מה כל כך טוב בשומרוני הטוב?
המשל הנודע בברית החדשה על השומרוני שעזר לעובר אורח בניגוד לאחרים, קרה ממש ליד ירושלים, בדרך לים המלח. "ואהבת לרעך כמוך", גרסת הנצרות
כל דור והשודדים שלו, כי יצר האדם רע מנעוריו, והעיניים חומדות, ולתיאבון אין גבול, וכמה שיש - רוצים יותר, ואהבת את מה שיש לרעך, ואפשר לשרשר פסוקים וציטוטים לאין סוף. לכן, כשנוסעים לים המלח דרך ירושלים, או לירושלים מהבקעה, עוברים ליד שלט-אתר - "השומרוני הטוב". סוף סוף יש משהו טוב בקטע הדרך הזה, שראה שודדים מגיחים מהמארב, מתנפלים על חסרי האונים, במקרה הטוב מפשיטים אותם מכל רכושם, ואת המקרה הרע נחשו בעצמכם.
שנים רבות ירדתי ועליתי בדרך הזאת, חלפתי על פני השלט, ואפילו קראתי בברית החדשה את הסיפור שנתן למקום את שמו, אך מעולם לא הכנסתי את אפי לשם. זה שהזנחתי את המקום לא אומר שהמקום נזנח. להפך. אנשים טובים וחרוצים מגופים וממוסדות שמופקדים על פיתוח היסטורי-תיירותי-ארכאולוגי הפכו את המקום לכזה ששווה לבקר בו, וזוהי רק ההתחלה. לא, אין בו קזינו ואפילו לא קפיטריה. מה שיש בו זה שילוב נדיר של יהדות-נצרות-שומרוניות.
סוף סוף משהו טוב בדרך לים המלח. אתר השומרוני הטוב (צילום: דודו דיין)
ממוטל למוזיאון פסיפסים
הסיפור בברית החדשה מספר על משל שהמשיל ישו לאדם שביקש "לרשת חיי עולם". מה פירוש "ואהבת לרעך כמוך"? מיהו רעי? שאל האיש. סיפר ישו על איש אחד שירד מירושלים ליריחו, וכמובן - התנפלו עליו שודדים. לקחו הכול פרט לחייו. עבר לידו כוהן, ראה ועבר למדרכה השנייה. עבר לוי, ונהג כמו הכוהן. עבר שומרוני, והוא שטיפל באיש, הפקיד אותו בידי בעליו של פונדק שהיה במקום וכך הציל את חייו.
את הפרשנות לסיפור אשאיר לפרשנים, אבל מאז ועד היום, כ-2,000 שנה, מאמינים המאמינים שהיה כאן פונדק, ואחר כך אכסניית דרכים, ובימינו אומרים מוֹטֵל, ואחר כך תחנת משטרה, ובין לבין שנים רבות של עזובה.
קצין מטה לארכאולוגיה ד"ר יצחק מגן, ושותפים רבים לו, באו, חקרו, חשפו, שחזרו, בנו, שלטו ואפילו הציבו קופה בכניסה, אף על פי שההכנסות לעולם לא יממנו את ההשקעה. ועכשיו, בדרך העולה לירושלים או יורדת לים המלח יש אתר שמתכוון להפוך למרכז מוזאלי לתולדות האזור.
כיום, אכסניית השומרוני הטוב אינה אלא מלבן שבו פריטים ארכיטקטוניים. לידו, מתחת לסככה גדולה ומצלה, נמצאים שרידי כנסיית השומרוני הטוב. הבניין הגדול עם התוספת הזכוכיתית המאריכה אותו הוא כיום מוזאון לא עמוס אבל מייצג: רצפות פסיפס ופריטים מכנסיות, מבתי כנסת שומרוניים ומאתרים יהודיים. הון רב הושקע בשחזור פסיפסים, והתוצאה מצדיקה את המחיר. מחלף הנמצא בבנייה, מרכז מסחרי הנבנה על גבעה סמוכה, ואומרים שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה. הנה דוגמה איך סיפור-משל הופך לאתר מציאותי.
- הכתבה פורסמה בגיליון ינואר 2011 של הירחון "טבע הדברים"
- מתנה לגולשי ynet: גיליון היכרות
ב-10 שקלים בלבד