מנהל נתב"ג: ל-23 מטוסים אין אפילו דלק לעמאן
משבר הטיסות רחוק מסיום, רק הלילה יתקבלו תוצאות הבדיקות בגרמניה. 1,500 נוסעים תקועים בנתב"ג: "נספק להם פתרונות בשדה התעופה או בבתי מלון". חלק מהטיסות לחו"ל בוטלו, כל טיסות הפנים קורקעו. פז: התקבל אישור לתדלוק בעזרת מכליות
29 מטוסים מקורקעים בנתב"ג, בעקבות הזיהום בדלק, ל-23 מהם אין אפילו מספיק דלק כדי להמריא ללרנקה או לעמאן - ולתדלק שם. כך מסר מנהל נתב"ג, שמואל קנדל, בתדרוך לתקשורת. הוא אמר כי בנתב"ג יש לא פחות מ-1,500 נוסעים תקועים: "אנחנו ערוכים לספק להם פתרונות בנתב"ג או לחילופין, ביחד עם חברות התעופה, להעבירם לבתי מלון". רק הלילה, לאחר תוצאות בדיקות הדלק בגרמניה, ניתן יהיה לדעת מתי צפוי להסתיים משבר התעופה בארץ.
- עדכונים שוטפים - בעמוד הפייסבוק
בשל התקלה במערכת הדלק, חלק מהעיכובים בטיסות הפכו לביטולים. כך, למשל, בוטלו הטיסות של אל על ו"סיבריה" למוסקבה, וכן טיסת אל על לניו-יורק. פרט למשבר בטיסות הבינלאומיות, גם בטיסות הפנים הבעיה חמורה. כל המטוסים הטסים בשמי ישראל מקורקעים, מפני שכולם תדלקו בארץ. שר התשתיות, עוזי לנדאו, הורה להקים מיידית ועדת בדיקה בעקבות התקלה בהזרמת הדלק הסילוני בנתב"ג, בראשה יעמוד ראש מנהל הדלק במשרד, חן בר יוסף.
1,500 איש מחכים לפתרון, חלקם יבלו הלילה בבתי מלון (צילום: ירון ברנר)
מנהל נתב"ג קנדל, שהשתתף מוקדם יותר בישיבה במשרדי הנהלת רשות שדות התעופה, ביחד עם מנכ"ל הרשות קובי מור ובכירים אחרים בנתב"ג, סיפר על המצוקה הקשה - בעקבות הזיהום שגרם לעיכובים בעשרות טיסות שהיו אמורות לנחות ולהמריא בישראל.
חומר שמנוני בלתי-מזוהה
קנדל אמר כי הינחה להפסיק את כל ההמראות, לאחר קבלת ההודעה על הזיהום בדלק מחברת "נכסי תעופה". "לטענת החברה, הדלק נבדק ועמד בכל הבדיקות הנדרשות, ואני מסכים עם טענה זו", אמר קנדל. "הסיבה שבגינה התעורר החשש היא סתימה שהתגלתה במסננים בכלי רכב ובמתקנים שמעבירים את הדלק מהצנרת למיכלי המטוס".
הוא הסביר את השתלשלות התקלה: "הועלה חשש שקיים זיהום בדלק, שמקורו בשרשרת האספקה לחוות המיכלים של נכסי תעופה. מצד אחד היה דלק נקי שעומד בתקנים ומצד שני התגלה בחלק מהמסננים חומר שמנוני בלתי מזוהה, שהביא לסתימה במסננים. אותם מסננים נשלחו לבדיקה במכון הישראלי לאנרגיה, שם לא הצליחו לאפיין את אותו החומר".
23 מטוסים מקורקעים, 23 אחרים המריאו לצורך תדלוק (צילום: ירון ברנר)
מנהל נתב"ג אמר כי בשלב זה הוחלט לקרקע את המטוסים, ופירט את מספרם: "בשלב זה מקורקעים 29 מטוסים בנתב"ג. 6 מהם ימריאו בשעות הקרובות ללרנקה בקפריסין או לעמאן בירדן לצורך תדלוק, ומשם ימשיכו ליעדם. 23 מטוסים יישארו בארץ - אין להם מספיק דלק להמריא ללרנקה או לעמאן". קנדל אמר כי בשעות האחרונות המריאו 23 מטוסים אחרים ליעדי ביניים אלו, לצורך תדלוק, ומסר כי מספרם של הנוסעים התקועים בשדה התעופה עומד על 1,500 איש.
התקלה - לא חבלה מכוונת
לדבריו, המסננים עם "החומר הלא מזוהה" יישלחו הלילה לבדיקות מקיפות יותר במעבדות בגרמניה. "שם ינסו להבין מהו אותו חומר שהוגדר כמזהם דלק, כך שאינדיקציה ראשונית לגבי פתרון המשבר נוכל לקבל רק במהלך הלילה". קנדל הדגיש כי לא מדובר בחבלה מכוונת, ולגבי הטענות שהנוסעים לא קיבלו מספיק מידע על העיכובים אמר: "ניסינו לעדכן את הנוסעים והחברות במהירות המיידית. סוג התקלה מהווה הפתעה לנו ולספקי הדלק".
עיכוב או ביטול. לוח הטיסות בנתב"ג באתר רשות שדות התעופה
בנוגע לעובדה שסימני "לכלוך" על הפילטרים הופיעו כבר לפני כשבועיים, אמר קנדל: "זה נכון, אבל מאז נבדקה הצנרת, והמסקנה הייתה שהדלק עומד בתקנים הבינלאומיים. רק לאחר שהתופעה נמשכה, נשלחו המסננים לבדיקה. בכל מקרה, לא המריאו מטוסים עם דלק לא תקני".
חברת "פז", הבעלים של "נכסי תעופה", הודיעה לבורסה כי בעקבות בדיקת
מעבדה של חומר שהצטבר במסננים של מתדלקות בנתב"ג, עלה חשש כי החומר שהרכבו לא זוהה עלול להסתנן למיכלי התדלוק של המטוסים. מטעמי זהירות המליצה מנהלת המעבדה להפסיק את תדלוק המטוסים בדלק סילוני, עד לבירור מהות החומר. מנהלת המעבדה אישרה שהדלק הסילוני שסופק ותודלק בנתב"ג בימים האחרונים והיום נבדק על ידה, ונמצא תקין ותקני.
בעקבות המלצת מנהלת המעבדה במכון לאנרגיה וסביבה הוחלט על הפסקת שירותי התדלוק בנתב"ג ובשדות התעופה הפנים ארציים, עד לסיום הבדיקה. בשלב זה ניתנו פתרונות חלקיים ונקודתיים על ידי חברות התעופה השונות לכמות וזמן קצובים. כמו כן, בשעות אלה ניתן אישור ע"י מנהל מינהל הדלק לשימוש במלאי אסטרטגי, על מנת לאפשר תדלוק מטוסים באמצעות מכליות. החברה מעריכה כי לאירוע לא תהיה השפעה מהותית על פעילותה.