רוצים קריירה מוצלחת? חשבו על העתיד
כדי לפעול בחוכמה, עליכם להסתכל לאן השוק הולך - ואז להחליט מה ללמוד, במה להתמחות, לאן להתכוונן. לאן הולך השוק היום? לרב-תחומיות, לסתגלנות ועתידנות, שילוב של תוכן ושיווק למומחי רגולציה ועוד - פעלו בהתאם
עולם העבודה משתנה תדיר, ואם אנחנו מסתכלים מה אנחנו יכולים ללמוד, ועל איזה דברים אנחנו צריכים לתת דגש בהתפתחות האישית שלנו. בכלל, בניהול קריירה, חשוב לעצור לפעמים, להסתכל לאן השוק הולך, לאן העולם צועד, ומשם לקבל החלטות חדשות. מדוע? אם תדע מה יהיה צריך בעוד כמה שנים, תדע במה להשקיע עכשיו.
- מה מתרחש בשוק העבודה? קרא בקריירה
אז מה צופן לנו העתיד? מקצועות העתיד נשענים על כל מה שקורה בעולם שלנו: חתירה מתמדת לייעול ולמהירות. אינסוף מידע, יכולות חיפוש אדירות מאי פעם, מדיה מפולחת לקהילות מצומצמות לפי תחביבים ותחומים ולא לפי מאסה, משברים כלכליים ומגמות חברתיות וירוקות, הכפר הגלובאלי שהפנו להיות, הרגולציה שנכנסת לתחומים שבעבר היא לא הייתה בהם – כל אלא משפיעים על המקצועות שהולכים ומתפתחים ועל היכולות שיידרשו יותר בעתיד. אז מהן המגמות החזויות?
בהשפעת האינטרנט - דרושים: טכנולוגים
האינטרנט הוא כבר מזמן לא כלי מקצועי או גאדג'ט רק למי שמחבב אותו, הוא הפך לכלי הכרחי בחיים שלנו, לא סתם הילדים שלנו לומדים מחשבים מכיתה א'. אבל האינטרנט הוא הרבה יותר מ"לדעת מחשבים" - הוא שינה את כל הצריכה שלנו, את התקשורת שלנו, איך שעסקים מנוהלים ואת איך שאנחנו מקבלים החלטות. לנושא הזה יש משמעויות רבות ואחת הגדולות שלהן היא כמובן שוק העבודה.
בכל מקצוע ובכל תחום שנבחר נצטרך להיות טכנולוגיים יותר, לפתח יכולת עבודה מול מתכנתים ואנשי פיתוח ולהתמודד עם פיתוחים טכנולוגיים חדשים. מה שבעבר היה נחלתם של בודדים בארגונים, יהפוך בעשור הקרוב לחלק מהתפישה של כל תחומי הארגון וכדאי להתכונן.
אז אם אתה מנהל שירות, היום כבר לא מספיק שתיתן שירות טוב בטלפון - אתה צריך להתמחות גם ברשתות חברתיות, כי הצרכנים מצפים לקבל ממך שירות טוב גם שם. גם מנהל משאבי אנוש צריך לאפיין את הצרכים שלו, לדעת לבחור את מערכות הגיוס וה-HR (משאבי האנוש) הטובות ביותר, ולדאוג שמישהו ב-IT (בטכנולוגיות מידע) של הארגון יבין אותו.
התופעה תלך ותתגבר, וכיוון שגם למוסכניקים היום יש תוכנה איתה הם עובדים, והלכה למעשה, מוסכניק יכול לשפר ולשדרג את השירות שלו ולהגדיל את העסק שלו בעזרת תוכנה בלבד. המשמעות? יתרון למוטי הטכנולוגיה. אלו לא חייבים להיות מתכנתים, אלא אנשים עם יכולת לדבר בשפה הטכנולוגית כך שאנשי הטכנולוגיה יבינו אותם.
חיבורים בין תחומים שונים
דרושים: מולטי-דיסציפלינרים. רב-תחומיות היא מגמה של ממש בשוק העבודה. בעולם עסקים דינמי ומשתנה, שבו זריזות ארגונית מהווה יתרון תחרותי, תופס הניהול המטריציוני (בו העובדים מדווחים למספר מנהלים בו־זמנית) מקום נכבד לצד הניהול ההיררכי המוכר. הניהול המטריציוני מספק גמישות רבה יותר, המאפשרים לארגון שרידות טובה יותר בעולם עסקי דינמי.
ניהול כזה דורש יותר אנשים רב תחומיים, שיכולים לנהל דיאלוגים עם אנשים מתחומים רבים. לכן, אם בעבר תואר בשני תחומים שלכאורה אינם קשורים היה בעיקר סוג של פשרה בין גחמה לקריירה, היום שילוב תחומים יכול להיות ממש אסטרטגיה טובה יותר לניהול קריירה. כבר עכשיו אנחנו רואים את תחילת המגמה - אנשי שירות צריכים להיות גם שיווקיים, אנשי תוכנה צריכים להיות גם אנשי מכירות, בהמשך נדבר גם על משפטנים שצריכים להיות גם אנשי שיווק וכו'.
שינויים בקצב מואץ
דרושים: סתגלנים ועתידנים. הפיתוחים הטכנולוגיים צוברים תאוצה בקצב מסחרר. כמעט בכל יום יוצאת אפליקציה חדשה, שמייעלת ותורמת לתהליכים ארגוניים וחברתיים – מורידה את קרנם של חברות עבר ומכניסה חברות חדשות פנימה. למשל בשוק מכשירי הניווט, ה-GPS: עוד בקושי נכנסהמוצר עמוק לתודעה, וכבר יש תוכנות web של GPS בחינם שהוא גם חברתי, המשמעות המיידית שחברות מכשירי ה-GPS איבדו נתח נכבד מהשוק.
מה המסקנה? כמעט בכל התפקידים השינויים וההטמעות יהיו משמעותיים, ורובנו – בטוח בתפקידי הנהלת ביניים ומעלה - נצטרך להיות מאוד סתגלנים. מנהל טוב יידע לעצור ולנתח את השינויים ולהיות סוג של "עתידן". לנוכח הטלטלות בשוק, הרי שהחיפוש אחר צורתו של העתיד הולך וגובר. לדעת רבים, לצד סמנכ"ל השיווק, סמנכ"ל הכספים, סמנכ"ל התפעול, סמנכ"ל הפיתוח וכו', אנו צפויים לראות גם עתידן שיתווסף אל חברי ההנהלה ויסייע למנכ"ל לשרטט ולהעריך תרחישים עתידיים.
אינפליציית מדיה
דרושים: אנשי תוכן ושיווק אחר. אינפלציית המדיה משפיעה באופן ישיר על מקצועות השיווק – למעשה, הולכים ופוחתים כלי התקשורת שנוגעים בקהל הרחב. אוהב האופנועים גולש בפורומים ובאתרים שלו, ומחבבת התוכים גולשת באתרים שלה. יכול להיות שהיא גם אמא אז יש עוד אתרים שבהם היא גולשת, אבל היא תגלוש פחות ופחות ב-walla או תצפה בערוץ 2.
לצד הרשתות החברתיות, שמציפות לכולנו תכנים שמעניינים את החברים, והווידאו שבו אנחנו יכולים לחפש רק מה שאנחנו אוהבים ביוטיוב או גוגל, הזמן המועט הכללי שיש לנו לצרוך את כל המדיה שמציפה אותנו הולך ופוחת. תוסיפו לזה את הממירים הדיגיטליים שמאפשרים לדלג על הפרסומות – וקיבלתם שינוי צרכני משמעותי.
לכך הצטרפה הצפה של פרסום, שהפך אותנו הצרכנים – לעיוורים לפרסום כמעט. חברות העידן החדש יצטרכו להיות חדשניים ולתת ערך אמיתי ללקוח. זה אומר הרבה ייעוץ ותוכן. הצרכנים יותר אקטיביים, מחפשים את מה שהם צריכים, ולא מאמינים לכל מה שאומרים בפרסומת. כל זה יביא לדרישה של אנשי תוכן על ידי החברות, ושילובם באגפי השיווק. כמו כן, בהחלט עומדים להפציע בשוק יותר ויותר – מנהלי רשתות חברתיות.
רגולציה שנכנסת לתחומים רבים מבעבר
דרושים: משפטנים יצירתיים. בשנים האחרונות הרגולציה נכנסת להרבה תחומים עסקיים, שבעבר היא לא התערבה בהם. בכירים במשק מדברים על הרגולציה היתרה כחלק מהשפעות המשבר, אך כל עוד זה המצב, כמעט כל פעולה עסקית דורשת בדיקת רגולציה מקיפה. בחברות רב לאומיות, המצב הוא חמור יותר, כיוון שהרגולציה שונה ממדינה למדינה.
כך נולד לו תחום חדש – שם התפקיד: קומפליינס (compliance) – קצין ציות בעברית צחה, הוא האדם המתאם בין כל החוקים של כל המדינות – כדי לייצר אסטרטגיה שיווקית ועסקית בינלאומית אחת. לתת לארגונים את היכולת לעשות את העבודה טוב ובמסגרת הרגולציה – עורך דין, רואה חשבון, איש שיווק.
אחריות תאגידית
דרושה: אינטליגנציה רגשית גבוהה ואתיקה מקצועית. המשבר הסיט את הזרקורים לעבר שחיתויות רבות, יחד איתו והתפישה של שכר הולם והטרנד הירוק שאינו נראה שהולך לאף מקום - יעודדו מקצועות רבים שעיקרם אחריות חברתית ותאגידית.
כך למשל הקלינטק הוא תחום שצובר תאוצה ומדבר למעשה על ניהול הפיכת חברות לירוקות יותר. מדובר על שילוב בין פן עסקי לחברתי, אין ספק שיעילות משאבי השמש לטובת אנרגיה תועיל לארגון ויש בה משום אחריות חברתית, אך בהחלט ניכר שיש גם מנהלים שאחראים על תרומת הארגון לסביבה ושימור האתיקה העסקית בהתנהלות הארגון ואנשיו.
לכן, בבחירת המקצוע העתידי שלכם; התמקצעות או לימוד תחומים חדשים וההבנה היכן כדאי להשקיע כדי להצליח בעתיד - זיכרו את המגמות האלו. זה יסייע לכם להשגת משרה טובה וקריירה מוצלחת.