למרות המחאות: הדלק יתייקר ב-1.68%
הפגנת הנהגים, הצעות החוק וההתקפות על מדיניות האוצר לא מזיזות למחיר הדלק שממשיך להמריא לשיאים חדשים. החל מהלילה שבין שני לשלישי יעלה ליטר בנזין 95 בתדלוק עצמי 7 שקלים ו-26 אגורות - התייקרות של 1.68% לעומת ינואר
לא הועילו המחאות - הדלק יתייקר שוב. בחצות הלילה, בין יום שני ליום שלישי, יתייקר הדלק ב-1.68% וליטר בנזין 95 בשירות עצמי יעלה 7 שקלים ו-26 אגורות. מדובר בעלייה של 12 אגורות לליטר.
- בואו להגיב על מחירי הדלק בעמוד הפייסבוק של ynet
מהמשרד לתשתיות לאומיות, שמפרסם מדי חודש את מחיר הדלק, נמסר כי העליה במחירו נובעת מעלייה במחיר הבנזין בעולם ובעיקר מהתחזקות הדולר מול השקל בחודש האחרון.
על פי נתונים שאסף המשרד, מחיר הבנזין הבינלאומי (CIF LAVERA), המהווה 32% ממחיר הדלק בתחנות, עלה בכ-1 סנט לליטר (1.39%). שער החליפין עלה ב-2.9%, כך שמחיר הבנזין הבינלאומי בתוספת מע"מ ועיגולים בשקל עלה בכ-12 אגורות לליטר.
מרווח השיווק, המשקף את הרווח שגורפות חברות הדלק ומהווה 10% ממחירו, נותר ללא שינוי וכך גם שיעור מס הבלו על הדלק, המהווה 43.2% מהמחיר.
- לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה וצרכנות
חשוב להדגיש כי בפברואר 2010 עמד מחירו של ליטר בנזין על 6 שקלים ו-56 אגורות. כלומר, מחיר הדלק עלה בשנה האחרונה ביותר מ-10%. זאת בעוד שדולר דווקא נחלש בחישוב שנתי מול השקל בכ-2.5%. על כן, גם אם התחזקות הדולר מסבירה את העלייה הנוכחית במחיר הדלק, אין בה כדי להסביר את מחירו הגבוה יחסית, אשר נובע משרשרת של עליות בחודשים האחרונים.
לפני כשבוע פרסם מרכז המחקר של הכנסת מסמך שבו נטען כי הפער בין מחיר הדלק בישראל לבין זה שבאירופה נובע מפערי התיווך. כלומר, חברות הדלק לוקחות רווח גדול יותר בישראל על כל ליטר ולכן המחיר גבוה יותר.
בנוסף, בשנה האחרונה החליט משרד האוצר להעלות באופן מדורג את המס עד ל-70 אגורות ב-2012. באורצ טוענים כי העלאת המס על הדלק, כמו גם על מוצרי צריכה אחרים, הכרחית בהתחשב בהפחתת מס ההכנסה והמע"מ. היום הוגשה הצעת חוק לכנסת, לפיה משרד האוצר יהיה חייב לאשר כל העלאת מס על הדלק בועדת הכספים של הכנסת לפני יישומה.
- רוצים להביע מחאה נגד מחירי הדלק? הצטרפו לדיון בפייסבוק שלנו