מחקר: מחיר הדלק גבוה – בעיקר בגלל החברות
מרכז המחקר של הכנסת בדק מדוע מחיר ליטר בנזין 95 בישראל גבוה בכ-30% מאשר ברוב מדינות אירופה. המסקנות: ההבדל נובע בעיקר מהפער בהוצאות השיווק של חברות הדלק. העלאת מס הבלו מוקדם יותר החודש, רק הגדילה את הפער
מחיר ליטר בנזין 95 בישראל גבוה בכ-30% מהמחיר הממוצע של דלק זה ב-15 מדינות אירופה. ההבדל נובע בעיקר מהפער בהוצאות השיווק (תפעול ורווח של חברות הדלק), אשר גבוהות בישראל בכ-80% מפלח ההוצאות באירופה – כך עולה מבדיקה שערך מרכז המידע והמחקר של הכנסת לבקשת יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) ערב דיון על מחיר הדלק שקבע למחרתיים (ד').
- הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet
השוואת המחירים ורכיביהם נערכה לפי שער האירו בישראל ובאירופה על בסיס מחירי הדלק מהחודש שעבר. הפער גדל אחרי העלאת הבלו על הדלק בישראל החודש. בבדיקת הכנסת נמצא כי הפערים בין מחירי הדלק בישראל ואירופה בשער בתי הזיקוק זעומים וחלק המסים במחיר הדלק כמעט שווה. הפערים דומים גם במחירי הסולר.
האופוזיציה מתעוררת?
לבני על הדלק: רה"מ לא רואה את הציבור ממטר
צבי לביא
מפלגת קדימה פתחה במאבק נגד העלאת מחיר הדלק והמסים העקיפים. יו"ר האופוזיציה, אמרה שהממשלה גורמת לציבור "לאכול את החסכונות"
בדיקת הכנסת העלתה כי ליטר בנזין שעולה בישראל כ-7 שקל, עולה באירופה כ-5.5 שקל. חלק המסים במחיר היה לפני העלאת הבלו שעומד על 55% בישראל ובאירופה כ-58%. הפער האחרון הפער קטן. פער השיווק מתבטא ב-12.7% מהמחיר בישראל לעומת 8.7% באירופה. ח"כ שאמה-הכהן מציין כי פער השיווק צורם במיוחד כשבארץ רכיב זה בפיקוח משרד התשתיות.
"התשלום הכמעט כפול שגובות חברות הדלק לעצמן הוא עושק הציבור בהכשר משרד התשתיות", אומר שאמה-הכהן ומציין כי שנה וחצי הוא מבקש לשווא שהמשרד יניח את הנתונים על שולחן הכנסת, ובלית ברירה נאלץ לבקש את בדיקת מרכז המידע והמחקר של הכנסת. "אם הנתונים אינם נכונים – שיוכיחו", אמר. "אחרת לא ארפה מהאוצר ממשרד התשתיות ומחברות הדלק עד שיורידו את המחיר לצרכן".
פורסם לראשונה 23/01/2011 20:18
נפט דלק מתדלק
צילום: AP
ח"כ כרמל שאמה-הכהן
צילום :גיל יוחנן
מומלצים