איתי טיראן יביים את האופרה "כרמן" בחיפה
השחקן ובמאי התיאטרון גויס במפתיע על ידי מנהל התזמורת הסימפונית חיפה, נעם שריף, לעמוד בראש הפקת האופרה. "אני רוצה זרקור על הדרמה" מסביר המאסטרו. טיראן: "אני בא לפרויקט הזה ממקום צנוע"
עם כניסתו לתפקיד המנהל המוזיקלי של התזמורת הסימפונית בחיפה לפני כשמונה שנים, הכריז המאסטרו נעם שריף על כוונתו להקים אופרה בבירת הצפון. אם הכל יסתדר על פי התכנית בקיץ הקרוב, מתכוונים בחיפה להעלות הפקה חדשה ואינטימית של "כרמן" מאת המלחין הצרפתי, ז'ורז' ביזה, עליה יופקד איתי טיראן, שיביים את ההפקה עם דגש על היבטיה הדרמטיים. כך נודע ל-ynet.
"אני בא ממקום צנוע אל הפרויקט הזה", אומר טיראן ל-ynet. "למעט כמה ביצועים של אופרות קונצרטנטיות, זו למעשה הפעם הראשונה שהתזמורת עושה ניסיון לגעת באזורים תיאטראליים ולהעלות מופע אופראי שמתייחס גם לפן הדרמטי. כבמאי ללא יותר מדי ניסיון, זו הזדמנות נהדרת מבחינתי להתחיל במקום ראשוני".
טיראן (מימין). כיוון חדש בבימוי (צילום: יוני המנחם)
טיראן, אמנם מוכר בעיקר כשחקן תיאטרון אך עולם המוזיקה אינו זר לו. "אני מגיע אל ההצעה לביים אופרה עם כלים של תיאטרון, שרכשתי כשחקן וכבמאי בתחילת דרכו, אך בד בבד תמיד חשתי שמוזיקה היא חלק בלתי נפרד מהתיאטרון גם כשהיא לא מתנגנת", אומר טיראן.
"למזלי הטוב אני יודע לקרוא פרטיטורות וזה יתרון כשאתה בא לביים אופרה. אלה אלמנטים שאינם זרים לי וזה עושה את הדיאלוג מול המנצח והיצירה להרבה יותר עשיר. זו כמובן אינה ערובה להצלחה, אני עדיין נדרש להביא למפגש הזה את כישוריי כבמאי. הדרמה שקיימת בסיפור קיימת גם במוזיקה, התפקיד שלי הוא לחבר".
הבחירה הטבעית
"חשבתי לעצמי מי יכול לביים את האופרה הזו ואחרי שראיתי בתיאטרון הקאמרי את 'וויצק' בבימויו של טיראן, היה לי ברור שהוא האדם הנכון לתפקיד", אומר שריף ל-ynet, "ראיתי ושמעתי אותו משחק את המלט, שמעתי אותו מנגן פסנתר, יש לו טמפו ויש לו תובנות בהירות לגבי משחק, תיאטרון, במה והחיים בכלל. יש לי הערכה רבה אליו וזו נראית לי בחירה טבעית".
"וויצק". טיראן - בחירה טבעית של שריף (צילום: ז'רר אלון)
למרות שמדובר רק בתחילת גלגולו של רעיון, נדמה שמפגש הטיטאנים בין שריף לבין טיראן, כבר בשלב זה פורה ומפרה באופן דו כיווני. "ישבנו על כל מילה וניתחנו אותה", מספר שריף. "זה נכון שאפשר לעשות את 'כרמן' על המצדה עם עשרה פילים, 25 סוסים ופירמידה גדולה שתבהק באור הירח וזה יהיה מאד מרשים, אבל אני רוצה דווקא זרקור על הדרמה במשולש האהבה הזה, על המשחק האולטימטיבי".
ואכן נושא המשולש הרומנטי שנגמר בטרגדיה אינו זר לטיראן כבמאי. "ביימתי את 'וויצק',
שהוא גרסה אחרת לכרמן ונוגע גם הוא ברצח על רקע רומנטי", הוא אומר, "כרמן בעיני היא אופרה נפלאה כשאחד הדברים הבולטים בה מלבד המוזיקה הכל כך מוכרת ופופולארית שלה, זה הליברטו שמביא סיפור דרמטי מפורט, תיאטרוני ותלת מימדי.
"יש הרבה מה לעשות עם היצירה הזו שסבה סביב ציר מאד אינטימי בין אותו טוריאדור, כרמן ודון-חוזה. כשמפרקים את האופרה הזו מכל הגרנדיוזיות של הפקות שאנחנו מורגלים בהן, נחשף סיפור מאד קאמרי. בזה, אני מניח יסודות לכך שיש לזה אפשרות להצליח גם לא בתקציבים של מיליוני שקלים. זה פשוט סיפור טוב".
בדרכי נעם
על הקשר עם מאסטרו שריף אומר טיראן: "נעם הוא איש תרבות משכמו ומעלה, שמו הולך לפניו כמוזיקאי מהשורה הראשונה גם ברמה הבינלאומי והפנייה שלו אליי מאד רגשה אותי. הוא ניחן ברוח נעורים גדולה, צעיר מאד ברוחו ומתעניין לשמוע צעירים. הוא חלוץ אמיתי, כשחושבים על זה ומעבר לכל זהו איש שמעז לחלום ולהיות במחיצת חולמים תמיד נעים".
שריף. רוצה להעמיק בדרמה (צילום: דניאל שריף)
שריף מודה כי בתחילה היו כאלה שהרימו גבה לגבי בחירתו בטיראן, שחקן רב פעלים, אך במאי בראשית דרכו.
"שאלו אותי האם יש לו ניסיון באופרה ואמרתי שאם הוא לא ינסה איך הוא יוכל לצבור ניסיון. אינני חושב שצריך לקחת מישהו מנוסה, אני מאמין שצריך לקחת מישהו מתאים. אני לא הייתי מנוסה כשכתבתי את היצירה הראשונה שלי לתזמורת", אומר שריף.
"כרמן" (המבוססת על נובלה מאת פרוספר מרימה) מצטרפת לרצף של שריף כמנהל התזמורת בחיפה, אחרי שלוש הפקות אופראיות קאמריות קודמות של האופרות הפופולאריות "דון ג'ובאני" ו"נישואי פיגרו" מאת מוצרט וכן את "מדאם באטרפליי" מאת פוצ'יני.