בגלל תקלה במכון התקנים: אין יבוא לישראל
המכון החליף לאחרונה את מערכת המחשב שלו, אך במקום להביא לשיפור, היא קרטעה וסבלה מתקלות עד שאתמול קרסה. התוצאה: רוב הסחורות תקועות בנמלים ובנתב"ג. היקף הנזק גדול משביתה. יבואנית: "אני משלמת על כל דקה. כבר מחפשת עו"ד". מכון התקנים: "לא ידענו. מפעילים מערכת חירום"
הייבוא למדינת ישראל נעצר כמעט כולו, מאתמול בבוקר בשל תקלת מחשב - כך נודע ל-ynet. הסיבה: מכון התקנים, האחראי על בדיקות התקינה לרובם הגדול של המוצרים המיובאים לישראל, התקין לאחרונה את "מסלול" מערכת אינטרנטית חדישה המוחתמת על ידי כרטיס חכם. המערכת קרטעה כחודש ועבודתה הופסקה שוב ושוב, עד שאתמול היא קרסה לחלוטין.
רק היום בצהריים - יום וחצי אחרי תחילת התקלה - הפעיל מכון התקנים מערכת חירום כגיבוי למערכת שקרסה, והיא אמורה להיכנס לפעולה חלקית בשעות אלה (14:00).
"שלחנו אתמול בבוקר בקשה לייבוא וקיבלנו הודעה שהיא התקבלה, אבל היא בכלל לא נקלטה", מספרת איריס תדהר, מנכ"ל משותפת של חברה המייבאת מערכות הגברה ומכשירי חשמל. "היום, בעקבות שיחות טלפוניות בניסיון לאתר את הבקשה, ללא הצלחה, נסעתי למכון התקנים. הפקידים אמרו לי 'אין שום אפשרות אחרת', אמרו לי 'זאת תחזוקת שרתים.
"עליתי ללשכת המנכ"ל, הפקידה שם אמרה לי 'מה לעשות. אי אפשר לחיות בשנות ה-30 - הגיע הזמן לשדרג את המערכת. אמרתי: 'אבל יש לי סחורה לשחרר, ואתם אמורים לתת לי שירות! זה עולה לי כסף באחסון בממ"ן'. והיא אמרה: 'אז תחכי בסבלנות'. ביקשתי לדבר עם המנכ"ל אבל אמרו לי 'לא, הוא בישיבה'. התקפלתי והלכתי. בדקתי שוב אתמול אחר הצהריים והבוקר, והכל תקוע. התקשרתי לתמיכה ואמרו לי באדיבות 'מה לעשות. אולי זה יסתדר עד מחר'".
"ימים ראשון ושני הם ימים מאוד קריטים לייבוא", מוסיפה תדהר. "כל דקה שאני מחכה עולה לי כסף. אני יבואנית קטנה מאוד, לכל היבואנים יחד שהסחורה שלהם תקועה בנתב"ג ובנמלים זה יעלה מיליונים רבים של שקלים. לקוחות מתעצבנים ונפגעים, ואחר כך ייווצר עומס והעבודה תהיה איטית במשך כמה ימים. הכוונה שלהם בשדרוג מערכת המחשב היתה טובה אבל הביצוע הוא קטסרופה. אני כבר מחפשת עורך דין שיוביל תביעה ייצוגית".
רוב גדול של הסחורות המיובאות ישראל חייב לעבור דרך מכון התקנים. גם סחורות שכבר נבדקו בעבר ואושרו צריכות חותמת "אושר" כדי שיהיה ניתן להעביר אותן, וכך גם סחורות שפטורות מבדיקה. הנזק למשק, איפה, הוא ענק, ודומה לשביתה בנמלי הים ושביתה בכל מסופי המטענים בנתב"ג גם יחד.
יש לציין שהמערכת שקרסה היא מערכת תהיל"ה, שהממשלה התקינה עבור מכון התקנים לצורך התקשורת בינה ובין המכס וגופים אחרים, וכי מערכת המיחשוב של מכון התקנים עצמו ממשיכה לעבוד כרגיל.
מכון התקנים: "לא ידענו"
ממכון התקנים נמסר בתגובה: עקב תקלת תקשורת שמקורן במערכת של תהילה - ממשל זמין - (פורטל המידע והשירות הממשלתי), המעניקה שירותי טפסים לכל משרדי הממשלה, יבואנים וסוכני מכס לא הצליחו להעביר את בקשותיהם בצורה שוטפת.
התקלות אירעו בעקבות שדרוג שרתים שהתבצע בתהילה והתקיים ללא ידיעת מכון התקנים הישראלי. כדי לפתור את הבעיה, מכון התקנים הישראלי הקים מערך תומך וכעת המערכת עובדת במתכונת חירום".
- הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה