שילמתי על הפלגה והחברה קרסה; הלך הכסף?
ענף ההפלגות לא מאיר פנים לישראלים: המג'יק 1 קורקעה, ואז הושבתה הריו. מה נשאר ומה יעשו לקוחות שכבר שילמו? שאלות ותשובות, כפי שפורסמו ב"ממון" של "ידיעות אחרונות"
עונת ההפלגות לא זורמת השנה, בלשון המעטה. נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מלמדים על ירידה של 28 אחוזים במספר הנוסעים שיצאו להפלגות ביעדים הקרובים לבית בחודשים האחרונים.
>> הכל אני יכול: אטרקציות, טיולים ובילויים בחופש הגדול
הנתונים הם חלקיים, משום ששיא העונה אמור להיות בחודשים יולי עד אוקטובר,
אבל לצניחה במספר הנוסעים יש סיבה: התרסקות של כחמישים אחוזים מהענף. הכוונה היא לקרקוע של שתי האוניות מג'יק 1 (לפני קצת יותר מחודש) וריו (לפני שלושה שבועות.( לקהל הנוסעים המבולבל, ואולי גם הנפגע, הנה כמה תשובות לשאלות רבות.
כמה אוניות שמופעלות על ידי חברות ישראליות יוצאות מכאן?
עד לפני חודש היו ארבע אוניות כאלה. נכון להיום שתיים בלבד, שתיהן של חברת מנו ספנות.
מאיפה האוניות מפליגות ולאן?
שתי האוניות של מנו מפליגות מחיפה ליעדים באגן הים התיכון, כולל יעדים רחוקים והפלגות של עד 14 יום. שתי האוניות שהושבתו הפליגו מנמל אשדוד לאיי יוון וקפריסין.
איך קרה ששתי אוניות הושבתו?
בעברית מדוברת קוראים לזה "חאפריזם." אנשים שמקווים לעשות כסף קל חוכרים אוניות לקיץ ומפעילים אותן, לעתים קרובות ללא ידע או ניסיון ובעיקר בלי גב כלכלי איתן או עם מעט מאוד סבלנות ורצון להשקיע מאמצים. ספנות היא מקצוע, ומי שאינו מבין בזה כדאי שלא יחפש הרפתקאות על גב הנוסעים.
למה הכוונה?
כמה מהאוניות שהופעלו בשנים האחרונות היו אוניות ישנות שהובאו לארץ ונאלצו לעבור שורה ארוכה של תיקונים, שיפוצים ושדרוגים. הוצאות הטיפולים הגיעו לעתים למיליוני שקלים ואפילו מיליוני דולרים. כאשר הטיפולים התארכו – ההוצאות הלכו וגדלו, כי כל יום שאונייה כזו עוגנת בנמל בלי נוסעים עולה עשרות אלפי שקלים. יש הוצאות דלק, מים, מסים, שכר לצוות ועוד.
מפעילי שתי האוניות האלה, מג'יק וריו, לא ידעו את זה מראש?
ייתכן שידעו וייתכן שלא. בכל מקרה הם הביאו אוניות שדרשו תיקונים רבים ויקרים, ובשלב מסוים היה ברור שהתיקונים יעלו הרבה יותר ממה שניתן יהיה להרוויח. מה גם שקלקולים חוזרים ונשנים הרחיקו את הקהל. כשאין הזמנות, לא נכנס כסף, האשראי נגמר והעסק נסגר. ממש כך.
נוסעים רבים רכשו כרטיסים להפלגות של האוניות האלה. האם הם יראו את כספם בחזרה?
נתחיל בנחמה קטנה: מחיר ההפלגות לא היה גבוה, כך שההפסד לא יגרום לנוסעים להתמוטטות כלכלית. מי ששילם כסף ולא הפליג יכול - אם יותר לנו להמר - לשכוח מכספו. הנוסעים יכולים לנסות להגיש תביעה כספית נגד חברת "יש תיירות," שהפעילה את מג'יק ,1 ונגד "כספי הפלגות," שמכרה כרטיסי הפלגה לריו. הסיכוי שתראו אגורה מכספכם נמוך מאוד. לריו מונה כונס נכסים. אם יצליח למכור אותה, הוא יתחיל לשלם את החובות שהצטברו. זהו תהליך ארוך.
מה לגבי שתי האוניות שמפעילה מנו ספנות?
הימור בטוח שלנו? אין ממה לחשוש. מנו ספנות היא חברה שכל עיסוקה הוא בספנות
ועיקר עיסוקה הוא באוניות מסע. תחום אוניות הנוסעים הוא משני, אבל יש להם גב חזק כדי לתמוך בו. לא שבעבר לא היו תקלות טכניות, אבל החברה פעלה מיד כדי לטפל בהן.
האם יגיעו אוניות אחרות במקום השתיים האלה שקורקעו?
נספר לכם בדיחה קטנה. לפני כמה חודשים פורסם שהבעלים של כספי הפלגות, דורון שוסטר, יוצא לארה"ב להביא את אוניית הפאר הגדולה ביותר שהופעלה אי פעם בישראל. שווי העסקה: 80 מיליון דולר. באונייה 750 חדרים. אז כמו שריו מקורקעת פה, האונייה כנראה עוד לא נמצאת בדרך לישראל. והתשובה: כן. מתישהו יגיעו עוד אוניות. כי אחרי מג'יק, מג'יק ,1 ריו ונסיכת החלומות, תמיד יהיו כאלה שירצו למכור לכם קסמים או חלומות.