מיתוג אישי 2010 - מה היה לנו כאן?
תחום המיתוג אישי מתבסס כתחום מקצועי, וזה ניכר מהמגמות ב-2010. בארה"ב יש כבר חברות שמממנות מיתוג אישי לעובדים בכירים, בוחנות את אופן המיתוג של המועמדים לעבודה, ומצליבות מידע מרשתות חברתיות ומקצועיות
הרבה נכתב ונאמר על מיתוג אישי בשנה האחרונה, ולא רק פה. התחום הולך ומתבסס כתחום מקצועי כלומר, יש יותר ויותר אנשים שעוסקים במיתוג אישי עבור אחרים, ויש יותר ויותר אנשים שמשתמשים בשירותים האלה עבור עצמם. בארה"ב יש כבר חברות שמממנות הליכים של מיתוג אישי לעובדים בכירים, כדי שאלה ייצגו אותן טוב יותר כלפי חוץ. איזה דברים קרו בתחום הזה, שמשפיעים עלינו, כעובדים?
- מה מתרחש בשוק העבודה? קרא בקריירה
נתחיל בכך שהפרופיל שיש לעובד ברשת נמצא כבעל השפעה משמעותית יותר מאשר קורות החיים שהוא שולח למעסיק פוטנציאלי. נקודה אחת מסבירה הכל: אם קורות החיים של מישהו טובים, אבל הדמות שמתגלה ברשת לא מתאימה לאישיות, לרכים או לציפיות של המגייס – אין לו הרבה סיכוי.
אפשר להצליב מידע
לעומת זאת אם הדמות שמצטיירת ברשת היא מקצועית, עושה רושם אישי טוב ומעוררת אמינות – אזי הוא יכול להישקל כמועמד גם אם לא פנה אל המעסיק הפוטנציאלי (במקרה שהוא תר אחר טאלנטים, למשל). למה? משום שברשת אפשר לראות בבירור גם מי הבנאדם, ולא רק מה הוא עשה. וחשוב יותר – מי הוא עכשיו ואיך הוא פועל עכשיו, ולא רק את השתלשלות חייו עד כה.
נוסף על כך, אפשר להצליב מידע אודותיו, להתרשם מתחומים נוספים המעסיקים אותו, מעבר למה שציין בקורות חיים, ובעיקר – מעידים על התאמה אישית (או לא) למקום העבודה ששוקל את מועמדותו.
יותר משליש נדחים - בגלל פרופיל מאכזב
ב-2009 בדק כתב העת האמריקני CareerBuilder כמה חברות אמריקניות עושות בדיקות רקע באינטרנט על מועמדים לעבודה, ומצא ש-46% מהן משתמשות בכלי הזה. אותו כתב עת בדק חצי שנה לפני כן את השימוש של מנהלי משאבי אנוש בבדיקות רקע אינטרנטיות, ומצא שהמגייסים דוחים 34% ממועמדים שעברו כבר סינון ראשוני, על סמך מה שמצאו עליהם ברשת.
עכשיו, בפתחה של 2011, אין ספק שהתופעה הזו רק תתגבר, ולכן אין ספק שכל אחד כדאי לו שיקדיש קצת תשומת לב לזהות האינטרנטית שלו.
דבר נוסף שראוי להתעכב עליו - מחקר של בלוג התקשורת והטכנולוגיה המוביל, Technorati, מצא ש-6 מכל 10 בעלי בלוגים דיווחו ששמם ידוע יותר בתעשייה המקצועית שלהם בזכות הבלוג שלהם. מה שאומר שהפרופיל האינטרנטי אינו רק משהו שכדאי להיזהר שמא יזיק לנו כעובדים, אלא יכול לקדם אותנו ולחזק את מעמדנו, אם נתפעל אותו ובצורה חכמה ומתמשכת.
מה שבטוח הוא שכשמדברים על מיתוג אישי ברשת לא מתכוונים רק לתוצאות חיפוש בגוגל ולפרופיל מקצועי ב-LinkedIn, אלא גם על רשתות חברתיות. אמנם אלו משמשות עדיין ככלי חברתי לפני הכל, אבל יש גידול מואץ בחלק שלהן גם ככלי לקידום מקצועי – לחיפוש עבודה, ליצירת קשרים עם אנשים מהסביבה המקצועית ולא רק החברתית, ולהתבלטות כמובילי דעה.
מהצד השני נמצאים מגייסי כוח אדם, ציידי ראשים וחברות השמה שמחזיקים פרופילים גם ברשתות חברתיות בשביל לאתר שם את המועמדים שלהם. כך שגם אם היינו רוצים שפייסבוק יהיה המקום שבו אנחנו נפגשים עם החבר'ה והבלוג שלנו או LinkedIn יהיו המקום שבו נפגשים עם עמיתינו לעבודה, לא בטוח שמישהו מקשיב לנו בעניין הזה.
הכותבת היא יועצת מיתוג אישי באתר AllJobs דרושים.