הסודות שטייסים לא יספרו לכם לעולם
הפרטים הקטנים מהקוקפיט שלעולם לא תשמעו באוויר עתידים לשנות את הדרך שבה אתם טסים לחו"ל. הנה רשימת הסודות
זמן לא רב לאחר שהתגלה כי טייס שנרדם על ההגאים הוא כנראה האחראי לאסון תעופתי שהתרחש בהודו לפני כמה חודשים – מתברר שיש הרבה פרטים שאנחנו לא יודעים על "נהגי השחקים" שמובילים אותנו. נהלי אבטחה משונים, הרגלים פנימיים שהתפתחו לאורך שנים רבות וסודות הקוקפיט שישנו את הדרך שבה אתם טסים. האתר Reader's Digest שוחח עם 17 טייסים בחברות תעופה שונות בארה"ב, ואסף מאותו מידע שנותר מוצפן היטב מאחורי הקלעים. חלקים ממנו מובאים כאן.
הטייס לא ישן, הוא נח
"האם טייסים נרדמים בקוקפיט? בהחלט כן. לפעמים זו תנומה חטופה של עשר דקות, אבל זה קורה", מספר טייס בחברת תעופה.
תשישות וחלומות באוויר
"למען האמת אנחנו תשושים. חוקי העבודה שלנו מתירים להעסיק אותנו 16 שעות ללא הפסקה. זה הרבה יותר ממה שהחוק מתיר לנהג משאית, ושלא כמו נהג משאית – לנו אין יכולת לעצור לרגע בצד או בענן הקרוב למנוחה", סיפר קברניט בחברת תעופה.
תמלא לי את המיכל? לא ממש
"מופעל עליי לחץ תמידי לשאת במטוס פחות דלק מהכמות שעמה אני מרגיש בנוח לטוס", אמר קברניט בחברת תעופה גדולה. "חברות התעופה תמיד מסתכלות על השורה התחתונה, וכדי לסחוב הרבה דלק – צריך לשרוף הרבה דלק", הסביר הטייס. הבעיה מתחילה כאשר נקלעים לסופות רעמים או לעיכובים בנחיתה: "פתאום אתה מוצא את עצמך ללא דלק ונאלץ לטוס לשדה חלופי".
אין זמן לארוחה? הנוסעים יחכו
נוסעים רבים מכירים את תופעת העיכוב בטיסות. לעיתים, כך מתברר, הסיבה כלל אינה נוגעת למטוס או למסלול העמוס. "לפעמים חברת התעופה לא נותנת לנו די זמן לאכול. אנו נאלצים לעכב את הטיסה כדי שנוכל לאכול", הודה קצין ראשון בחברה של טיסות פנים בארה"ב.
חצי אמת ככדור הרגעה
"אנחנו מעדכנים את הנוסעים רק במה שעליהם לדעת. אנחנו לא מספרים דברים שיבהילו אותם. אף פעם לא תשמע אותי אומר 'גבירותיי ורבותיי, יש לנו תקלה במנוע', אפילו אם זה המצב", הודה טייס לשעבר ב"אמריקן איירליינס". חברו למקצוע אומר כי במקרים רבים, גם אם המטוס איבד מנוע אחד – ייתכן שהנוסעים כלל לא יעודכנו, מפני שכלי הטיס יכול לטוס במקרים רבים גם עם תקלה שכזו.
רוצה להתמצא בשדה? תשאל מישהו אחר
מתברר כי הטייסים אולי מצליחים למצוא את דרכם בינות לעננים, אבל על הקרקע – המצב שונה בתכלית. "אנחנו אמנם לובשים מדים", סיפר אחד הטייסים, "אבל זה לא אומר שאני הכתובת הכי טובה לשאלות ולהכוונות בנמל התעופה. אנחנו עוברים בכל כך הרבה נמלים, שבדרך כלל אין לנו מושג".
זרוק מחמאה לטייס: אחלה נחיתה
"במרבית המקרים, ניתן להבחין בטייס מיומן לפי הדרך שבה הוא מנחית את המטוס. אם אתה רוצה לומר משהו נחמד לטייס כאשר אתה יורד מהמטוס – אמור לו 'יופי של נחיתה'. אנחנו נעריך את זה מאוד", סיפר טייס.
הדיילים חגרו? היכונו לטלטולים
אם הבחנתם שהדליקו את השלט המוכר "להדק חגורות" - מתברר שיש עוד סימן, למשהו חמור יותר. קברניט לשעבר סיפר כי "אם הטייס אומר לדיילים לשבת, כדאי שתקשיב טוב. זה אומר שבקרוב המטוס ייכנס למערבולות רציניות". ובנוגע לאותן מערבולות מזהיר טייס אחר כי הן לא יגרמו להתרסקות, אך משתדלים להימנע מהן פשוט כי הן מעצבנות ומטלטלות את הנוסעים. טייס אחר חושף כי האזור שבו מורגשות פחות טלטלות הוא הכנפיים. בחלקו האחורי של המטוס הרעידות מורגשות בעוצמה חזקה יותר.
פירוטכניקה בשחקים
"המטוס שלי קיבל מכת ברק פעמיים. רוב הטייסים חטפו מכה שכזו, ומטוסים בנויים לספוג אותה. אתה שומע 'בום' גדול ורואה הבזק חזק – וזהו. אתה לא תיפול מהשמיים אחרי זה", מרגיע טייס בחברת תעופה.
אישה על ההגאים?
טייסת שהשתתפה במשאל אמרה בכנות: "נמאס לי לשמוע 'הו אלוהים, זו טייסת אישה'. כשאתם רואים טייס כהה עור אתם אומרים 'הו אלוהים, זה טייס שחור?'"
מי באמת אשם כשקר לכם במטוס?
קברניט בחברת תעופה גדולה מגלה מי אחראי לקור המורגש לעיתים קרובות
בתא הנוסעים: "אנחנו במאבק מתמיד עם הדיילים בנושא הטמפרטורה. הם כל הזמן בתנועה ולכן מבקשים תמיד שנגביר את המיזוג, אבל רוב הנוסעים פשוט קופאים מקור".
עוד נקודה מעניינת היא זרימת האוויר בגוף המטוס, הנעשית תמיד מקדמת התא לאחור. "אם אתה מעוניין לנשום את האוויר הכי טרי – שב בקדמת המטוס ככל שניתן", מציע טייס, שמספר כי האוויר בחלקו האחורי של המטוס בדרך כלל חם יותר.
סלנג בשחקים
משאל הטייסים הניב גם כמה פנינים של ממש מתחום הסלנג בשחקים. הנה כמה מהן:
מיץ כחול. הנוזל שנמצא במיכל ההדחה בתא השירותים.
כיני השער. האנשים שנדחקים ליד שער העלייה למטוס, כדי שיוכלו להתפרץ ראשונים פנימה.
ג'ורג'. שם חיבה למערכת הטייס האוטומטי: "אתן לג'ורג' לנהוג"
שפתיי נחיתה. כינוי לנשים שמתקנות את השפתון בדקות שלפני הנחיתה ביעד.