קרב על ההון השחור? המוניות חוששות מאשראי
בעשור האחרון עלו לא מעט יוזמות לקידום תשלום באשראי עבור נסיעה במונית, וכולן נכשלו. הנהגים, שחוששים מפגיעה בתשלום "בשחור" ומעמלות האשראי, לא ממהרים להרים את הכפפה גם כשמוצעים להם פתרונות יצירתיים ורווחיים. אז למה משרד התחבורה לא מוציא הוראה מחייבת?
האם גם לכם קרה לא פעם שנכנסתם למונית ובמהלך הנסיעה גיליתם שאין לכם כסף מזומן? תשלום על הנסיעה בכרטיס אשראי היה יכול לפתור את הבעיה, אולם למרבה הצער זה עדיין בלתי אפשרי בישראל, למרות לא מעט מיזמים שקמו במהלך העשור האחרון.
נהג מונית נקנס ב-5,000 שקל על אי הפעל מונה
האחרונה שביוזמות אלה היתה בתחנת מוניות איכילוב בתל אביב. שלוש מוניות התקינו מכשירים לסליקת כרטיסי אשראי ואיפשרו לנוסעים לשלם באמצעות הכרטיס בצורה נוחה ויעילה, אולם, כמו רבים מקודמיו, המיזם הזה נדם זמן קצר אחרי שהחל.
גם לפני כ-4 שנים, באוגוסט 2006, הגיעו חברות כרטיסי האשראי להסכם עם תחנת המוניות בנתב"ג לפיו יותקנו במוניות "מכשירי גיהוץ", לאחר שרשות שדות התעופה הקפידה להכניס למכרז תחנת המוניות בנתב"ג את החובה לאפשר סליקת כרטיסים. אז הבטיחו כי מדובר בפיילוט שיורחב לערים הגדולות ובהמשך לכל רחבי הארץ, אולם גם מיזם זה לא צלח.
"בכל רגע נתון - 1,000 שקל במזומן"
ההוצאה על מוניות בישראל מגיעה למאות מיליוני שקלים בשנה, והיכולת לשלם בכרטיס תקל מאוד על הלקוחות שלא תמיד נמצא מזומן בכיסם. לצד היתרונות הברורים עבור הלקוחות, גם נהגי המוניות ייהנו מיתרונות לא מעטים.
"בכל רגע נתון נהג מונית מחזיק בכיסו כ-1,000 שקל במזומן", טוען מנהל תחנת מוניות באיזור השרון. במציאות כזו, האפשרות להשתמש בכרטיס תחסוך את הצורך להסתובב עם כמות גדולה של שטרות, ולהסתכן בשוד.
אולם לא מדובר רק במניעת נזקים, אלא גם בהגדלת רווחים: המציאות מוכיחה כי ככל שגדלים אמצעי התשלום, כך גדל גם היקף הקניות. שימוש בכרטיס - אם כך - יביא להגדלת הפדיון של הנהגים.
אז למה לא? "רוב הנסיעות הן בסכום של 25-20 שקל. לא נסיעות של 300 שקל", אומר ל ynet מנהל תחנת מוניות איכילוב, אהרון כהן, "אלו בעיקר נסיעות קטנות בעיר, אנחנו צריכים לשלם על זה עמלה וזה מוריד לנו אחוזים". לדברי כהן, שלקח חלק במיזם האחרון, הפרוייקט לא זכה לשיתוף פעולה הן מצידם של הלקוחות והן מצד הנהגים.
הטענה העיקרית של הנהגים היא, כאמור, חשש כי העמלה שגובות חברות כרטיסי האשראי, תהיה על חשבונם. עמלה זו נעה בין 1.5% ל-2.5% מסכום העסקה, ובחלק מהמקרים מדובר בעמלה בסכום קבוע. חברות כרטיסי האשראי שחלקן היו שותפות במיזמים הקודמים, מעוניינות בקידום הנושא כדי להגדיל את הכנסותיהן, אך אינן מוכנות להתפשר על גובה העמלה.
שיטות האכיפה השתכללו אבל ההעלמות נמשכות
למעשה, הטענה על העמלה היא רק חלק מהסיבה לכישלון המיזם. סוד גלוי הוא שתקבולים רבים של נהגי מוניות אינם מדווחים. היכולת לעבוד במזומן מקלה מאוד על הנהגים בהיבט זה. עם זאת, חשוב לומר כי העלמות מס קיימות במגזרים רבים כמו גם העובדה כי חלק מנהגי המוניות דווקא מדווחים כראוי.
ברשות המסים מדגישים כי בשנים האחרונות שיטות המעקב השתכללו מאוד. לטענתם, יש יכולת לדעת כיום מה היקף הנסיעות ומה ההכנסה. אולם למרות שכלול השיטות, עדיין בתחום זה כמו גם בתחומים אחרים, היקף העלמות המס, גבוה.
בחטיבה לתכנון וכלכלה ברשות המסים אומרים ל-ynet כי היתה פניה לפני 3 חודשים מגורם עסקי לקדם מיזם של שימוש בכרטיסי אשראי במוניות. "מה שביקשו במיזם הזה. היה ליצור גוף ביניים שאליו יועבר הכסף והוא יעביר את הכסף לנהג המונית. אנחנו לא מתנגדים. העיקר שמבחינת ההכנסות זה יהיה מסודר. יש הכנסה מפוקחת, לכן אנחנו בעד".
ברשות המיסים אומרים, כי לטובת הציבור, כדאי שהשימוש בכרטיסי אשראי יתאפשר, אך לדבריהם, העניין תקוע בגלל דרישת הנהגים שלא לגבות מהם עמלה או לחייב את הלקוח לשלם אותה".
מדוע אם כן משרד התחבורה לא מקדם את המהלך? במשרד התחבורה אומרים כי הם תומכים ברעיון, כולל בגביית עמלה מהלקוחות שעשויה להגיע לכ-4 שקלים עבור כל נסיעה, אך מנסים ליישם אותו בהסכמה ובשיתוף פעולה עם הנהגים. "לפני כמה חודשים פנה אלינו יזם שרצה לקדם את העניין והיה נסיון לעניין את נהגי המוניות", אומרים במשרד, "הרעיון שמתגבש הוא שנהגי המוניות יחוייבו להתקין מכשיר תואם".
אז למה זה מתעכב? במשרד טוענים כי לנהגי המוניות יש דרישות נוספות אותן הם מבקשים לשלב במסגרת "עסקת חבילה" כגון סיוע במימון מיגון לנהגים. "אנחנו נהיה מעוניינים שבכל מונית תהיה אפשרות לסלוק. אם זה לא יצלח במסגרת המו"מ, נבדוק כיצד לקדם את זה", מבטיחים במשרד.
אפשר לייצר מודל כלכלי שישתלם לנהגים
כדי לעורר מוטיבציה בקרב נהג המוניות לאפשר שימוש בכרטיסי אשראי, טוענים בחברת וריפון המתמחית במערכות תשלום אלקטרוניות ומפתחת בעצמה פתרונות סליקה ותשלום, ניתן ליצור מודל כלכלי מתאים שישתלם לנהגים.
"אחת מהטענות של נהגי המוניות נגד הכנסת אשראי לרכביהם היא שעמלת האשראי נוגסת בהכנסותיהם ולכן אין להם עניין בזה" אומר דן סופר, סגן נשיא בחברת וריפון, "הבעיה היא שברוב המקרים בגלל הגבלות של הרשויות לא ניתן לגלגל את העמלה הזו ללקוח". בכדי לפתור את הבעיה הזו - מצאה החברה פתרון יצירתי שיאפשר לפצות את הנהגים על העמלה וזאת מבלי לחייב את הלקוח.
בניו-יורק, למשל, פועלת מערכת מולטימדיה של החברה, אשר משמשת את נהגי המוניות לתשלום הנסיעה באמצעות כרטיס אשראי, אך מפיקה להם גם הכנסות מפרסום. על גבי המערכת יש מסך אינטראקטיבי שעליו מוצגים דיווחי חדשות, דיווחי מזג אוויר, הודעות מהבורסה, המלצות למסעדות ועוד. "חברות מסחריות קונות זמן מסך ומפרסמות במונית.הנהגים בניו-יורק נהנים, לפיכך, מתשלום על הנסיעה ובד בבד מקבלים שיעור מסוים מהכנסות הפרסום", אומר סופר.
ומה קורה באמת במדינות אחרות במערב?
"נכון להיום, בלונדון אין אף מונית שמקבלת כרטיסי אשראי, אולם הרשויות עתידות לחייב את המוניות לאפשר קבלת כרטיסי אשראי לקראת האולימפיאדה הקרובה", אומר סופר.
"באיטליה כיום אחוז הקבלה של כרטיסי אשראי הוא יחסית נמוך. ברומא לדוגמא, כ-10% מהמוניות מקבלות כרטיס אשראי. במדריד ובמרכז אירופה המצב דומה".
לעומת זאת, בצדו השני של הגלובוס הנושא מפותח במיוחד. "בסינגפור יש קבלה מלאה של אשראי בכל המוניות, וגם באוסטרליה ל-60% מהמוניות שם יש תשתית לקבלת כרטיסי אשראי".
אם נניח לרגע את הפגיעה הפוטנציאלית לכאורה בהכנסות הנהגים מתשלום "בשחור", נראה שגם אם ישתלם לנהגים להכניס תשלום בקרדיט וליהנות מהכנסות נוספות - הם לא יירתמו למהלך מרצונם החופשי ללא התערבות הרגולטור.
כל עוד משרד התחבורה לא יחייב את נהגי המוניות להתקין מכשיר שיאפשר שימוש בכרטיס אשראי - זה פשוט לא יקרה.