הדלתות נתקעו, חייל הציל: "יריתי וניפצתי חלונות"
נוסעי הרכבת שעלתה באש כמעט נלכדו במלכודת מוות, אחרי שדלתות הקרונות לא נפתחו. ברגע של קור רוח, לוחם מג"ב סלמאן עמאר דרך את נשקו והציל אותם. "אלמלא עשיתי זאת, זה היה נגמר באסון". נוסע שסייע לו סיפר: "כולם ניסו רק לשרוד". נהג קטר שחלף על פני הרכבת הבוערת דיווח לעמיתו על כך
הלהבות אחזו בקרון, הדלתות נתקעו, המטפים לא עבדו ולא היו מספיק פטישים. בתוך כל הבהלה שאחזה בנוסעי הרכבת שעלתה באש הבוקר (יום ג'), רגע אחד של קור רוח הציל את חייהם של נוסעים רבים. הכל בזכותו של חייל מג"ב שהחליט לירות בחלונות ולסייע בחילוץ הנוסעים. באירוע נפגעו 121 נוסעים, מהם 5 בינוני והיתר קל.
במשטרה אומרים כי פתחו בחקירה לבדיקת נסיבות השריפה. למרות
השמועות, במשטרה שוללים אפשרות כי מדובר באירוע חבלני, וכל הסימנים מצביעים כי אירעה תקלה טכנית. מהרכבת נמסר כי הסיבה לשריפה היא מנוע שעלה באש בסוף הרכבת מסוג קרונוע, שבה אין קטר והמנועים משולבים בקרונות. מנכ"ל הרכבת ציין כי ככל הנראה השריפה פרצה בשל קצר חשמלי.
את הנסיעה הזו לבסיס, לוחם מג"ב סלמאן עמאר, כנראה לא ישכח. ברגע של קור רוח בין הלהבות לפאניקה מסביב, ירה עמאר בחלונות כדי לחלץ את הנוסעים מתוך האש המתפשטת. "הלהבות הקיפו אותנו מכל הכיוונים, דלתות הקרון לא נפתחו", הוא שחזר, "כשראיתי שאין לנו איך להימלט, ראיתי מחובתי לעשות הכל על מנת לסייע לנוסעים".
אחת הנוסעות צעקה: "התינוק שלי נשאר ברכבת"
עמאר, שהיה בדרכו מעכו לבסיסו בשומרון, הוסיף: "ניסיתי לנפץ את החלונות באמצעות קת הנשק שלי, כשראיתי שאני לא מצליח דרכתי את הנשק ויריתי על החלונות. בעקבות הירי הם התנפצו, ואז התחלתי פשוט לתפוס את הנוסעים ולדחוף אותם החוצה דרך החלונות". לדבריו, "הלהבות והעשן הקיפו אותנו מכל עבר, אם לא הייתי עושה את זה, זה היה נגמר באסון".
רכבת בלהבות - כל העדכונים האחרונים ב-ynet:
- הבהלה ברכבת: "הקרון בער בטירוף ונמס כולו"
- תיעוד ראשוני: כך החלו הקרונות להישרף
- מנכ"ל הרכבת: האש פרצה כנראה מקצר חשמלי
- בגלל השריפה: אין תנועת רכבות בין ת"א לחיפה
- נסעתם ברכבת? שלחו את התמונות ל-5335
אחד הפצועים, פאדי קאטם, סיפר כי סייע לחייל לנפץ את החלונות. "הייתה בהלה גדולה, אנשים דרכו אחד על השני. מכל הבא ליד ניסינו לנפץ את השמשות ואחרי שהצלחנו לשבור שמשה ראשונה, גילינו זגוגית נוספת, חזקה יותר. ואז חלק מהחיילים ומהשוטרים ירו עליהם כדי לנפץ אותם".
קאטם, תושב חיפה הנוסע בכל בוקר לעבודה בתל-אביב, ציין כי "חלק מהמטפים לכיבוי אש לא עבדו ולא היו מספיק פטישים. הרגשנו כאילו נילכד ברכבת הבוערת כמו שהסוהרים נלכדו באוטובוס הבוער בכרמל". לדבריו, "כולם ניסו רק לשרוד".
לאחר חילוץ הנוסעים, מספר קאטם, "אחת הנוסעות שחולצו צעקה 'התינוק שלי נשאר ברכבת', אני והחייל חזרנו במהרה פנימה אל תוך הקרון, למזלנו ראינו עגלה ריקה, והבנו שנוסע אחר כבר חילץ את התינוק".
המשטרה: "מדובר באירוע שריפה בלבד"
סמוך לשעה 9:20 חלפה רכבת על פניה של הרכבת הבוערת סמוך לקיבוץ יקום. לדברי מפקד משטרת נתניה, ניצב-משנה עמי אשד, נהג הקטר דיווח לעמיתו כי פרצה אש בקרונות שלו, והאחרון הבחין בנורת אזהרה שנדלקה כתוצאה מתקלה. מהחקירה עולה כי מאבטחי הרכבת הם אלו שלחצו על בלם החירום ועצרו את הרכבת.
"מאבטחים שהיו ברכבת זיהו עשן ולחצו על לחצן המצוקה והחלו פינוי. הפינוי נמשך מספר דקות", סיפר אשד. כאמור, כתוצאה מהשריפה נפצעו 116 בני אדם, מהם 5 במצב בינוני והיתר קל.
אשד ציין כי כולם סובלים משאיפת עשן וחבלות מקפיצה מהחלונות.
אשד הוסיף כי השוטרים סרקו את הרכבת בניסיון לאתר את הסיבה לשריפה. "אין לנו כל אינדיקציה שמצביעה על משהו מעבר לאירוע של שריפה. אני יודע שהייתה שמועה על אירוע מסוג אחר. לא כך הדברים. מדובר באירוע שריפה בלבד".
לדבריו, חוקר שריפות יבדוק את הסיבה לשריפה, "יש הרבה מאוד סוגיות טכניות שצריך לבדוק אותן. נעשה עבודה יסודית עם רכבת ישראל".
Read this article in English