האם מסי הדלק בארץ גבוהים? תלוי מי בודק
משרד האוצר פרסם בשבוע שעבר סטטיסטיקה לפיה הדלק והמס על הדלק בישראל אינם גבוהים ביחס לעולם, ואילו התאחדות התעשיינים פרסמה היום נתונים שמראים שהם גבוהים. הסיבה: הכלכלנים בשני הגופים בנו את הסטטיסטיקה בצורה אחרת. ואולי היה עדיף להשוות את התחבורה הציבורית?
האם המסים על הדלק בישראל הם גבוהים יותר, נמוכים יותר או דומים לאלה שבשאר העולם המערבי? התשובה הפשוטה לשאלה הזאת היא: המיסוי בישראל גבוה, אבל לא באופן חריג. התשובה שעולה מהודעות שנשלחות לתקשורת בישראל היא: תלוי מי בודק.
- נמאס לכם מגל ההתייקרויות במשק? הגיבו בעמוד הפייסבוק של ynet
- האוצר במגננה: הדלק בישראל לא כל כך יקר
- עובדי האוצר ורה"מ: בעד המחאה על ייקור הדלק
בהודעה לתקשורת שפרסם משרד האוצר בשבוע שעבר נכתב כי "מס הדלק בישראל אינו גבוה ביחס לחו"ל". לעומת זאת, בהודעה לעיתונות שפרסם היום (ב') נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, נכתב ההיפך: "המס על הדלק בישראל הוא מהגבוהים בעולם".
מהשוואת האוצר עולה כי המס על הדלק בישראל היה בשנת 2010 במקום ה-17 מתוך 22 מדינות (כלומר, ב-16 מדינות הוא היה כבד יותר), ואילו ב-2011 הוא עלה למקום ה-15 מתוך 22. מהשוואת התעשיינים עולה כי הבלו (המהווה מרכיב במס הכולל) בארץ היה אשתקד במקום ה-11 מבין 34 מדינות, ואילו השנה הוא במקום ה-8 מתוך 34.
משרד האוצר פרסם את ההודעה כמגננה על החלטת הממשלה, שנעשתה ביוזמת האוצר, להעלות את המס השנה. התעשיינים מפסידים הרבה כסף מהתייקרות הדלק, וברוש הצטרף אתמול למאבק הציבורי נגדה. לשני הגופים יש, איפוא, אינטרס לחשב את המס ולהשוותו באופן התואם את מטרותיהם.
אלא שגם כלכלני האוצר וגם כלכלני התאחדות התעשיינים לא המציאו את הנתונים. מדובר בנתונים פשוטים וגלויים, שמתפרסמים באתרי האינטרנט הממשלתיים של המדינות וגם באתר ה-OECD וכל אחד יכול לבדוק אותם בעצמו. הכלכלנים בארץ פשוט בחרו לאלו מכ-40 המדינות בעולם המפותח למקד את ההשוואה שלהם: האוצר התמקד במדינות שבהן הדלק יקר, והתעשיינים להיפך. שני הגופים גם בדקו נתונים קצת שונים: בהתאחדות התעשיינים בדקו את גובה המס על הדלק, ואילו באוצר בדקו את שיעור המס מתוך מחיר הדלק.
הבנזין אצלנו לא יקר
השוואה בינלאומית מראה שמחיר הבנזין בישראל אינו גבוה או נמוך במיוחד ביחס לעולם. בנורבגיה, לדוגמא, עלה ליטר בנזין 95 אוסטן בינואר 1.70 אירו, בהולנד 1.62 אירו, בדנמרק 1.55 אירו ובבריטניה 1.46. בפולין, לעומת זאת, המחיר הוא 1.19 אירו לליטר בלבד, בספרד 1.23, במלטה 1.27 ובבולגריה 1.12. בישראל הוא עמד בינואר (ולפי שער האירו של ינואר) על כ-1.41 אירו לליטר. יש לציין שיש יחס ישר בין רמת החיים ויוקר המחייה במדינות השונות, וככל שמדינה היא עשירה ויקרה ביותר, גם הדלק שלה כזה, וגם מהבחינה זאת ישראל אינה חריגה לטובה או לרעה.
כך או כך, מחיר הדלק עצמו אינו קשור כל כך להחלטות של הממשלה. מחיר הדלק במרבית העולם המפותח אינו נמצא בפיקוח, אלא נקבע בבתי הזיקוק ובתחנות הדלק בהתאם לחוקי ההיצע והביקוש ובעיקר - לגחמות של מחיר הנפט, הנקבע בבורסות הסחורות העולמיות בהתאם לכיפופי הידיים הפוליטיים בין המערב לאוייביו.
בישראל עדיין יש פיקוח על מחיר הבנזין אוקטן 95 בלבד, אבל זהו פיקוח בעירבון מוגבל כיוון שמשרד התשתיות קובע את המחיר בהתאם למחירי הבנזין בצרפת ואיטליה. אם הממשלה תחליט להוזיל את מחיר הדלק באופן אמיתי, כלומר, לנתק אותו מהמצב בשווקים אחרים, היא תיכנס למדרון חלקלק שבתחתיתו נמצאות כלכלות המבוססות על שוק מפוקח של סובסידיות, כמו תוניס ומצרים.
הבלו שלנו גבוה
מה שהממשלה יכולה לעשות כדי להעלות או להוריד את המחיר הוא לשנות את גובה המס. כמעט כל מדינות המערב גובות על הדלק מס ערך מוסף וגם מס מיוחד - הבלו - במטרה מוצהרת להקשות את חיי הנהגים ברכב פרטי ולעודד את הציבור לנסוע בתחבורה ציבורית. גובה הבלו משתנה ממדינה למדינה באופן חד, בהתאם למידת המחוייבות של הממשלה לאיכות הסביבה: כשהממשלה דואגת לסביבה, המס גבוה. הבלו על הדלק בארצות הברית, למשל, עומד על 8 אירוסנט (ה"אגורות" של האירו) בלבד לליטר בנזין 95 אוקטן, לעומת 85 בשבדיה, 86 בבלגיה ו-88 בבריטניה או בטורקיה.
הבלו בקנדה עומד על 15 אירוסנט לליטר, בניו זילנד על 19, בקפריסין 31, ביפן 41, בספרד 42, בליטא 43, בסלובקיה 52, באירלנד 56, בפינלנד 60, בגרמניה 61, ביוון 71 ובהולנד 73.
הנתונים על חו"ל נכונים לשנה שעברה, וייתכן שגם מדינות אחרות העלו מאז את המס - במסגרת מגמה הקיימת בכל העולם. אבל בישראל שילמו כבר בשנה שעברה מס גבוה יחסית, של 56 אירוסנט לליטר, והשנה הוא יעלה ל-60. אם הממשלה תעמוד ב"הבטחתה" להעלות אותו שוב בשנה הבאה, הוא יגיע ל-64. לא הגבוה בעולם או בעולם המערבי ולא קרוב לשם, אבל גבוה.
המע"מ אצלנו נמוך
אבל צרכני הדלק משלמים לא רק בלו אלא גם מע"מ. המע"מ בישראל אינו גבוה במיוחד ביחס לעולם - בהשוואה למרבית מדינות אירופה הוא דווקא די נמוך - וכאשר בודקים את גובה המסים ביחס למחיר הכולל של הדלק, מצבה של ישראל נראה דווקא יותר טוב: בהולנד, שבה מחיר הדלק אינו גבוה במיוחד והמסים גבוהים מאוד, המיסוי מהווה 64.3% ממחיר הדלק ובבריטניה 64.2%. בפורטוגל, שבה הדלק עצמו זול יחסית, המסים מהווים 59.8% מהמחיר, באיטליה 57.3% ובצ'כיה 56.8%.
בישראל המסים היוו 55.9% מהמחיר בשנה שעברה, וגדלו השנה ל-56.3%. יש גם מדינות שבהן הם מהווים חלק קטן יותר: בשווייץ, לדוגמא, הם רק 52.4%, בספרד רק 52.9% ובפולין 54.3%.
ההבדל בין הסטטיסטיקות מבית מדרשם של שטייניץ וברוש נובע, איפוא, מהעובדה ששטייניץ התמקד במחיר הכולל של הדלק ושיעור המסים מתוך מחיר הדלק, ואילו ברוש התמקד בנקודת התורפה של ישראל - גובהו האבסולוטי של המס.
הבדל נוסף נובע מהעובדה שהאוצר בחר למקד את ההשוואה באירופה, ולהתעלם ממדינות מפותחות שנמצאות מחוץ ליבשת - ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, ניו-זילנד, יפן, טורקיה וקפריסין - אולי בגלל שבמדינות הללו הדלק זול יחסית והמסים נמוכים גם הוא.
אם מוסיפים את המדינות הללו להשוואה, מגלים שהדלק בארץ הוא די יקר - בניגוד למה שטוענים באוצר - אבל אינו יקר מאוד, בניגוד לטענת התעשיינים; הבלו גבוה יחסית, אבל בהשוואה כוללת של אחוז המס מתוך כלל מחיר הדלק, המסים קרובים לממוצע של העולם המפותח. מקום רע באמצע.
והיכן התחבורה הציבורית הגרועה ביותר?
אבל יש נושא אחד ששתי ההשוואות מתעלמות ממנו, למרות ששרגא ברוש היה אמור לנופף בו: מיסוי הדלק נועד, כאמור, לעודד את הציבור לנסוע בתחבורה הציבורית. לשם כך צריך, כמובן, שתהיה במדינה תחבורה ציבורית. מאינספור השוואות שנעשו בין המהירות, התדירות, הדייקנות, העומס, הבטיחות ואיכות השירות בין התחבורה הציבורית בישראל וברוב רובן של מדינות המערב עולה שהמצב בישראל הרבה הרבה יותר גרוע - וכל מי שהיה אי פעם במדינה מפותחת אחרת יודע שההשוואות הללו משקפות את המצב העגום במציאות.
הדלק ומסי הדלק בישראל אינם, איפוא, גבוהים מאוד. אבל בעוד שמדינות מפותחות אחרות משתמשות ברווח שהן גוזרות על המע"מ והבלו כדי לסלול ולשדרג רכבות, אצלנו הכסף הולך למקומות אחרים והציבור נאלץ להמשיך לנסוע ברכב פרטי, לשלם - ולקטר.
- נמאס לכם מגל ההתייקרויות במשק? הגיבו בעמוד הפייסבוק של ynet
הלל פוסק השתתף בהכנת הכתבה