עצירת המטס חוקית, אך הפעילים מבטיחים לתבוע
המטס נעצר ברובו עוד באירופה. מנכ"ל לשכת עורכי הדין הבינלאומית מזכיר שלישראל שמורה הזכות לסרב כניסה, בחברות התעופה מסבירים שאין להן ברירה אלא לציית ולא להעלות נוסעים, אבל הפעילים הפרו-פלסטינים מרוצים מהרעש: "חשפנו את המדיניות הגזענית, נגיש תביעות"
בנמל התעופה בן-גוריון נעצרו אתמול (יום ו') כמה עשרות פעילים פרו-פלסטינים שישראל סירבה לאשר את כניסתם לארץ. אבל "המטס לפלסטין" דרך שער הכניסה הישראלי למדינה שעוד לא קמה, נעצר ברובו עוד בארצות מהן יצאו פעיליו. נראה שישראל זכתה לשיתוף פעולה כמעט מלא מחברות תעופה זרות, שלא פעלו דווקא מאהבת ציון, אלא מאינטרסים שלהן - ובהתאם לכללי המשפט הבינלאומי - ומנעו ממאות אנשים שהיו ב"רשימות שחורות" לעלות על הטיסות.
הפעילים, רבים מהם צרפתים ואחרים ממדינות אירופה וארה"ב, ביקשו להגיע לגדה המערבית בסוף השבוע, בו מצויין שבע שנים להחלטה שפרסם בית הדין הבינלאומי בהאג חוות דעת לפיה גדר ההפרדה שבנתה ישראל מנוגדת לחוק הבינלאומי.
במהלך היום תושאלו 310 נוסעים, שהגיעו לישראל. 241 מהם נכנסו לארץ לאחר מכן. ל-69 לא התאפשר להיכנס - ארבעה גורשו ו-65 הועברו למתקני כליאה. 34 ממסורבי כניסה, שנעצרו על ידי המשטרה ומשרד הפנים, הובאו לבית הסוהר גבעון שברמלה. בין העצורים 20 נשים ו-14 גברים מצרפת, בלגיה, ספרד, גרמניה והולנד. העצורים יקבלו בכלא אמצעים בסיסיים לצורך שהייתם במקום, עד לגירושם מהארץ, שיתבצע בתיאום עם משרד הפנים.
לפחות 100 מהמשתתפים במטס רכשו כרטיסים לטיסת לופטהנזה, שיצאה במקור מפריז ונותרו מקורקעים בנמל התעופה שארל דה-גול. "באנו ב-4:30 לטיסה של 6:30", סיפרה
לרשת אל ג'זירה סטינה, אחת הפעילות. "הלכנו לעמדת צ'ק אין והפנו אותנו לעמדה אחרת, שם טענו שאנחנו לא יכולים לטוס. התאספנו יחד, אבל הם לא נתנו לנו שום דבר בכתב".
החבורה פצחה בקריאות: "משתפי פעולה!", צעקו הפעילים לעבר אנשי הרשויות הצרפתים. והם לא היו לבד. גם עובדי החברות אייר פראנס, אליטליה, מאלב איירליינס, איזיג'ט וסוויסאייר זכו לגינוי אחרי שסירבו להעלות נוסעים.
כמו הרשימות השחורות של האמריקנים
במשרד הפנים הזהירו את החברות מבעוד מועד, שמי מבין הנוסעים ברשימת "הבלתי רצויים" שיגיע לנתב"ג - יגורש על חשבון החברה שהטיסה אותו. בגרמניה, דובר המשטרה הפדרלית טען שכל עוד לנוסע יש כרטיס ודרכון בתוקף, אין בסיס למנוע מבעדו להמריא. אולם דובר סוויסאייר, דנוזל ז'אן קלוד, אמר לאל ג'זירה שהנושא מוסדר על ידי ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי, שעמדתו ברורה.
"אם מדינה מודיעה לחברה שמישהו לא יורשה להיכנס, האדם הזה לא יורשה לעלות על הטיסה", הסביר דובר סוויסאייר. "זה קורה במקרים שבהם אין ויזה, או מסמכים חסרים, או שם יש לנו מידע מהמדינה שאותו אדם אינו מורשה כניסה. בתור חברה, אנו מחויבים לציית לכך ואיננו רשאים להטיס את הנוסע". ז'אן קלוד הוסיף כי חברת התעופה "מחויבת מבחינה חוקית" לעניין, מכיוון ש"לכל מדינה יש זכות לסרב כניסה.
גושפנקה נוספת לצעד הישראלי מעניק מנכ"ל לשכת עורכי הדין הבינלאומית בלונדון (IBA), ד"ר מארק אליס. "זה קצת כמו רשימת מסורבי הטיסה של ארצות הברית", הוא אמר לאל ג'זירה, "במובן שמחלקת ביטחון האומה שלהם מפיצה רשימות של אנשים שאינם רשאים להיכנס למדינה. העניין שנוי במחלוקת, במיוחד באירופה. בכל פעם שמדינה מונעת מאדם כניסה ודורשת מחברת תעופה לציית, זה שנוי במחלוקת, אבל לא בלתי חוקי", הסביר אליס, שציין כי הגבלות טיסה מותרות תחת חוקים פנימיים של מדינה.
"לכל מדינה יש זכות לומר מי יוכל ומי לא יוכל לעבור בגבולותיה", ציין מנכ"ל הארגון המשפטי החשוב, ועם זאת ביקש לציין שתמיד סבר כי החוק הבינלאומי דוקש "מידתיות ששומרת על חופש התנועה, זכות בסיסית תחת החוק הבינלאומי, ולכן צריך לבחון אם החוק שמגביל אותה אינו בלתי הגיוני".
במקרה הנוכחי, אומר אליס, לישראל עמדה מבוססת, שכן לטענתה המהלך נובע משיקולי ביטחון, המעניקים יד רחבה יחסית להגבלות טיסה. השר לביטחון פנים הזכיר השבוע שהפעילים הם "חוליגנים" שכניסתם תימנע. "אני יכול להבין למה ממשלת ישראל ממסגרת כך את העניין", אמר אליס, "כי כך תגבר יכולתה להטיל את אותן מגבלות".
"נמאס לנו לשקר ולהגיד שאנחנו תיירים"
את הפעילים, חוקיות המהלך לא ממש מעניינת. "הרשויות בישראל עשו טעות כשהפנו כוחות ביטחון לטיפול באנשים שברור שאינם סיכון ביטחוני", אמר לאל ג'זירה מאזין קומסייה, דובר הקמפיין "ברוכים הבאים לפלסטין".
גם מירייל רומיו, ממארגנות הפעילות של "תנועת הסולידריות הבינלאומית" שביקשה להגיע מפריז, הדגישה עוד לפני שהמטס לא ממש צלח שהמטרה אינה אלימה - והפעולה הישראלית רק מדגישה את "המצור על הגדה המערבית".
"נמאס לנו לשקר כשאנחנו מגיעים למעבר אלנבי (מירדן) או לבן-גוריון כשאנחנו באים לבקר את חברינו הפלסטינים", אמרה. "נמאס לנו לומר שאנחנו תיירים, או שבאנו למקומות קדושים. עכשיו נגיד - אנחנו באים לפלסטינים שהזמינו אותנו. אם ניכנס, יש אירועים מתוכננים שהוזמנו אליהם כבר לפני שישה חודשים, ואנחנו נענים".
שוטרי מג"ב ממתינים ליד המטוס
ב"ברוכים הבאים לפלסטין" קראו לחברות התעופה לא להשלים עם הפעולות "הסחטניות, הפרובוקטיביות והבלתי חוקיות של הממשלה הישראלית". עוד ציינו בארגון ש"אנחנו שבעי רצון שהמקרה חושף עוד מהמדיניות הישראלית כלפי כל מה ומי שקשור לפלסטינים - כדיקטטורית, פלילית ושאינה תואמת אלמנטים בסיסיים של דמוקרטיה או זכויות אדם".
קומסייה ציין כי הפעילים שטיסותיהם בוטלו "יפעילו את זכותם למחאה, כולל הליכים משפטיים במדינותיהם וגם בבתי משפט בישראל, כחלק מניסיוננו המתמשך לחשוף את המדיניות הגזענית של ממשלת ישראל".
"לא רצינו תמונות של מהומות"
בנתב"ג לא יכלו שלא לתאר מה היה קורה אילו מאות הנוסעים, שהופיעו ברשימות השחורות, היו עולים על הטיסות ומצטרפים למהומה התקשורתית שהתפחה באולם מקבלי הפנים של טרמינל 3. בניגוד למדינות מערביות אחרות, בהן מונהגת מדיניות הגירה קשוחה וברורה, שיכולה למנוע מצבים מסוג זה על-ידי הענקת ויזות כמו בארה"ב, חברות התעופה נאלצו ברגע האחרון להודיע לנוסעיהם שרכשו אצלם כרטיסי טיסה כי המדינה אליהם טסה אוסרת עליהם להיכנס לשטחה.
"לפי כללי התעופה הבינלאומיים אנו מחוייבים לעמוד בבקשה זו, אך לאור הנסיבות, ובשל העיתוי הדחוק והעובדה כי נוסעים אלו קנו כחוק את הכרטיסים במלוא כספם, זו הפכה
להיות סוגייה משפטית שאינה 'שחור ולבן'", הסביר ל-ynet גורם בכיר באחד מחברות התעופה הזרות. "זה הגיע למצב של שיתוף פעולה חסר תקדים בין הרשויות הישראלות לחברות התעופה, קטנות כגדולות, שלא נראה כמו בישראל בעבר. האינטרס שלנו היה כמובן שלא יעברו לעולם תמונות של מהומות ועצורים על רקע מטוסים שלנו, דבר שיכל לפגוע גם בעונת התיירות שבפועל, ולכן ההירתמות הובילה להצלחה יחסית במשימה המשותפת".
Read this article in English