שתף קטע נבחר
צילום: ירון ברנר

החשש: "יצרנים יגרפו ההפרש מהורדת המע"מ"

אחת הדרישות של חלק מפעילי המחאה היא הורדת מע"מ - והממשלה דווקא נוטה להיענות לה. אבל במועצה לצרכנות חוששים שאם ההפחתה לא תלווה בצעדים משלימים הצרכן לא ייהנה ממנה. מנכ"ל המועצה לצרכנות: "המהלך חייב להיות לגבי מוצרים שנמצאים בפיקוח ישיר או עקיף"

אחת מהדרישות שהועברו לאישור המפגינים באוהלי המחאה  במטרה להעלות אותם בפני הממשלה היא הורדה חדה של המסים הישירים, ובעיקר המע"מ. האם מהלך כזה ישיג את מטרתו - יביא להורדת מחירים ובכך להקלת יוקר המחיה והשגת צדק חברתי? האם הכסף שהמדינה תפסיד יגיע לכיסם של הצרכנים, או ייעצר בדרך אצל היצרנים ורשתות השיווק?

 

 

בניגוד למרבית הדרישות שהועברו לאוהלים, אין לדרישה להורדת המע"מ הסכמה בקרב הארגונים המגבשים את הדרישות: תנועת "דרור ישראל" דורשת להוריד מע"מ לשיעור של 5% - מהנמוכים במערב - במשך עשור; מירב כהן, מנהיגת המאהל הירושלמי, תומכת בהתלהבות; ואילו בקואליציה לדיור בר השגה לא מתלהבים ממנה.

 

מדובר בדרישה היקרה ביותר של המפגינים - 40 מיליארד שקל. למרות זאת, גורמים בסביבת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, רמזו כי זאת אחת הדרישות היחידות שדווקא מקובלות עליו. יש, איפוא, סיכוי לא קטן שהתוצאה העיקרית של המאבק תהיה הורדת המע"מ, במקביל להעלאת מסים ישירים לעשירון העליון.

 

אמון הציבור: זו תהיה טעות ענקית

"אם כל התוצאה של המחאה תהיה הורדת המע"מ, זאת תהיה טעות ענקית, מריחה אחת גדולה", אומרת ל-ynet מנכ"ל ארגון אמון הציבור, גלית אבישי. "המחירים של המוצרים שבפיקוח ירדו, חד וחלק, וזה משמעותי, אבל זה רק חלק קטן מתמהיל המוצרים שהציבור רוכש. לגבי כל שאר המוצרים - אין כל ודאות שהמחיר שלהם ירד".

 

לדבריה, חלק מהמשווקים אולי יורידו את המחירים בטווח הקצר - אבל הם יעלו אותם בהמשך באופן שיהיה קשה לשים לב אם הוא מקזז את הורדת המע"מ. "אפילו בחודש הראשון, לא כל היצרנים יורידו את המע"מ, כי יש כל כך הרבה משווקים ומוצרים בשוק שקשה עד בלתי אפשרי לשים לב למה שקרה לכולם".

 

השאלה היא לא מה יקרה בחודש הראשון, אלא האם זה יבלום את ההתייקרויות במשק וימתן מחירים בטווח של 10 שנים.

 

"המע"מ מעמיס על כל השוק ומעלה את המחירים, ולכן הורדת מע"מ היא צעד נכון, אבל רק אם היא מגובה בצעדים נוספים. הורדת המע"מ כשלעצמה לא תוריד את המחירים. זה כמו שהורדת הקישוריות של חברות הסלולר לא הורידה את מחירי השיחות בצורה משמעותית ולא פתרה את הבעיות הצרכניות מול חברות הסלולר. הורדת חייבת להיות מגובה בצעדים דרמטיים להגברת התחרות ולהורדת הריכוזיות במשק".

 

הגברת התחרותיות היא מטרה שנתניהו לקח על עצמו, בינתיים בדיבורים בלבד, והיא כלל לא מעניינת את המפגינים. מה שאת אומרת זה בעצם שמחאת האוהלים לא תביא להקלה ביוקר המחיה, לפחות לא בתחום מוצרי הצריכה?

 

מחאת האוהלים היא מחאה רחבה וחשובה שנוגעת לתחומים רבים. עצם הקיום שלה הוא חשוב וגם הדרישות החברתיות של המפגינים. מה שאני אומרת זה שבמישור הצרכני, הורדת המע"מ היא מהלך נכון וטוב רק אם היא תגובה במהלכים להגברת התחרות. אם לא, מדובר במהלך סרק. אני חושבת שהמפגינים מבינים את זה והם לא ייתנו לדבר כזה לקרות, ואני מקווה שגם נתניהו מבין".

 

המועצה לצרכנות: תלוי בפיקוח מחירים

גם יו"ר המועצה לצרכנות, אהוד פלג, מסופק אם הורדת המע"מ תבלום את ההתייקרויות. "יש חשש שאם יורידו את המע"מ, בעלי העסקים יספגו את ההורדה ולא יעבירו את הכסף העודף לצרכן. לכן, הדרישה להוריד את המע"מ חייבת להיות לגבי מוצרים שנמצאים בפיקוח ישיר או עקיף".

 

מספר המוצרים שפיקוח מצומצם.

 

"נכון, ולכן אנחנו טוענים בעקביות שצריך להחזיר חלק מהמוצרים לפיקוח, בעיקר אלה שהפיקוח הוסר מהם באופן לא אחראי ולא תקין בשנת 2006.

 

אנשי "מחאת העגלות" דורשים להכניס מזון לתינוקות וחיתולים לפיקוח, ואנשי "מחאת הקוטג'" דורשים פיקוח על מחירי מוצרי החלב. אתה תומך בכך?

 

"בוודאי. מדובר בשווקים שאין בהם תחרותיות ובמוצרים חיוניים, ומוצרים כאלה צריכים פיקוח. פיקוח לא חייב להיות ישיר, שהממשלה תקבע לכל מוצר מחיר מקסימלי. במקום זה, ועדת קדמי ממליצה שהממשלה תתערב ותעקוב אחרי רווחי היצרנים ותוודא שהם לא גוזרים רווח גדול מדי על מכירת מוצר חיוני בשוק לא תחרותי. פיקוח גם מבצע שרשור: מחיר הסולר, למשל, משפיע על יוקר הפעילות בתעשייה וזה משפיע על מחירים של המון מוצרים, כך שלהחזיר את הסולר לפיקוח ולהוריד את המע"מ על הסולר יוריד מחירים".

 

נניח שהממשלה תחליט, בעקבות המחאה, להוריד את המע"מ על מוצר מסויים בלי להחזיר אותו לפיקוח, זה יוריד את המחיר או יהיה בזבוז כספי ציבור לשמו?

 

"קשה לדעת. אין ודאות שהמחירים ירדו. לכן, צריך לצפות שהמחאה לא תוביל לצעד אחד בודד אלא תביא לשינוי רציני במדיניות".

 

  • הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה וצרכנות

 


פורסם לראשונה 03/08/2011 16:29

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל המועצה לצרכנות, אהוד פלג
צילום: גבי מנשה
מנכ"ל אמון הציבור, גלית אבישי
צילום: גבי מנשה
מומלצים