המרוץ לנמל אילת: סמי עופר נגד שמלצר
היום מתחילה המדינה את המכרז להפרטת הנמל הדרומי שלה. גורם המעורה בתהליך אמר כי עד כה נרשמו חמש חברות למכרז. ההערכה היא שבין המתמודדות נמנית גם חברת תעבורה שבשליטת צבי לבנת, שותפו של נוחי דנקנר, וגם חברת AMP, בעלת השליטה בנמל עקבה
המירוץ לרכישת נמל אילת מגיע לקו הזינוק: משרד האוצר מתחיל היום (ה') את המכרז להפרטת הנמל. ההערכה היא שבמכרז ישתתפו חמש חברות: ארבע חברות ישראליות וכן חברה זרה אחת - AMP, חברת נמלים הולנדית המחזיקה בשליטתה, בין השאר, גם את חברת נמל עקבה. החברות המשתתפות במכרז נדרשות לעבור בדיקה ואישור של גורמי הביטחון, לכן החברה ההולנדית תזכה במכרז רק אם תעבור אותו. הזוכה במכרז יפורסם, כנראה, בשבוע הב
גורם המעורה בהליך הפרטת הנמל אמר כי החברות הישראליות המתמודדות בו נמנות על צמרת המשק ושייכות ל"טייקונים" מהשורה הראשונה. חברת כימיקלים לישראל (כיל) שבשליטת משפחת עופר; חברת תעבורה שבשליטת צבי לבנת, שותפו של נוחי דנקנר בקבוצת אי.די.בי; איש העסקים שלמה שמלצר, בעל השליטה בחברת מספנות ישראל, המחזיקה בשליטתה כיום את הנמל הפרטי היחיד בישראל, סמוך לנמל חיפה וכן איש העסקים והנדל"ן יעקב אנגל.
יש לציין שנמל אילת הוא נקודה אסטרטגית עבור שמלצר ולבנת, כיוון שהנמל הוא המרכז הארצי לייבוא מכוניות לישראל ושני בעלי העסקים מתקיימים, בין השאר, מיבוא כלי רכב: שמלצר, שבעבר ייבא את מכוניות סקודה, הוא בעל השליטה בחברת הליסינג שלמה sixt, ותעבורה עוסקת בהובלה ומייבאת משאיות. גם לכי"ל יש אינטרסים בנמל אילת, שדרכו היא מייצאת את הפוספטים שהיא מייצרת במפעליה שבנגב ובים המלח.
הגורם אמר ל-ynet כי "רשימת המתמודדים עושה את הרושם שאם המטרה של הפרטת הנמל היא להגביר את התחרות במשק, המטרה הזאת מתפספסת. לחברות קטנות יהיה סיכוי קלוש מאוד לזכות מול מתמודדים כאלה".
המכרז נסגר החודש
רשות החברות הממשלתיות במשרד האוצר פרסמה בתחילת אפריל מודעה למכירת כל אחזקות המדינה בחברת הנמל. המודעה פורסמה באתר האינטרנט של הרשות ובכלי התקשורת, והיא מזמינה את המעוניינים לפנות לרשות החברות עד לסוף החודש הנוכחי. ההפרטה תתבצע באמצעות מכירה פרטית למשקיע או קבוצת משקיעים מהארץ או מחו"ל.
הפרטת נמל אילת היא השלב השני מתוכנית הרפורמה בנמלים שיזם ראש הממשלה בנימין נתניהו בהיותו שר האוצר, שאושרה בשנת 2005 בכנסת ובדצמבר שעבר בוועדת השרים לענייני הפרטה. השלב הראשון כלל פיצול של רשות הנמלים לארבע חברות עסקיות נפרדות בבעלות ממשלתית. את הליך המכירה מלוות חברת הייעוץ האסטרטגי TASC וחברת הייעוץ הבינלאומית Rebel group. בעיתון "כלכליסט" פורסמה הערכה לפיה הנמל יימכר תמורת כ-150 מיליון שקל.
הנמל שירד מגדולתו
נמל אילת היה בעבר הנמל המרכזי של ישראל, ואף היווה עילה לפתיחתן של שתי מלחמות בין ישראל למצרים - מלחמת סיני ומלחמת ששת הימים, שפרצו לאחר שמצרים סגרה את מפרץ אילת לתנועת אוניות ישראליות. מאז הסכם השלום עם מצרים ופתיחת תעלת סואץ לאוניות ישראליות הוא איבד מחשיבותו, וכיום הוא משנע רק כ- 6% מהסחר הימי של ישראל.
המטען העיקרי העובר בו הוא ייבוא כלי רכב ממזרח אסיה וייצוא דשנים. בשנת 2010 יובאו דרך הנמל כ-119,129 כלי רכב המהווים כ-65% מכלל הפעילות בנמל, ויוצאו דשנים בהיקף של כ-2.25 מיליון טון. סך ההכנסות של הנמל עמד ב-2010 על כ- 124 מיליון שקל. הנמל החל להפעיל בשנה שעברה מסוף נוסעים מודרני. במהלך השנה פקדו את הנמל 10,637 נוסעים ובחודשיים הראשונים של 2011 פקדו אותו מספר דומה של תיירים.
החברות מקיימת שיחות עם נציגות העובדים ועם ההסתדרות על מנת להבטיח את זכויות העובדים בתקופת הזיכיון ולאחר סיומה.
שר האוצר, יובל שטייניץ, ציין כי "הפרטת חברת נמל אילת מהווה צעד חשוב בהפרטת הנמלים, ביישום הרפורמה בנמלים משנת 2005 ועידוד התחרות בענף הנמלים".
מנהל רשות החברות הממשלתיות, דורון כהן, הוסיף "הפרטת חברת נמל אילת תוביל לפיתוח של הפעילות הנמלית והלוגיסטית בעיר אילת וסביבתה על ידי גורם פרטי בעל יכולת ומומחיות בהפעלת טרמינלים, ותביא לגידול משמעותי בשינוע הסחורות ובתנועת התיירים בנמל".