אושר: 2 מיליארד ש' להפחתת פליטות גזי החממה
הממשלה אישרה הקצאת 2 מיליארד ו-177 מיליון שקל על מנת להפחית את פליטות גזי החממה ב-20% בעשור הקרוב. נתניהו: גם ישראל מתמודדת עם משבר האקלים. החודשים היבשים האחרונים ונובמבר השחון הם נורת אזהרה לנו ולעולם"
הממשלה אישרה היום (א') פה אחד את התוכנית הלאומית להפחתת גזי חממה, במסגרתה יושקעו 2 מיליארד ו-177 מיליון שקל בעשור הקרוב על מנת להפחית את פליטות גזי החממה בשיעור של 20%. התוכנית גובשה בשמונת החודשים האחרונים על ידי ועדה מקצועית שפעלה בראשות מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני.
הוועדה מונתה במטרה לגבש תוכנית שתאפשר לישראל לעמוד בהתחייבות הבינלאומית שנטלה על עצמה בוועידת האקלים בקופנהגן לפני כשנה. על פי היעדים שישראל לקחה על עצמה, היא תבצע הפחתה של 20% מגזי החממה בשטחה - ביחס לתרחיש של "עסקים כרגיל".
בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי "משבר האקלים וההתחממות הגלובלית יצרו אתגר אדיר איתו מתמודדת האנושות. גם ישראל מתמודדת עם משבר זה. החודשים היבשים האחרונים ונובמבר השחון ביותר מאז קום המדינה, הם נורת אזהרה לנו ולעולם כולנו שהאיום בשינוי האקלים אינו פחות מהאיומים הביטחוניים הנשקפים לנו. במדינה הסובלת ממחסור חמור במים זוהי מלחמה קיומית".
שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר במהלך הדיון, כי יש לפעול במהרה להקמתתחנת כוח באשקלון, שתפעל על גז טבעי. עד כה עמדת משרד האוצר היתה שיש לבחון את הנושא, על פי פרמטרים כלכליים. בתשובה לשאלת ynet האם מדובר בשינוי עמת משרד האוצר, השיבו באוצר כי אין כל שינוי בעמדת המשרד וכי השר יציג את המסקנות בשבועות הקרובים.
שר התשתיות, עוזי לנדאו, בירך על התוכנית והוסיף, כי "מרבית האחריות ביישום התוכנית הכוללת מוטלת על כתפי משרד התשתיות הלאומיות, והוא שיוביל את הנושא, יש בידינו תוכנית, מגובשת ומקיפה ובכוונתנו ליישמה במלואה".
בתוך חצי שנה: תוכנית לאנרגיות מתחדשות
עוד טרם פרסומה של התוכנית, החלה להשמע ביקורת רבה על סעיפיה. קואליציית ארגוני הסביבה, בה חברים בין השאר עמותת "אדם טבע ודין", ארגון חיים וסביבה והפורום הישראלי לאנרגיה, טוענים כי אין התייחסות לטיפול בתמהיל הדלקים של ישראל וכי לא הוקצו משאבים אפקטיביים לקידום נושא הבנייה הירוקה. לדבריהם, "אם תאומצנה המלצות הועדה - ישראל לא תעמוד ביעדים אליהם התחייבה בוועידת קופנהגן".
לדברי עמית ברכה, מנכ"ל "אדם, טבע ודין", אמר כי "ההתעלמות מנושא ייצור החשמל הוא חמור ומעורר דאגה. לא ייתכן כי תמהיל הדלקים, הגורם המשפיע ביותר בתחום, שאחראי ל-60% מפליטות גזי החממה בישראל, לא יקבל התייחסות בדו"ח הוועדה".
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, ששותף לביקורת, הביא לכך שלתוכנית התווספה היום החלטה לפיה בתוך חצי שנה תוצג תוכנית משלימה גם לנושא אנרגיות מתחדשות. עוד טרם לכן הבהיר ארדן, כי "בהחלטה יש קפיצת מדרגה משמעותית בהתייחסותה של המדינה לנושא הסביבה, כיוון שלראשונה, ממשלה בישראל מתקצבת סכומים חסרי תקדים לטובת הפחת פליטות גזי חממה".
לא רק ארדן דורש לבטל את התוכנית להקמת תחנה פחמית באשקלון - מפגינים, בהם תושבי אשקלון ופעילי סביבה, התקבצו הבוקר מחוץ למשרד ראש הממשלה ודרשו גם הם לבטל את התוכנית. הפעילים מחו על כך שהתוכנית אינה מתייחסת לנושא ייצור החשמל. לדבריהם,"כתוצאה מההתעלמות ממגזר ייצור החשמל ישראל תגיע ל-60% בלבד מההתחייבות שהציגה בוועידת קונפהגן".
השר אבישי ברוורמן, שעצר בדרכו לישיבת הממשלה לצד המפגינים, הביע את תמיכתו במאבקם. "הקמת תחנה פחמית נוספת תוקעת מקלות בגלגלי התכנית להפחתת פליטות גזי חממה עליה שוקדת הממשלה", אמר.
בתוכנית: החלפת מכשירי חשמל בזבזניים
התוכנית שאושרה היום כוללת שורה של צעדים סביבתיים חדשים, ביניהם קורס נהיגה אקולוגית לציבור, פרויקטים בתחום הבניה הירוקה, החלפת מכשירי חשמל בזבזניים בבתים וגם שילוב של אוטובוסים היברידיים במערך התחבורה. תג המחיר שאושר היום - 2,117 מיליוני שקלים – יתפרש בין השנים 2011 ל-2020 – השנה שבה על פי ההתחייבות אמורה ישראל להגיע ליעד הפחתת גזי החממה שקבעה לעצמה.
בנוסף קובעת התכונית, כי משרד התשתיות יגבש תקנות חדשות ומחמירות באשר לצריכה המקסימלית של מכשירי חשמל. על פי ההחלטה, התקנות החדשות ייאלצו להיכנס לתוקפן לכל המאוחר עד ספטמבר 2011. צעדים נוספים צפויים להיות מורגשים גם בתחום האקדמי, בעיקר בפקולטות לאדריכלות. על פי ההחלטה, משרד הפנים והמועצה להשכלה גבוהה יגבשו תוכניות לימודים אקדמיות שיכשירו מומחים בתחום הבנייה הירוקה.
תחום הבנייה הירוקה זוכה להתייחסות נרחבת בתוכנית הלאומית, בין השאר גם בסעיף המחייב ביצוע פיילוט במבנים חדשים ו"ירוקים" שיאוכלסו עד מחצית 2013. כמו-כן מטילה התוכנית על שר השיכון והבינוי, בהתייעצות עם השר להגנת הסביבה, לבצע פרויקט פיילוט של התייעלות אנרגטית, באמצעות שיפוץ מבנים של פרויקט "שיקום שכונות".
התוכנית הלאומית מפרטת שורה ארוכה של צעדים נוספים, בחלקם בתחום מיסוי כלי הרכב, בתחום ההשקעה בטכנולוגיות ירוקות ובתחום ההסברה והמודעות הציבורית.