תחליפי חלב: בישראל 77 ש', בארה"ב 29 ש' - למה?
תחליפי חלב אם עולים בישראל הרבה יותר מאשר בארצות הברית ובאירופה, בשל תחרות מועטה ומספר קטן של מוצרים. הדרך ללב התינוק, מסתבר, מתחילה כבר בבית החולים
בסניף ניו-פארם בבני ברק נדהמו לאחרונה לקוחות לגלות כי קופסאות הפח של תחליפי חלב האם הוקפו פתאום בחבקי פלסטיק כדי למנוע אפשרות של גניבה. "הורדתי את הקופסה מהמדף והרגשתי כאילו אני קונה מוצר אסור," סיפרה אם לתינוק.
עובד במקום טען באוזניה כי המחירים הגבוהים יחסית של תחליפי חלב אם הפכו את המוצר לגניב. "על רקע שורת ההתייקרויות במוצרי המזון, והמחירים הגבוהים יחסית של תחליפי חלב אם, יותר ויותר לקוחות מתקשים לממן לעצמם את המוצר," נאמר לה.
בדיקה מול הרשת העלתה כי הסניף בבני ברק משמש כבסיס לפיילוט ארצי. ברשת גילו שהזמזמים הרגילים אינם אפקטיביים על קופסאות פח כמו אריזות מזון התינוקות. לאור הכלל שנוקטת הרשת ולפיו יש למגן בקפידה כל מוצר שמחירו למעלה מ50- שקל, ולאור המחירים הגבוהים של תחליפי חלב אם, הוחלט להתייחס אליהם כמו לבשמים ולמגנם בהתאם.
לא צפויה הוזלת מחירים
אז מדוע מוצר כמו תחליף חלב אם צריך להיות כל כך יקר בישראל? הנתונים של ארגון "אמון הציבור" שהוגשו החודש לרשות להגבלים עסקיים (הטבלה בהמשך) מדברים בעד עצמם. באבוט ישראל, יבואנית סימילאק, מתהדרים אמנם פעמים רבות שהם לא העלו מחירים בשלוש השנים האחרונות, בעוד מטרנה - השחקן הגדול בשוק - העלתה את מחיריה בראשית השנה בכ.10%-
אבל מה שלא מספרים בסימילאק זה שבישראל בתחום תחליפי חלב האם אנו חשופים למגוון נמוך יחסית בהשוואה למדינות המערב. שני שחקנים בלבד, מספר קטן מאוד של מוצרים ואת התוצאות רואים במחירים. בסוף השנה תמכור גם חברת טבע תחליפי חלב אם, אבל עדיין לא צפויה בענף הוזלת מחירים משמעותית, אם בכלל.
קחו לדוגמה את המותג הפרטי שלא פעיל בשוק הישראלי. אמנם מנהל היצוא של נוטרישה, האנס וואן דר וולפ, ציין אתמול כי בעולם תופס המותג הפרטי 8% בלבד משוק תחליפי חלב האם, ונכון שלאימהות יש נטייה לחפש מותגים מוכרים וגדולים. אבל אין ספק שאופציית המותג הפרטי "סוחבת" את מחירי השוק כלפי מטה, כפי שמציין רונן כביר מנהל המחקר באמון הציבור. לדבריו, "דווקא בשוק תחליפי חלב אם, שהוא עתיר רגולציות שגם יצרני מותג פרטי כפופים להן, המותג הפרטי מספק את האלטרנטיבה הזולה להורה שאין לו הרבה כסף. להורה הישראלי אין את האופציה הזו."
איך נערכה הבדיקה של אמון הציבור ונילסן? בכל מדינה נבחרה האריזה של תחליף חלב האם הזול בקטגוריה, כולל מותגים פרטיים שלא נמכרים בישראל. ההחלטה נעשתה מכיון שקשה מאוד למצוא מוצרים מקבילים בישראל ובחו"ל. מטרנה נמכרת בישראל בלבד, או בשווקים יהודיים יעודיים בעולם. נסטלה הבעלים מוכרים בעולם מוצרים אחרים. גם את סימילאק טופ לא הצלחנו למצוא, ולא במקרה. אפילו ברשת וולמארט האמריקאית מוכרים את פורמולת ה"אדוונס" ולא את הסימילאק טופ.
נכנסים כבר בבתי החולים
בישראל קיים גם את שוק בתי החולים, שלא קיים באירופה או בארצות הברית. באירופה מחויבים בתי החולים לבצע "רוטציה" בין תחליפי החלב המוצעים מדי חודש, ובארצות הברית הם חייבים להציע מגוון. ואצלנו? לא רק שכל בית
חולים מציע אופציה אחת אלא שחברות תחליפי החלב משלמות תמורתו "כספים כבדים" בתשלומים ישירים אחרי זכייה במכרזים וכן במימון מוצרים לבתי החולים, כמו תחליפי חלב אם למחלקות יילודים וילדים, בקבוקים וכו.'
יהודית ליבל, מנכ"לית משותפת במדיצ'י מדיקל, יבואנית אופטימיל, תולה את חוסר ההצלחה שלהמותג לתפוס נתח משמעותי בשוק בין שתי הגדולות, מטרנה וסימילאק, בחוסר יכולתה הכלכלית של החברה להשתתף במשחק בין בתי החולים. לדבריה, "הסכומים המשולמים לבתי החולים נעים בין 350 אלף שקל עד שני מיליון שקל לשנה, תלוי בגודל בית החולים. לכך יש להוסיף בדרך כלל גם סכומים של שניים-שלושה מיליון שקל ויותר תמורת אספקת מוצרים רלבנטיים."
בישראל פועלים 26 בתי חולים ליולדות, עכשיו לכו וחשבו את כמויות הכספים שמזרימים הגורמים בתחום תחליפי החלב לבתי החולים, ומי משלם את המחיר הסופי? הצרכנים כמובן, שגם אמורים להיות מושפעים מהתחליף שמקבל היילוד בבית החולים. על פי נתוני מדיצ'י מדיקל, משפיע חלב האם שמקבלים ההורים החדשים על 30% מהם בהחלטה באיזה מוצר להזין את תינוקם.
אגב, ארגון הבריאות העולמי, כפי שחשף "ידיעות אחרונות" כבר לפני מספר שנים, אוסר על קידום מכירות לתחליפי חלב אם במוסדות בריאות. בעבר הבטיחו הגורמים בענף להתיישר על פי הסטנדרטים העולמיים, אבל דבר לא השתנה. אפילו השחקנית החדשה נוטרישה לא מתכוונת לנהוג אחרת בשוק הישראלי.
"כשאנחנו נכנסים לשוק חדש, אנחנו מסתכלים על הדרך הטובה ביותר להיכנס. לוקחים שותף טוב ומסתמכים עליו, אם כי ההצלחה שלנו לא נובעת רק מכניסה לבתי חולים אלא מהמוצר," אמר אתמול וואן דר וולפ. בטבע כבר בוחנים את הכניסה לבתי החולים. אין ספק שגם בזכות האמצעים הכספיים, וגם בזכות היותה ספקית תרופות מרכזית של בתי החולים, התחרות שתיתן טבע באספקה למחלקות הילודים תהיה דרמטית יותר מכפי שיכלה לספק אופטימיל. השאלה הגדולה שנותרה פתוחה: האם התינוקות הישראלים ימשיכו לשלם את המחיר?
כמה משלמים בישראל?
ישראל - 77 שקל
ארצות הברית - 29 שקל
אנגליה - 45 שקל
אוסטרליה - 46 שקל
קנדה - 68 שקל
ובאיזו מדינה תשלמו יותר על חיתולים?
מבדיקת "ממון" במספר מדינות עולה כי ישראל איננה הזולה ביותר אך גם לא היקרה ביותר במחירי החיתולים. המחיר לחיתול פמפרס או האגיס נע בין 88 אגורות ל1.08- שקלים, זול יותר מהמחירים שתוכלו למצוא בצרפת ובאיטליה.
מנגד, המחירים בספרד ובבריטניה מעט זולים יותר מישראל. בארצות הברית המחירים דומים יחסית לאלו שבארץ.
המוצר | ישראל | צרפת | איטליה | ספרד | אנגליה | ארה"ב |
חיתולי פמפרס | 1.08-0.93 שקל | 3.37-1.66 שקל | 1.65-1.4 שקל | אין | 0.77 שקל | 1.26-0.87 שקל |
חיתולי האגיס | 1.04-0.88 שקל | אין | 1.51 שקל | 0.68 שקל | 0.66 שקל | 1.26-0.83 שקל |
הכתבה פורסמה במוסף "ממון" ב"ידיעות אחרונות".