לא חייבים ים של כסף: מדריך ליאכטונר המתחיל
מ-50 אלף דולר ועד 5 מיליון פאונד - יאכטה היא עניין של כסף. אבל למי שמרחבים, שקט וים בוערים לו בזימים - יכול להגשים את החלום מבלי לפשוט רגל. כך תעשה זאת, קפטן
אחת המחשבות האנושיות השחוקות ביותר היא: "מה אעשה באם אזכה בסכום כסף גדול?". מתוך שלל המחשבות הסטנדרטיות, רבים יהרהרו באפשרות של רכישת יאכטה.
בתודעה האנושית יאכטה היא סממן הצלחה, סמל מעמד ותווית של עושר לעיתים קרובות בניגוד למציאות של בעלי יאכטות רבים שמפליגים ועושים שימוש בכלי השיט שברשותם, ודווקא אינם מעשירי עולם. אז איזה כסף קונה איזו יאכטה?
הגודל לא קובע?
בסכום של 50 אלף דולר לערך - ניתן לרכוש יאכטת מפרש קטנה ואיכותית שמתאימה לפרופיל הפלגה מורכב ורציני. היאכטה תתאים להפלגה סביב העולם, תתאים לסופי שבוע, לנופש פעם-פעמיים בשנה במדינות כמו יוון, טורקיה, קרואטיה והסביבה וכל מה שבאמצע. ממש כמו ערב כיף עם חברים במרינה, מלווה בערק, ברבוניות ושחייה לילית קצרה. בסכום של כמה עשרות אלפי דולר או אירו, בהחלט ניתן להיות בעלים של יאכטה יפה איכותית, שמורה וראויה.
100 עד 200 אלף (דולר אירו פאונד) - שלושה נתונים יהוו שיקול חשוב בתהליך רכישת היאכטה. גודל, שנתון, תקציב. באם שני נתונים ידועים ניתן יהיה להקיש את השלישי. במדרגת ה"100 עד 200 אלף" ניתן לרכוש יאכטות בגודל 40 - 45 רגל מעל שנתון יצור 2000 ומאחד היצרנים המוכרים בעולם (בישראל היאכטות הסטנדרטיות הן בעיקר מצרפת איטליה או ארה"ב). התקציב הזה יביא אותך ליאכטת מפרש או מנוע ראויה חדשה או מיד שנייה.
350 אלף ל-500 אלף אירו (או דולר או פאונד) - בסכום כזה ניתן יהיה לפרוץ לתוך תחום היאכטות שמעל 50 רגל מיצרן מכובד, העומד בשורה הראשונה מתוך מבחר גדול של יצרני יאכטות איכותיות בעולם. מבחר סוגי היאכטות בעולם הוא רחב מאוד. יצרני כלי שיט יכולים להיות מספנת בוטיק קטנה ואיכותית כדוגמת AMEL הצרפתית או HALLBERG RASSY השבדית. באותה המידה יכולות להיות יאכטות (מנועיות או מפרשיות חדשות או מיד שנייה) מתוצרת תאגיד ענק, כדוגמת LUHRS האמריקני או BENETEAU הצרפתי בתחומי מחיר זה.
יש גם יאכטות בוטיק. Hallberg Rassy (צילום: כפיר חרבי)
בין 700 אלף ל 1.5 מיליון - אתם כבר בליגת הגדולים. בתחום המנועיות אתם יכולים להיות בעלים של פלטפורמת פיברגלס סקסית ביותר, שיכולה להתאים למגוון סוגי שיט ובעיקר תהיה מרשימה. לחלופין תוכלו לבחור מפרשית שעוצבה על ידי מעצב ידוע מאוד, נבנתה במספנה ידועה מאוד והמחיר שלה בהתאם גבוה מאוד. היא תיראה בדיוק כמו שהבעלים רוצה ויכול לשלם.
יאכטה מסוג Beneteau Swift trawler
בניית "קסטום מייד", על אף שיש לה חסרונות מסחריים בשלבים מאוחרים יותר, עדיין מצליחה לעניין לקוחות רבים כיוון שאפשר להיות שותף לתהליך העיצוב בצורה מעמיקה יותר מאשר ניתן ומאפשרים בתחום היאכטות מייצור סדרתי. בתחום ה-"מיליון" ניתן לרכוש קטאמארן ענקית כדוגמת ה-LAGOON 620 (גדוד בגולני יכול לצאת ל'אפטר' על סירה שכזאת), או לחלופין יאכטת 60 רגל לזוג או שניים כדוגמת ה-CNB bordeaux 60, שבנויה מאפוקסי קוולאר ושאר ירקות וחומרים מרוכבים. חדישה ביותר ומותאמת לחובבי הז'אנר.
עסק בינלאומי: ברוקר יווני, סוכן אנגלי ולקוח גרמני
מסחר יאכטות הוא תחום בינלאומי מובהק. יאכטה שנבנתה בצרפת עשויה להירכש על ידי לקוח אוסטרלי בדרום טורקיה שיעביר אותה לעונת הפלגה בקריביים. היא תהיה רשומה על ידי חברת "אוף שור" באיי סנט וינסנט, תבוטח על ידי סוכן אנגלי ולאחר מכן תימכר בתיווך ברוקר יווני ללקוח גרמני וכך הלאה.
מסחר ביאכטות יכול לנצל את המנעד במצבי השוק העולמי לתוך ביצוע עסקה אטרקטיבית. לדוגמא: יאכטה מתוצרת אירופית ש"זלגה" בעברה לשוק האמריקני, אבל נמכרת כעת בתנאי שוק מצוקתי בדולר נמוך. היאכטה יכולה להפליג מפלורידה שם נרכשה בדולר נמוך להולנד, שם עשויה להימכר בסכום גבוה יותר ובאירו גבוה יחסית לדולר (בשונה מנדל"ן שוק שבו לא ניתן לרכוש בית צמוד קרקע בעג'מי ולהעביר אותו למכירה ברחוב בני דן בצפון תל אביב חודש לאחר מכן).
גדוד בגולני יכול לצאת ל'אפטר' עליה. יאכטת קאטמראן LAGOON 620
בין שלושה לחמישה מיליון אירו (דולר פאונד) - יקנו לכם בין 70 ל-90 רגל של פלטפורמת שיט חדשה, או כמעט חדשה ומפוארת ביותר. כלי השיט הנ"ל יהיה מבהיק ומרשים ובדרך כלל ינוהל על ידי חברת ניהול מקצועית. כלי שיט שכזה בניצוחו של בעלים מנוסה, משמש לרוב כרקע עסקי ראוי לפעילות הבעלים. יכולת השליטה והניוד של הספינה היא רבה (הבעלים יבקש בנימוס מהסקיפר לצאת בקטנה ליוון כי יש לו שם פגישה עסקית).
מרחב המחייה בכלי שיט שכזה יכול לתמוך בחבורה די גדולה של אורחים (ואורחות) סיפוני אירוח וסלון מפואר, קבינות ממוזגות, מטבח יעיל ביותר, מרכז תקשורת משוכלל ומגוון שעשועי מים יוקרתיים. טווח ההפלגה של ספינה שכזאת הוא גדול למדי בין כמה מאות מייל ימי ועד כמה אלפי מייל ימי ביאכטות מסוימות. כלי השיט הנ"ל יכול להיבנות בייצור סדרתי של מספנה גדולה וידועה (וכאלו יש רבות בעולם), ויכול להיות יחיד ומיוחד על פי הזמנה אישית של הבעלים.
משמשת כרקע עסקי לפעילות הבעלים. Montecarlo 76 (צילום: MCY יח"צ)
עלות אחזקה שנתית: 10 אחוז מערך היאכטה
גוף הספינה יכול להיות מפיברגלס אלומיניום או פלדה. בדרך כלל תעגון היאכטה במרינה קבועה שתשמש כנמל הבית (בדומה ליאכטות רבות בעולם גם קטנות יותר) ורוב הזמן צוות הספינה יתחזק את שגרת היום בצחצוח ותחזוקת הצעצוע. תחזוקת כלי שיט בסדר גודל שכזה היא תובענית למדי. הים הוא סביבה אכזרית מאוד. רוחות, מלח ולחות שאסור לתת להם לפגוע בברק היוקרתי של הבייבי.
עלות אחזקה שנתית של כלי שייט שכזה עשויה להגיע ל-10 אחוז מערכו וגם אם יש לכם את הסכום המכובד לרכוש אותו, כדאי להשאיר כמה לירות בצד כדי לתחזק אותו. כלי שיט שלא מתוחזק כיאות ידרדר בתוך זמן קצר ביותר. לעומת זאת, כלי שיט גדול ומתוחזק כראוי, גם אם ותיק בגילו, עדיין ישמור על ערכו באופן יחסי לאחר ירידת הערך המתבקשת בשנים הראשונות.
אנשים שונים קונים יאכטות שונות מסיבות שונות, אין סיבה "טובה" יותר או "טובה" פחות מרעותה. הדבר החשוב באמת הוא לאהוב ים, רוח, גלים ואופק. באם אתם לא אוהבים זאת, לא משנה איזה יאכטה תהיה לכם, זאת מתחילת הכתבה או זאת מסופה - זה לא יהיה כיף. ולהבדיל באם הינכם אוהבי ים אמיתים, זה לא ממש משנה איזה יאכטה תרכשו, אתם תהנו בכל רגע ורגע על סיפונה. תחלמו חלומות ותפליגו - הים מלמטה, השמיים מלמעלה ואתם "בול באמצע", צפים בגובה פני הים ומחייכים חיוך גדול.
הכותב מתמחה בתיווך ומכירת יאכטות, ומנהל את הבלוג "שבעת ימים ".