"אשר נשיא יחטא"
הרשעתו של נשיא היא עצב של מדינה שלמה, אך גם התורה לא הוציאה מכלל אפשרות מצב שכזה. הפרשנים מלמדים אותנו שגם אם קרה מה שקרה, מוטל עלינו לנסות ולהפיק מכך את התיקונים האישיים והחברתיים לעתיד
עצוב. עצוב וקשה.
אדם פרטי שמורשע, זה עניין אישי של כבודו וכבוד משפחתו. איש ציבור שהורשע, קל וחומר נשיא של מדינה - זה כבר עצב של הכלל. זו כבר בושה של מדינה שלימה.
הרבה שותפים לכל הפרשייה העצובה הזו: הנשיא קצב ומשפחתו, הנשים המתלוננות, התקשורת, הפרקליטות, היועצים המשפטיים, בית המשפט, ועוד כל מיני שבחשו בעניין - כל אחד ממניעיו שלו. הרבה טעויות נעשו במשך השנים הללו, כנראה על-ידי מרבית המעורבים, אבל השורה האחרונה היא השורה האחרונה, והיא כואבת ועצובה. איך נפלו נשיאים ושרים מאיגרא רמה לבתי משפט ולתאי מעצר. נשיא מואשם, ראש ממשלה במשפט, שר אוצר בכלא, שר רווחה בכלא, מועמד למפכ"לות מואשם, בכירים במערכות השלטון נעצרים, נאשמים ונשפטים, והרשימה עוד ארוכה ומביישת.
לא סניגור
אני רחוק מלהיות הסניגור של מערכת המשפט הישראלית, על בתי המשפט שבה, הפרקליטות ושאר הגורמים המקצועיים. רבים וטובים טוענים שיש במערכת הזו הרבה עיוות דין וסיאוב, עינוי דין ומניפולציות, פוליטיקות וסחבת, ופעמים שהיא רחוקה מצדק. עם כל זאת - הווי זהיר בשלומה של מלכות ובמוראה. אי אפשר להתעלם משלושה שופטים מכובדים שיושבים בדין, וכל הראיות מונחות לפניהם - ולומר שזה הכל עלילה ושטויות זה לא רציני.
זה לא מכובד ולא ראוי לבוא ולטעון שכל פסק הדין הזה הוא בגלל הלחץ התקשורתי. אנו, האזרחים, ניזונו משמועות הדלפות ורכילויות. אבל בניגוד אלינו, ישבו שלושה שופטים במשך תקופה ארוכה, חקרו ודרשו, והגיעו למסקנות שהגיעו. עם כל הצער והעצב - אנו מחויבים בשלומה של מלכות ובכבודו של בית המשפט, אחרת נאבד כל בסיס משפטי וחברתי משותף לחיינו כאן כאזרחים.
אני גם רחוק מלהיות סינגורה של התקשורת הישראלית, על התנהלותה, הטיותיה, וכל מה שיש לכל אחד מאיתנו בבטן עליה. שוב ושוב מתברר שכלב השמירה של הדמוקרטיה נובח רק על מי שנוח לו ומתי שנוח לו. פתאום מתברר שבמשך שנים, עיתונאים רבים דיברו בינם לבין עצמם על קצב והתנהלותו בענייני נשים, אבל לא העזו לפרסם. הם שתקו, כפי ששתקו בענייני אריק שרון והפרשיות שלו, כפי שהם שותקים בעוד כל מיני עניינים שנוח להם לשתוק בהם.
התקשורת הצטרפה לקמפיין נגד קצב רק לאחר שהמתלוננות העזו לעשות זאת. אז, כשכלבי השמירה של הדמוקרטיה זיהו דם ורייטינג, הם מיהרו להסתער על הפצוע המדמם, אבל לא היה להם את האומץ לעשות זאת כל השנים לפני.
מעט מן האור
עם כל התחושות העצובות והקשות ביום הזה - שחילול ה' יש בו, כאשר כל העולם רואה נשיא של מדינת ישראל, מדינת העם היהודי, מורשע באונס - יש מעט מן האור. והמעט מן האור הוא בכך שבסופו של דבר, עם כל הביקורות והטענות, טוב לדעת שאף אחד לא עומד מחוץ לחוק, שאף אחד לא חסין, שדין אחד לנשיאים, לשרים ולפשוטי עם.סדרת המורשעים והנאשמים של השנים האחרונות הכוללת נשיא, ראש ממשלה, שרים ושאר אנשי ציבור מכובדים, מעידה מצד אחד על עומק השבר והשחיתות, אך מצד שני גם מעבירה מסר חשוב שדין אחד לכולם. שזעקת הנאנסת נשמעת. שצעקת הדל היתום האלמנה והחלש בחברה יכולה להגיע ולהשפיע. לא תמיד זה קורה, אבל בפעמים שזה קורה זה נותן עידוד ותקווה שאכן דברים יכולים להשתנות.
ללמוד מזה
התורה לא הוציאה מכלל אפשרות מצב של נשיא שחטא. נשיא הוא בן אדם, ואין צדיק בארץ שיעשה טוב ולא יחטא, ואין אפוטרופוס לכלום. השאלה איננה האם נשיא מסוגל לחטוא. השאלה היא מה למדים מכך, ועם מה יוצאים מכל הסיפור הזה.כך
כותבת התורה (עם כל ה"להבדיל" והשוני המתבקש בין העניינים):
"אֲשֶׁר נָשִׂיא יֶחֱטָא וְעָשָׂה אַחַת מִכָּל מִצְוֹת ה' אֱלֹהָיו אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה בִּשְׁגָגָה וְאָשֵׁם". על זה אומר רש"י: "אשר נשיא יחטא - לשון אשרי. אשרי הדור שהנשיא שלו נותן לב להביא כפרה על שגגתו, קל וחומר שמתחרט על זדונותיו".
בתוך החטא העצוב והכואב של הנשיא מוצאת התורה ורש"י גם את המילה - "אשר", מלשון אשרי. יש נקודת אור גם בחשיכה הזו. לא היינו צריכים להגיע למצב ולמעמד הזה. אבל משקרה מה שקרה, ולבושתנו נקלענו למה שנקלענו, לפחות ננסה להוציא מזה את הנקודות הטובות, ואת התיקונים האישיים והחברתיים לעתיד.