שתף קטע נבחר
 

נזקי השביתה בנמלים: 60 מיליון שקל ליום

היצואנים משלמים קנסות של אלפי דולרים על כל יום שבו הסחורה מתערכת בנמל וחוששים מאבדן לקוחות; היבואנים חוששים שהסחורה לא תגיע בזמן; המשק כולו מפסיד מיליונים, ודווקא חברות הנמל מרוויחות. יבואן: "על כל יום שביתה אצטרך לשלם לחברת הנמל אלפי שקלים"

השביתה שפרצה הבוקר (ב') בנמלי הים תגרום למשק נזק של כ-400 מיליון שקל בשבוע. כך עולה מהערכות של כלכלני איגוד לשכות המסחר. בממוצע, מדובר בנזק של כ-57 מיליון שקל ביום, אף כי הנסיון משביתות קודמות מלמד שהנזק עולה בטור גיאומטרי - הולך וגובר, ככל שהשביתה מתארכת.  

 

הנפגעים העיקריים מהשביתה הם יצואנים - שמשלוחי הייצוא שלהם לחו"ל מתעכבים. חלק מהיצואנים יצטרכו לשלם קנס על כל יום של עיכוב בהגעת המשלוח. אם השביתה תתארך, הם עלולים להיקלע למצב שבו החברה תתחרט ותרכוש את הסחורה מחברה מתחרה - ואולי לוותר על החברה הישראלית לא רק בעסקה הספציפית הזאת, אלא גם בעסקאות הבאות.

 

"השביתה היא קטסטרופה בשבילי", אומר ל-ynet אריק טרבלסקי, מנכ"ל מפעל שיש ירושלים, "אני מייצא אבן ירושלמית לאירופה וארה"ב, ושם לוחות הזמנים הם בלי חכמות: על כל יום של עיכוב אני משלם קנס של אלפי דולרים. וזה רק בטווח הקצר. בטווח הארוך אני פוגע באמון של הלקוחות שלי. יש לקוחות שהפסדתי בשביתת הנמלים הגדולה של 2004 ועדיין לא חזרו אלי". 

 

טרבלסי מעסיק כ-100 עובדים, ואומר: "מעולם לא פיטורתי עובדים, כי אנחנו מפעל משפחתי, אבל שביתה מכניסה את כולנו לפחד. הנמל הוא עורק החיים שלנו ועכשיו הוא סתום".

 

"השביתה תגרום לנזק ארוך טווח לבעל המפעל שלא יקבל חומרי גלם וייאלץ לסגור קווי ייצור וליצואן שלא יעמוד בלוח הזמנים שהתחייב לו ויאבד חוזי עבודה", אומר יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, "הנזק הזה עלול לפגוע במקום עבודתם של עובדי המפעלים האלה, ומן הראוי כי ההסתדרות תחשוב גם עליהם אלה לפני שתשבית את הנמלים, המובילים 98% מסחר החוץ של ישראל".

 

השביתה מזיקה לא רק ליצואנים אלא גם ליבואנים. "קיבלנו היום בנמל אשדוד משלוח גדול של 20 מכולות של קטניות, אורז ודברי מזון אחרים מהמזרח הרחוק", אומר ל-ynet יוסי ויליגר, שותף בחברת המזון ויליפוד, "המשלוח הזה לא יצא מהנמל עד שהשביתה לא תיגמר. כרגע המחסנים שלי מלאים, ואף עסק לא יקבל את מה שהוא רכש ממני באיחור, אבל אם השביתה תתארך - אי אפשר לדעת כיצד זה יתגלגל".

 

למרבה האבסורד, חברות הנמל דווקא מרוויחות מקיומה של השביתה. ויליגר: "ברגע שהשביתה נמשכת יותר משבוע, אנחנו מתחילים לשלם לחברת הנמל דמי השהיה של 150 שקל ליום על כל מכולה. תחשוב כמה משלמים להם כל היבואנים יחד. זה לא כל כך טוב למגזר העסקי לשלם כל כך הרבה לחברה שהיא עצמה שובתת".

 

תוספת של 6.25% לא מספיקה להם

בנמל חיפה, נמל אשדוד ונמל אילת אין טעינה ופריקה של מטענים או כל עבודה אחרת החל מהבוקר (ב') בשעה 6:00.  

 

השנה הסתיימה תקופת השקט התעשייתי, שעובדי הנמלים התחייבו עליה עם חתימת הסכם הרפורמה בנמלים ב-2005, ונפתח מו"מ להסכם שכר חדש. לאור זאת, הסכימה ההסתדרות להוציא את עובדי הנמלים מהסכם השכר במגזר הציבורי, המחייב להעניק לכל העובדים תוספת שכר של 6.25% בשלוש שנים. עובדי הנמלים - מהמגזרים עם השכר הגבוה במגזר הציבורי - אינם מסתפקים בכך ודורשים יותר, בטענה ששכרם נשחק יותר מזה של אחרים, בעיקר זה של עובדי דור ב'.

 

יצוין כי מנתוני האוצר עולה עלות שכרם הממוצעת של עובדי נמל חיפה הסתכמה בשנת 2009 בכ-26,900 שקל בחודש (ברוטו) ובנמל אשדוד - "רק" 26,700 שקל בחודש. עוד עולה מנתוני האוצר כי שכר עובדי הנמלים גבוה בהרבה של הרופאים, אנשי הקבע בצה"ל, הפרקליטים, השוטרים, עובדי דואר ישראל, הכבאים ואפילו עובדי מקורות וחברת החשמל.

 

עובדי הנמלים דורשים עוד כי נציגי האוצר, שלטענתם מעורבים בכל החלטה על ניהול העבודה בנמל ובכל הסכם התייעלות שנחתם בין ההנהלות והעובדים בחברות הנמל, יפסיקו להיות מעורבים בניהול השוטף של החברות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אוניות עוגנות בנמל אשדוד: משלמים דמי עגינה
צילום: אבי רוקח
מומלצים