שתף קטע נבחר
 

יחכו או יפוטרו: מי ידאג ל-400 עובדי איקאה?

מאות עובדי סניף איקאה שנשרף היום אינם מאוגדים, ולכן החברה תוכל בקלות יחסית לפטרם עד שתשופץ החנות. היו"ר הבטיח לדאוג לכל העובדים, אך לטענת עו"ד נעמי לנדאו, כדאי להם להקים מיד ועד פעולה על מנת לשמור על זכויותיהם

יו"ר איקאה ישראל, רון הדסי, הצהיר אתמול בבוקר (ש') כי ידאג "לכל צוותי העובדים והמנהלים, מכל בחינה", בעקבות שריפת הענק שכילתה את הסניף בנתניה, בו עובדים כ-400 איש. ואולם, למרות הצהרותיו של הדסי, הדאגה או אי-הדאגה של איקאה לעובדיה תתמצה בסופו של דבר לכדי שאלה אחת בסיסית: האם העובדים מאורגנים או לא מאורגנים.

 

 

במקרה שלנו, 400 עובדי איקאה הם לא מאורגנים. המשמעות היא שלכל אחד מהם הסכם נפרד ואין מחויבות להמשך העסקתו כתוצאה מסגירת הסניף. כלומר, במקרה זה של שריפת הסניף, יכולה החברה לפטר כל אחד מהם. במקרה כזה יקבלו העובדים מכתבי פיטורים, יפנו אל הביטוח הלאומי ויקבלו מה שמגיע להם כפי שקבוע בחוק: פיצויי פיטורים, הודעה מוקדמת, יתרת ימי חופשה ועוד.

 

האפשרות השנייה היא שאיקאה תוציא חלק מהעובדים או את כולם לחופשה ללא תשלום (חל"ת), עד שהסניף ישופץ ויחזור לתפקד. מהבחינה הזאת עומדת למעסיק הזכות לבחור את מי להוציא לחל"ת ואת מי לפטר. לפי החוק, במקרה של סגירת מקום עבודה כתוצאה משריפה - אין צורך בשימוע שלפני פיטורים.  

 

מאידך, אם העובדים היו מאורגנים בוועד, הרי שמיד מי שממונה על העובדים מטעמם היה נכנס עם ההנהלה למשא ומתן לצורך שינוע עובדים לסניף איקאה בראשון לציון למשל, חופשה על חשבון ימים צבורים, תשלום שכר מינימום עד לפתיחת הסניף מחדש ואופציות נוספות - כאשר רק הפיתרון האחרון יהיה פיטורים.

 

לסיכום, כיוון שעובדי איקאה לא מאורגנים, הפיטורים שלהם יהיו ככל הנראה הפתרון הקל ביותר עבור מעסיקיהם. אם ברצונם להימנע מכך, על העובדים להתארגן מיידית ולדרוש מהארגון היציג להיכנס למו"מ עם ההנהלה על גורלם.

 

הכותבת היא עו"ד המתמחה בדיני עבודה 


פורסם לראשונה 05/02/2011 18:41

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סניף איקאה החרוך
צילום: עידו ארז
עו"ד נעמי לנדאו
מומלצים