שתף קטע נבחר

 

סקר: רוב הציבור סבור - אין שוויון במערכת החינוך

56% מהציבור סבורים כי מערכת החינוך אינה שוויונית, ו-40% חושבים שהמרכז מופלה לטובה לעומת הפריפריה. הנתונים עולים בקנה אחד עם תוצאות מבחני המיצ"ב, שהצביעו על פער משמעותי בהישגי תלמידים מרקע חברתי-כלכלי שונה

תוצאות המיצ"ב שפורסמו בשבוע שעבר חשפו פערים גדולים במערכת החינוך בין תלמידים משכבות סוציו-אקונומיות שונות. מסקר חדש שערך מכון סמית עבור מכללת אחווה עולה כי מרבית הציבור סבור שהחברה הישראלית אינה שוויונית וקיימת אפליה בין הפריפריה למרכז. הסקר, הבוחן את עמדות הציבור ביחס למערכת החינוך, יוצג ביום חמישי במסגרת הכנס השנתי של מכללת אחווה ל'חינוך וערכים', ששם השנה דגש על חינוך שוויוני לכלל אזרחי המדינה.

 

הסקר שנערך באמצעות הטלפון כלל כ-500 איש המהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת בישראל. מהנתונים עולה שקצת יותר ממחצית מהאוכלוסייה (56%) רואים את מערכת החינוך כלא שוויונית,

כאשר התחושה מתעצמת בעיקר בקרב עדות המזרח (62%) ובקרב בעלי רמת הכנסה נמוכה (60%).

 

עם זאת, 50% מהצברים ו-52% מבעלי המעמד הבינוני סבורים כי המדינה שוויונית ואין אפליה מגדרית. תחושת האי שוויוניות עולה בקנה אחד עם הנתון לפיו כ-40% מהנשאלים חושבים שיש אפליה רבה במערכת החינוך לטובת מרכז הארץ לעומת הפריפריה.

 

נתונים אלה עולים בקנה אחד עם תוצאות מבחני המיצ"ב ("מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית") שפורסמו בשבוע שעבר שבצד שיפור כללי בהישגי התלמידים, ניכר פער משמעותי ומדאיג ביותר בהישגים של תלמידים מרקע חברתי-כלכלי שונה. בשנת תש"ע, נמדדו פערים גדולים על רקע חברתי-כלכלי: 50 נקודות בתוצאות בכיתה ה' במדע וטכנולוגיה, פער של 67 נקודות בעברית. בכיתות ח' טיפס הפער ל-72 נקודות באנגלית ו-104 נקודות במתמטיקה.

 

"המגמה מסוכנת לחברה הישראלית"

נתונים נוספים שעולים בסקר שערך מכון סמית קובעים כי קרוב למחצית מכלל הציבור (45%) ציינו שיש לעשות אפליה מתקנת לאתיופים כדי לעזור להם להצליח יותר במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, כאשר הבאים אחריהם היו הספרדים (11%) והחרדים (6%).

 

"אין ספק שהנתונים העולים מן הסקר מתיישבים עם הנתונים של בחינות המיצ"ב ומתוכם עולה תמונה קשה ביחס להישגים של תלמידים מהמרכז לעומת הפריפריה", אמר נשיא מכללת אחווה, פרופ' אלי זמסקי.

"המגמה המסתמנת היא בהחלט מסוכנת לחברה הישראלית, אך הבעיה שכולם מכירים את הנתונים ולא עושים דבר, זו בדיוק הנקודה שבה נדרשת התערבות ממשלתית שתיקח אחריות, ותפעל להקצאת משאבים לפריפריה העשויים בעתיד להניב הישגים אדירים מבחינה כלכלית וחינוכית".

 

נתון נוסף המלמד על היחס המפלה של החברה הישראלית כלפי הפריפריה ובני מיעוטים נוגע לזהות המרצים. 32% מהנשאלים טענו כי מאוד משנה להם אם המרצה שלהם יהודי או ערבי בהנחה שרמת ההשכלה והמקצועיות שלהם זהה, כאשר באופן מפתיע כרבע מהמשיבים בקבוצה זו הם אקדמאים. עם זאת, כ-77% מבעלי רמת השכלה גבוהה ציינו ש"לא משנה" אם המרצה ערבי או יהודי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פער משמעותי בין התלמידים
צילום: צביקה ישראלי, לע"מ
מומלצים