יוחאי התבודד תריסר שנים במערה בפקיעין עד שנגלה אליו "הזוהר", ובעקבותיו הגיעו אנשי רוח נוספים שנקברו בקברים נטולי שם וזהות בגליל. כשהאר"י הקדוש הגיע לצפת במאה ה-15, הוא החל לזהות ולסמן את קברי הצדיקים בגליל, ותלמידיו נהגו לפקוד את הקברים.
לפוריות, לפרנסה, או "סתם" למזל
תחושת הרוחניות והאמונה שאופפת קברי צדיקים מתאימה לכל עת ולכל אמונה, אבל ישנם צדיקים ששמם נכרך בבקשות בעלות אופי מסוים. קברה של רחל אמנו בבית לחם מסמל ברכה לפוריות והעמדת צאצאים לבני הזוג; קברו של שמואל הנביא הסמוך לירושלים גם הוא מתאים לבקשה לילד; בקשה לפרנסה טובה נאמרת על קברו של אבן-עזרא, שעל פי המסורת קבור בטבריה; קברו של יונתן בן עוזיאל בעמוקה הפך לאתר עליה לרגל לרווקים ורווקות המחפשים שידוך.
קברו של יונתן בן עוזיאל (צילום: מיכאל חורי, קק"ל)
על רוחניותו של יונתן בן עוזיאל מלמד הפסוק "כשהיה עסוק תורה, כל עוף פורח מעליו היה נשרף". הוא היה מבין תלמידיו הבולטים של הלל הזקן ועד היום ישנן כמה גרסאות לגבי היותו "מזווג זיווגים". יש הטוענים שהיה רווק, אחרים אומרים שהיה נשוי אך חשוך ילדים, וגרסה נוספת מתייחסת לאחד מפירושיו, שאסר לעכב קשר בין חתן לכלה. הוא חי בתקופה שקדמה לחורבן בית שני ותרגם את ספרי הנביאים לארמית.
הדרך אל קברו הוכשרה על ידי קק"ל ובאתר הוקמה רחבת חנייה עם מים זורמים ושירותים. הקבר נמצא על דרך יער ביריה, המתחילה בכביש ראש פינה/קריית שמונה, מעט צפונה לצומת מחניים (בכביש 90, בין סימני הק"מ 444-443), ומסתיימת בצפת.
אפשר להגיע לקבר גם בדרך ההפוכה מכיוון צפת, ממנה יורדים בדרך מתפתלת במעבה היער בין עצי אורן וחלקת ארז אטלנטי. בצומת הראשון ממשיכים ישר לכיוון הקבר ועוקבים אחרי השילוט. במתחם הקבר אפשר להתפלל, לבקש בקשות לזיווג, פריון, פרנסה טובה והצלחה ולהדליק נרות. לעתים ניתן לראות בו רווקות, העולות לגג המבנה ומקיפות אותו שבע פעמים.
העצים המרשימים של יער ביריה (צילום: רונית סבירסקי, קק"ל)
חוזרים אל דרך יער ביריה ועולים לכיוון צפת, וביציאה מהיער פונים שמאלה (מזרחה) לכיוון מצודת ביריה, עוברים את הכניסה למצודה וממשיכים ישר עד הבסיס הצבאי. קצת לפני השער לבסיס פונים שמאלה, לדרך עפר שמטפסת ועולה לפסגת הר יבנית. על ההר נמצאים, על-פי המסורת, קברי חכמי התלמוד הנודעים אביי ורבא. הם נודעו כשני אמוראים שעמדו בראש ישיבות גדולות בבבל, והלכותיהם היוו חלק מאבני היסוד של התלמוד. סמוך לקבריהם נמצא קברו של יהודה הנשיאה. במקום יש תצפית נוף מרשימה לכיוון הכנרת, דרום עמק החולה ורמת הגולן.
לכוח ולבריאות, לעוצמה ולצניעות
קברו של בניהו בן יהוידע, שתואר כגיבור חיל, ממוקם בדרך שעולה מצומת הכניסה לצפת לכיוון יער ביריה. בן יהוידע היה אחד מאנשי החצר החשובים בתקופת דוד המלך וסייע לשלמה המלך לבסס את שלטונו. הקבלה רואה בו דמות הירואית ומיסטית, בעלת כוחות רוחניים ופיזיים נדירים. קברו התגלה בתקופת האר"י הקדוש על ידי חיים ויטאל, אחד מתלמידיו.
קבר האר"י הקדוש בצפת (צילום: עמרי אילת)
ב"שער הגלגולים", שנכתב על ידי האר"י, מסופר שוויטאל פקד את קברם של אביי ורבא וכשחזר קידמו את פניו בשמחה יוצאת דופן. קבלת הפנים, הוסבר לו, לא הייתה לכבודו אלא לכבוד בניהו בן יהוידע שנילווה אליו. הקבר אותר למרות שלא היה עליו ציון מיוחד או מצבה, וכיום ניצבת במקום מצבה גדולה והקבר, המגודר באבן, נמצא בדרך העולה מצומת צפת לכיוון עמוקה, כ-50 מ' מעל לפנייה לישוב ביריה, בסמוך לכניסה למשרדי קק"ל.
קברים נוספים בסביבה הם של יעקב איש נבוריא ואלעזר המודעי הסמוכים לבית הכנסת נבורייה. הקברים ממוקמים על דרך הנוף המרכזית של יער ביריה, שמתחילה בישוב עמוקה ומסתיימת בעין זיתים. יעקב איש נבוריא חי בתקופת האמוראים במאה הרביעית לספירה, אלעזר המודעי, תנא מחכמי יבנה שמוצאו ממודיעין אשר ביהודה, היה על פי האגדה דודו של בר-כוכבא. אותה אגדה גורסת שבימי המצור על בית"ר הוציא בר-כוכבא את אלעזר להורג משום שחשש שיתפייס עם הרומאים.
מחוללי ניסים ומפרנסי בתים
בשולי יער ביריה, מערבית לחצור הגלילית, נמצא קברו המפורסם של התנא חוני המעגל. מחולל הניסים המפורסם חי במאה הראשונה לספירה ונודע ביכולתו להוריד גשמי ברכה בשנות בצורת. במשנה נאמר עליו: "עג עוגה ועמד בתוכה ואמר לפניו: ריבונו של עולם… איני זז מכאן עד שתרחם על בניך... התחילו גשמים מנטפין. אמר: לא כך שאלתי.. אלא גשמי רצון וברכה ונדבה. ירדו כתקנה".
על פי המסורת, הוא קבור במערת קבורה בתחומי חצור יחד עם אשתו ושני נכדיו. מגיעים מכביש הגישה המרכזי של חצור מכביש 90 עולים ישר מערבה, עוברים את חצור ומגיעים לקבר. אפשר להגיע גם בדרך הנוף החדשה של יער ביריה שמתחילה בישוב עמוקה ומסתיימת בחצור.
נשים בדרכן לקבר חוני המעגל, סמוך לחצור הגלילית (צילום: אביהו שפירא)
באזור קדיתא מצויים קבריהם של הצדיקים אלקנה, מערת האדרא, רבי טרפון ורבי יוסי בן יעקב. אלקנה היה אחד מ-48 הנביאים שהתנבאו על ישראל ואביו של שמואל הנביא. קברו
ניצב על פסגת הר ליד מערת האדרא. באזור הנקרא קיומי בסמוך לקדיתא נמצאת מערת האדרא שבה קבורים בניהם של תלמידי רבי שמעון בר יוחאי. במערה זו קבורים גם בני רבי יוסי בן קיסמא. בצמוד למערה ניצב עץ זית עתיק מאוד שמכונה אדרא.
רבי טרפון השתייך למשפחת הכוהנים ובין אמרותיו המפורסמות: "היום קצר והמלאכה מרובה, הפועלים עצלים והשכר הרבה ובעל הבית דוחק". קברו ניצב בדרך לקדיתא בצל אלה אטלנטית עתיקה וסמוך לכרם זיתים. רבי יוסי בן יעקב היה בין עשרת תלמידיו של שמעון בר יוחאי ובמערה שבה נמצא קברו של בן יעקב נהג רבי שמעון בר יוחאי לשבת. קברו נמצא בדרך לישוב קדיתא בסמוך לקבר רבי טרפון. לקדיתא מגיעים מכביש 866 בין צומת מירון לצומת עין זיתים.