כתם דלק בנגב: מיליון ליטרים דלפו בנחל צין
דליפת הדלק הסילוני מקו צינור הנפט גרמה לנזק החמור אי פעם לשמורת טבע בארץ. "מכליות השאיבה לא התאימו לתוואי, הנהגים סירבו להיכנס לערוץ הנחל, וזה מה שגרם לממדי הנזק", אמרו במשרד להגנת הסביבה. הוצא צו הפסקת עבודות לקצא"א
כשבוע לאחר דליפת הדלק בנחל צין, מתבררים ממדי הנזק האקולוגי: במשרד להגנת הסביבה העריכו אמש (יום ד') כי לא פחות ממיליון ליטרים (אלף קוב) של דלק סילוני דלפו מקו צינור הנפט אילת-אשקלון (קצא"א) בשמורת הטבע בדרום, וגרמו לנזק החמור ביותר שנגרם אי פעם לשמורת טבע בישראל.
מנהל מחוז דרום במשרד, גיא סמט, הוציא בימים האחרונים צו הפסקת עבודות לחברת קצא"א, בו הוא דורש מהחברה לגבש תוכנית חירום מחודשת לעבודות, שתעבור את אישור המחוז.
על פי תקנות המים, אמורה היתה קצא"א לדאוג לתשתית במצבי חירום - תשתית הכוללת בין השאר אמצעים לשאיבת הדלק במקרה של דליפה. "מבדיקה שערכו אנשי משרדי עולה כי לא היו בידי קצא"א בעת האירוע כל האמצעים למניעת הנזק וצמצומו, לרבות מיכליות לשאיבת הדלק שדלף, אמצעי מכני לאיטום הצנרת, או כוח חירום לסגירת מגופים - כפי שנדרש בתקנות", נכתב.
חוששים מהחורף
"היתה להם תוכנית, אבל במבחן המציאות הם לא עמדו בה", אמר סמט. "הסתבר שמכליות השאיבה שלהם אינן מתאימות להיכנס לתוואי השטח, וברגע האמת הנהגים נותרו במעלה צין וסירבו להיכנס לערוץ הנחל מחשש שיתהפכו. ניתן היה למנוע נזק רב אילו היו נכנסים מיד ושואבים את הדלק".
הצינור שנפגע בנחל צין. "נזק כבד מאוד" (צילום: הרצל יוסף)
במשרד להגנת הסביבה וברשות הטבע והגנים מעריכים כי הדליפה גם חלחלה
לעומק האדמה, וכי בחלק מהמקומות הגיע הדלק לעומק של חמישה מטרים ויותר. בכל הנוגע להליך השיקום, ההערכות הנוכחיות הן כי כתם הדלק, שהתפשט על פני כחצי קילומטר, יאלץ את אנשי המקצוע להוציא מהמקום עשרות אלפי קוב של אדמה מזוהמת מהאזור.
"החשש שלנו כרגע הוא מהחורף, ומהגשמים שיביאו להתפשטות הזיהום. עלינו להספיק לשקם חלקים נכבדים עד אז. הנזק הוא כבד מאוד", הבהיר סמט.
מחברת קצא"א נמסר כי "ראוי להזכיר שלא החברה פגעה בקו הצינור, שכתוצאה מפגיעה בו נגרם הנזק. יחד עם זאת, מיד עם תחילת האירוע פעלה החברה להחזרת המצב לקדמותו. כמו תמיד וגם כעת חברת קצא"א פועלת על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה. בכוונתנו לתבוע את החזר כל ההוצאות מהגורמים שפגעו בקו או הובילו לפגיעה בקו".
Read this article in English