שתף קטע נבחר
 

דלק תמורת מסים: הבלו יוקפא - גם רפורמת המס

ועדת הכספים ומשרד האוצר הסכימו על עסקת חבילה שבמסגרתה בוטלה ההחלטה לייקר את מס הבלו על הדלק. בתמורה נמשכת הקפאת הרפורמה במס ההכנסה לשנת 2012 והפחתת מס החברות

ועדת הכספים החליטה היום (ב') לבטל את החלטת משרד האוצר לייקר את מס הבלו על הדלק ב-2012 ב-40 אגורות. בתמורה החליטה הוועדה להמשיך את הקפאת הרפורמה במס הכנסה ב-2012 לשתי מדרגות המס העליונות – לאנשים המרוויחים למעלה מ-21 אלף שקל בחודש – ובנוסף להקפיא גם את הפחתת מס החברות ב-1%.

 

 

לפי מתווה הרפורמה, ההקפאה תכניס לאוצר כ-1.5 מיליארד שקל, שהם שווה ערך לכסף שהיו נכנס מהעלאת מס הבלו שבוטלה. מדובר בעסקת חבילה שנעשתה בין ועדת הכספים למשרד האוצר, אם כי בפועל הצבעת הוועדה נוגעת לתיקון החוק המתייחס להקפאת הרפורמה במס הישיר שתעלה לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

 

באשר לביטול הצו של שר האוצר להעלות את הבלו ב-2012 שאיננו בסמכות הוועדה, התקיימה לדברי יו"ר הוועדה משה גפני "הצבעה ציבורית" שאמורה לחייה את האוצר על פי הסיכום המוקדם.

 

במהלך הדיון פרצה סערה כשהנציגים של ארגוני המובילים והמוניות ביקשו לדעת אם ביטול עליית הבלו ב-2012 יחול רק על הבנזין או גם על הסולר. מנכ"ל מועצת המובילים דוד כוכבא צעק על חברי הכנסת: "אתם לא יודעים על מה אתם מצביעים, אם לא אומרים לכם את האמת, אם מדובר רק בבנזין או גם בסולר עליו אנחנו נוסעים".

 

הנהגים זעמו ועזבו את הישיבה 

חבריו צעקו בעקבותיו ויו"ר הוועדה משה גפני איים להרחיק אותם מהישיבה. גפני אמר הזכיר שאינם חברי כנסת ולכן לא ידברו ללא רשות. דבריו הרתיחו אותם והם המשיכו בצעקות. בשלב זה ביקש גפני מנציג האוצר להשיב על שאלתם ונענה כי הקפאת הבלו לא תחול על הסולר, אלא רק על הבנזין. נציגי המובילים עזבו את חדר הישיבות.

 

הממונה על הכנסות המדינה, פרידה ישראלי, אמרה בדיון כי נטל המסים בירידה משנת 2007 עקב המשבר הכלכלי בעולם. לדבריה, הירידה מתבטאת בעיקר בירידה במס החברות שהממשלה נדרשה למלא את החסר בהעלאת המיסים העקיפים.

 

עם זאת היא ציינה כי ישראל נמצאת במקום החמישי בעולם בסולם ההכנסות ממסים עקיפים, לעומת מיקומה הנמוך, החמישי מהתחתית בסולם ההכנסות מהמסים הישירים. חברת הכנסת, מירי רגב (ליכוד) אמרה כי שר האוצר יובל שטייניץ "אימץ בכך" את הגחמות של רשות המיסים להעלות את המס הקצוב שהוא, לדבריה, דבר שלא יעשה. היא דרשה להוריד את הבלו ל-2 שקלים כפי שהיה בעבר.

 

קרב של כיפופי ידיים

לאחר הישיבה שיחזר ח"כ גפני את גלגולי "העסקה" שהושלמה לדבריו "בחסדי שמיים". מדובר במשא ומתן מפרך שנמשך בשבועות האחרונים שמקורו, לדבריו, ב"טעות של הממשלה שהסכימה להעלות את מס הבלו על הדלק ב-40 אגורות ב-2012".

 

גפני אמר כי שר האוצר חתם על הצו מבלי לקחת בחשבון את השלכות האירועים האחרונים במזרח התיכון ובטרם עמד על משמעות הכעס הציבורי שהתעורר בעקבות העלאת הבלו ב-20 אגורות השנה. בעקבות המחאה הציבורית הוחלט לבטל את ההעלאה ובתמורה להקפיא את הרפורמה במס הכנסה במשך 2011.

 

ההכנסה הצפויה מהקפאת המס (כ-800 מיליון שקל, שוות ערך להכנסה שתוכננה מהעלאת הבלו). גפני אומר כי הצורך עליו עמד במגע עם האוצר למנוע את העלאת הבלו ב-2012 נפל במקרה על מחשבות האוצר להאריך את הקפאת הרפורמה במס הכנסה ל-2012, אבל רק ל-3 מדרגות ההכנסה הגבוהות החל מ-14 אלף שקל לחודש.

 

גפני מגלה כי התנהל משא ומתן קשה "שלא חסרו בו כיפופי ידיים" עם שר האוצר יובל שטייניץ. יו"ר ועדת הכספים הסכים לקבל את הארכת ההקפאה, אבל רק לשתי המדרגות העליונות מ-21 אלף שקל ומעלה. בנוסף הוא לחץ על האוצר להרחיב את ההקפאה גם על הורדת מס החברות. לדבריו, הוא אמר לאוצר כי "החברות לא ירגישו בהקפאה, אבל הציבור ירגיש היטב את משמעות ההתייקרות מחירי הדלק בתוספת הבלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תדלוק, משאבת כסף
צילום: shutterstock
צילום: גיל יוחנן
הדיון בוועדת הכספים
צילום: גיל יוחנן
יו"ר ועדת הכספים, משה גפני
צילום: גיל יוחנן
מומלצים