"חברת האוטובוסים דן בתחתית רמת השירות"
מבקר המדינה מאשים את חברת דן - האוטובוסים אינם מציעים רמת שירות ראויה, הנהגים לא אחראים ואף מסוכנים, תחנות מוזנחות וללא שירותים בסיסיים, צפיפות כרונית, איחורים תכופים, ביטול נסיעות ועוד. בזמן שאצל מפעילים מתחרים הרמה עלתה, דן מדשדשת בתחתית הרשימה
"רמת השירות בחברת דן נותרה נמוכה בהשוואה לזו של המפעילים האחרים". כך עולה מדו"ח מבקר המדינה העוסק בשירות לנוסעים בחברת דן - חברת האוטובוסים השנייה בגודלה בישראל, ומפעילת התחבורה הציבורית העיקרית בגוש-דן. הדו"ח מצביע על ליקויים רבים וחמורים בתחום השירות, כולל אי-ביצוע נסיעות, צפיפות גבוהה מהמותר באוטובוסים, אי-איסוף נוסעים מתחנות ותנאים בלתי-ראויים במסופי הנוסעים בתל-אביב. לטענת המבקר, הדו"ח מצביע על ליקויים בכל תחומי השירות לנוסע, ועל החברה ומשרד התחבורה לפעול כדי לתקנם.
- מבקר המדינה: כשלים חמורים במשרד התחבורה
המבקר: רמת השירות בדן ירדה לעומת מפעילים אחרים (צילום: אורן אגמון)
"דן - בתחתית רמת השירות"
משרד התחבורה מקיים מעקב שוטף אחר רמת השירות בחברות האוטובוסים, באמצעות חברת בקרה חיצונית. במשרד המבקר בחנו את נתוני חברת דן, וגילו כי "מהבקרה על שלושה אשכולות (קווים) עולה כי בין יולי 2007 ויוני 2009 הייתה חריגה גדולה בעניינים אחדים: נהיגה (עצירה במרחק גדול מהמדרכה, כניסה לצומת באור אדום, העלאה והורדה של נוסעים ברמזור), לוח זמנים, צפיפות, אי-קיום נסיעות, שלטים בתחנות ומידע לציבור".
במשרד המבקר גם מצאו כי "השוואה של דו"ח (חברת הבקרה) למחצית השנייה של 2008 לדו"ח למחצית הראשונה של אותה שנה, מלמדת כי רמת השירות בדן ירדה לעומת רמת השירות של המפעילים האחרים שעלתה... ההשוואה מלמדת כי החריגות של חברת דן מתנאי הרישיון לקווים שאותם היא מפעילה, גדולות מן החריגות אצל מפעילים אחרים".
נתונים נוספים שבדק משרד המבקר ממשיכים את התמונה העגומה: "בשנים 2003-2008 דורגו האשכולות של חברת דן במקומות האחרונים... במשך שנתיים וחצי, בין 2007 ל-2009, הוגשו חמישה דיווחים של (חברת הבקרה) על שלושה אשכולות של חברת דן, ובהם הייתה חברת דן בתחתית רמת השירות, לעומת מפעילים אחרים... מדו"ח עבור המחצית הראשונה של 2009, ניתן ללמוד כי רמת השירות בחברת דן נותרה נמוכה בהשוואה לזו של המפעילים האחרים באותה תקופה".
ומה אומרים על כך בדן? "לא ניתן להשוות בין חברה שמפעילה תחבורה ציבורית במטרופולין עמוס וצפוף ביותר, לבין מפעילי תחבורה ציבורית אחרים שפועלים בערים הקטנות ובדרכים בינעירוניות".
כמה נוסעים יכולים להיכנס לאוטובוס?
בהסכם סובסידיה מ-2007 נקבעו הגבלות על מספר הנוסעים, וזאת בהתאם לקיבולת של כל סוג אוטובוס ובהתאם לסוג הנסיעה. למשל, במשרד המבקר מציינים כי "ברכב עירוני בו מספר המושבים בין 36 ל-42, לא ייסעו בעמידה יותר מ-30 איש, (ו)ברכב מפרקי שבו מספר המושבים 55 לא ייסעו בעמידה יותר מ-40".אלא שביקורת שנערכה בקווי החברה, חשפה צפיפות גבוהה מן המותר: "בכמה קווים של חברת דן שנבדקו, חרגה צפיפות הנוסעים מן המדדים שנקבעו בהסכם הסובסידיה... מספר הנוסעים העודף, בעיקר בשעות השיא בבוקר, היה בין 9 ו-16 נוסעים בעמידה". מדו"ח ביקורת שנמסר למשרד המבקר עולה כי "ב-5,428 נסיעות שנדגמו בקווי דן במשך שנה וחצי, היו 140 (2.6%) חריגות צפיפות".
במשרד המבקר מוסיפים כי בחברת דן היו מודעים לבעיית הצפיפות, אך לא עשו מספיק כדי לטפל בה: "בידי חטיבת התנועה בחברת דן (קיים) מידע מפורט על מספר הנוסעים באוטובוסים, המצביע על חריגה מהסכם הסובסידיה... למרות זאת (החברה) לא פעלה לספק את הנסיעות כנדרש לרווחת הנוסעים".
בחלק מהמקרים, צפיפות-יתר באוטובוסים גורמת לנהגים להימנע מאיסוף נוסעים נוספים: "בחברת דן קיים חדר בקרה, שבו מתקבלים דיווחים מגורמים (בחברה) ומחוצה לה בנוגע לשינויים ולבעיות בתנועה", מסבירים במשרד המבקר. "ב-2009 נמצאו 10 דיווחים בנוגע לנוסעים שלא נאספו עקב תפוסת יתר... מעיון בפרוטוקולים של חטיבת התנועה ושל הנהלת החברה, עולה כי נושא זה לא נדון כלל, ולכן לא הוצע פיתרון לקווים אשר בהם לא נאספו הנוסעים".
מה קורה כשעושים תוכניות
במשרד המבקר מסבירים כי בכל רישיון להפעלת קו אוטובוס נכללים מספר תנאים, הנוגעים לתפעול הקו. אחד התנאים נוגע למספר המינימאלי של אוטובוסים שיש להפעיל בכל קו, וכן סוג האוטובוסים הנדרש - למשל, רגיל או מפרקי. במהלך הביקורת, נבדקו שבעה קווים של חברת דן, בשתי תקופות: האחת ב-2008, והשנייה ב-2009.מהבדיקה עולה כי "דן תכננה מראש וקיימה פחות נסיעות מן הנדרש... ב-19 מתוך 28 החודשים שנבדקו, תוכננו 2,240 נסיעות פחות מהנדרש ברישיון הקווים. ב-24 מן החודשים שנבדקו קיימה החברה 2,811 נסיעות פחות מהנדרש ברישיון הקווים". במשרד המבקר מציינים כמה דוגמאות:
- ביולי 2008 היה על החברה לקיים 6,961 נסיעות בקו 18, מבת-ים לת"א. בפועל תכננה החברה 6,720 נסיעות (241 פחות מן הנדרש) וקיימה רק 6,690 (271 פחות מן הנדרש).
- בינואר 2009 היה על החברה לקיים 2,236 נסיעות בקו 149, מכפר-סבא לת"א. בפועל תכננה החברה 2,088 נסיעות (148 פחות מן הנדרש) וקיימה 2,069 (167 פחות מן הנדרש).
במשרד המבקר מוסיפים כי "בבחינת הנתונים עלה כי בכל הקווים שנבדקו היו חריגות במספר הנסיעות בפועל... בקווים מספר 18, 47 ו-149 היו חריגות בכל ארבעת החודשים שנבדקו... בקווים 1, 67, 82 ו-400 היו חריגות בשלושה מארבעת החודשים שנבדקו".
לא פחות חמור מכך, בבדיקה שנערכה מצא משרד המבקר כי "הנהלת דן לא דנה בסיבות להפחתת מספר הנסיעות בפועל לעומת מספרן שנקבע ברישיון, (ו)לא נמצא כי משרד התחבורה התערב בעניין זה". עוד נמצא כי החברה לא קיימה את אחד מסעיפי הסכם הסובסידיה ממאי 2007, ולפיו עליה להעביר למשרד התחבורה מדי חודש דו"ח ביצוע נסיעות. למעשה, המבקר גילה כי "החברה לא הפיקה דו"ח כזה... (ו)משרד התחבורה לא דרש דו"ח כזה".
אין סככות, והשירותים מקולקלים
היבט נוסף וחשוב בפעילותן של כל חברות התחבורה הציבורית, נוגע למסופי האוטובוסים שהן מפעילות. כחלק מהביקורת בחברת דן, בדק משרד המבקר ביולי 2009 כמה מסופים של החברה בתחום השיפוט של עיריית ת"א. רשימת הליקויים ארוכה:
- התמצאות והכוונה: במסוף "כרמלית", ליד שוק הכרמל, לא היו שלטי הכוונה לתחנות אוטובוסים, ולא הוצגו סדר יציאתם וחלוקת הרציפים במתחם. בנוסף, לא הייתה בו עמדת מודיעין.
- שירותים ציבוריים: ברוב המסופים שנבדקו לא היו שירותים ציבוריים עבור הנוסעים. במסוף "רידינג", ליד הנמל, ובמסוף "כרמלית" לא היו שירותים כלל. בתחנה המרכזית בת"א יש שירותים, אך רמת התחזוקה ירודה.
- מקומות ישיבה: במסופי "כרמלית" ו"ארלוזורוב" לא היו מספיק מקומות ישיבה עבור הנוסעים.
- תנאים פיזיים: ברוב המסופים לא היו אמצעי הגנה, כמו סככות מקורות וקירות מגן, היכולים לספק לנוסעים הגנה ממזג האוויר.