"הישראלי מתחמן במלונות כי לא קיבל תמורה"
טור של מנהלת קבלה במלון גרר מאות תגובות. האם הדרישה לטיפ היא "מהות החזירות הישראלית", והאם הישראלי חושב ששילם וקנה את כל המלון ועובדיו? חומר למחשבה בדרך לנופש
הטור של מנהלת קבלה באחד המלונות באילת עורר תגובות סוערות במיוחד מצד קוראים רבים. בין מאות התגובות שהתקבלו היו רבים שהתנצחו עם הכותבת, וגם לא מעטים שהתייצבו לימינה. בין היתר, סיפרה עובדת המלון במדור "ואיפה המגבת?" על הדרכים הישראליות לתחמן, לדרוש עוד, לצעוק ולכעוס – ובאופן כללי להפיק מהחופשה הרבה יותר ממה ששולם בפועל – לא תמיד בדרכים כשרות.
- פניו של התייר הישראלי - לקריאת כל הטורים
"הגיע הזמן שבמקום לקטר על הישראלי, תתחילו לשפר את השירות והאיכות", כתב רוי, "כבר עכשיו יותר זול לטוס לאירופה".
קרן טענה שכותבת הטור הצליחה לעצבן אותה: "נכון שהישראלי תחמן, אבל הוא עושה זאת כי הוא לא מרגיש שקיבל תמורה מלאה למחיר ששילם.
למה בקבלה יש רק שתי פקידות ביום חמישי או ביום ראשון - הימים העמוסים ביותר בשבוע? בגלל זה יש תור ענק כדי לעשות צ'ק אין ולקבל מפתח - וכולם עצבניים. ובחדר האוכל תמיד יש תור וצריך להמתין בפתח כמו אביונים. ולמה המחיר כל כך גבוה שזה מטורף?", תהתה.
אל מול התחמנות של אורחים במלון כפי שטענה פקידת הקבלה, הסביר בוריס כמה מה"טריקים" שבהם נוקטים חלק מהמלונות: "חדר עם מיטה אחת גדולה במקום שתיים נפרדות, חדר ללא עישון שעישנו בו וטענה בקבלה שזו טעות שלי". עוד ציין תשלומים שונים שאינם כלולים בתשלום הבסיסי שאותם "שוכחים" המלונות לציין עד הרגע האחרון, "אינטרנט ושירותים בסיסיים דומים במחיר אסטרונומי במלונות גדולים, ללא הצדקה כלשהי".
ישראלי מצוי כתב: "תהיו הוגנים ותחסכו בתיחמונים". הוא הוסיף: "תנו לנו מחירים סבירים אז תיירות הפנים תפרח. אל תהיו קטנוניים ותשנו את שעת העזיבה למוצ"ש, גם ככה המחיר בסופ"ש גבוה יותר ואנשים מחפשים תמורה הוגנת ובצדק". מנגד ציין כי לתייר הישראלי לא יזיק לקחת מעט "רגיעון" בבואו לחופשה.
הטיפ שעיצבן אותי
אחת הנקודות שהעלו את חמתם של קוראים רבים היתה העצה שנתנה כותבת הטור בנוגע למתן הטיפ: "אני קיבלתי את פניך, חייכתי, הקשבתי ושדרגתי את החדר. תעשה טובה ותפריש כמה שקלים. אפילו 5 שקלים יגרמו לי לחייך אליך חיוך רחב יותר ביציאה, ואולי להזמין אותך ואת החמולה שלך לקפה ועוגה על חשבון המלון בלובי".
דנה כתבה: "לא מגיע לך שום טיפ על זה שאת עושה את העבודה שלך". גולש אחר, שטען כי הוא מהנדס ב"אינטל", ביקש בציניות לקבל טיפ על כל מחשב שאותה פקידה בקבלה קונה, מכייון שהשקיע מאמץ רב בעבודתו.
רן כתב כי הדרישה לטיפ היא "מהות החזירות הישראלית", והוסיף: "מדוע כאשר אנו יוצאים לחופשה בארץ במחירים מופקעים
אנחנו גם צריכים לפזר טיפים בלי הבחנה? הייתי אינספור פעמים באילת בחיי, תמיד קיבלו אותי בחיוך ובסבר פנים נעימות במלון, אבל לא בצורה כזאת שיצאתי מגדרי והרגשתי צורך לתת על כך טיפ. זו הרי מהות עבודתם!"
גולשת אחרת, שהיתה בעבר פקידת קבלה במלון, לא הבינה על מה התרעומת: "אם פקידת הקבלה עזרה לכם ושירתה אתכם בנחמדות, אין שום דבר פסול בזה". היא הוסיפה עוד עצה אחת משלה: "כדי להנות מהחופשה צריך להתחיל אותה בחיוך, ברגע שתרימו את הקול לא תקבלו את כל מה שאתם רוצים אלא להיפך. אם פקידת הקבלה תרגיש בנוח איתכם היא תתאמץ הרבה יותר".
בוריס תהה: "את באמת מצפה לקבל טיפ? המחיר במלון לא גבוה מספיק בשביל שהבוס שלך ישלם לך משכורת נורמלית".
בנושא הטיפים, אחד הגולשים המליץ לאחרים לשנות גישה. "בחופשה של ארבעה ימים באילת הוצאתי על טיפים בערך 150 ש', זה כלום כסף, אבל זה עושה נפלאות", אמר וציין כי נותני שירותים במלון שיקבלו טיפ – יזכרו את האורח וישפרו את השירות במהלך שהותו. "לדרך חזרה לתל אביב הכינו לי במטבח קופסה עם ארוחת צהריים ארוזה ושתייה קרה חינם, קיבלתי את זה עם חיוך וברכת נסיעה טובה. הרבה יותר כיף להיות בן אדם".
שבת שלום - ולא להתראות?
אחת הנקודות המרכזיות בטור של פקידת הקבלה במלון היתה אודות האורחים שמתעקשים לעזוב את המלון בשעה מאוחרת במוצ"ש כיוון שהם דתיים – בעוד שהלכותיהם מעידות ששמירה על השבת אינה ממש נר לרגליהם. "כמו בכל סוף שבוע - פורצת לה תופעת ה'דתי לפי דעתי', שמאפשרת עזיבה מאוחרת בצאת השבת", כתבה, "אם אתה דתי, שומר שבת או מתחזה - לפחות תבקש מפתח שבת, ושאשתך לא תעשה את זה בעודה לבושה במחשוף וולגרי ומיני אימתני".
אריק מהצפון כתב: "גם מי שלא שומר שבת, הרי ששבת הוא יום מיוחד אצלו, לא כמו יום רגיל.
גם אני שנוסע בשבת, עדיין אווירת סוף השבוע שלי נמשכת עד צאת השבת. זו אפליה לתת לשומר שבת לפנות מאוחר רק בגלל שהוא לא נוסע בשבת והולך לבית הכנסת. צריך לתת את זה לכל אחד. ואם צריך לשלם על זה - אז שכולם ישלמו.
גולשת אחרת כתבה: "לא ייתכן שבישראל יכפו עליי לצאת במהלך השבת ואני אצטרך לתרץ מדוע אני החלטתי לא לנסוע בשבת אך ללכת חשוף. נוצר מצב שבחו"ל יותר נוח לי להסביר בבתי מלון שאני מתארחת לשבת שלמה, ובארץ רוצים תוספת כסף וכופים עליי להתפנות. זה לא עניין של תיחמון, זה עניין של מסורת".
אחד הגולשים העלה הצעה לפתרון סוגיית השבת: "במצב הקיים החילוני מרגיש פראייר, למה שהדתי ישהה במלון עוד מספר שעות והוא לא? המחיר הרגיל בשבת צריך לכלול יציאה במוצאי השבת. ולהציע הנחה למי שיעזוב מוקדם יותר. אני בטוח שכל החילונים יקפצו על המציאה של לחסוך כמה מאות שקלים
מתייצבים לצד פקידת הקבלה
"אתם יודעים בדיוק מה אתם מקבלים", כתבה גולשת מחולון שהעידה על עצמה שאינה נופשת בארץ. "במקום להתנהג כמו בני אדם ולתת דוגמא אישית לילדים שלכם - חלק גדול מהישראלים פשוט לא למדו יחסי אנוש בסיסיים. אני באופן אישי לא נוסעת למלונות בארץ סתם כי לא נעים לי עם ההתבהמות בארוחת בוקר והצרחות בבריכה".
גולשת אחרת הזכירה עוד כמה "טיפוסים" שמתארחים במלונות ונשמטו מהטור המקורי, בעיקר אלה המעשנים מתחת לשלט "אסור לעשן", במעליות ובבריכה – וגם זורקים את הבדלים לתוך המים. בנוסף, הזכירה את אלה שלא מצהירים שהגיעו עם תינוק ומבקשים לול לחדר, אלה שעוקפים בתור לקבלה או נדחפים בחדר האוכל.
יהודה מימון מחדרה כתב כי כל מה שנכתב בטור המקורי נכון, אך מתאר רק חלק מהנופשים. "אני למדתי מתוך ליווי קבוצות, שה'נחמדים' הללו הם כמעט תמיד אותם אנשים". הוא ביקש להזכיר שהעובדים במלון נותנים שירות, אך אינם משרתים. עם זאת הוא ציין כי "למרבה הצער, היחס של המלונות הישראלים לאורחים שלהם תחמני לא פחות, ולכן האורחים מרגישים שהם רשאים להגיב בהתאם".
וודקה, פיצוחים, ומכות בבריכה
ניסים מאשדוד העיד על חוויותיו מהחופשה באילת בפסח האחרון: "ישבו משפחות סביב בריכת השחיה, אכלו ושתו וודקה בכמויות אדירות, פיצחו גרעינים ואת הקליפות ושאריות האוכל זרקו לבריכה. לילדיהם מותר הכול, לאכול ולשתות בתוך הבריכה, לשחק ולהשפריץ מתותחי מים לכל הכיוונים".
"הכי מעצבן - שאיפשרו לתינוקות לשהות בתוך בריכת הגדולים שעשו את צרכיהם במי הבריכה.
הדבר הצריך איסור שהייה במי הבריכה, כיוון שצריך לנקות את הקקי, וזה לוקח המון זמן", הוסיף ניסים, וציין כי במקום התפתחה אווירת אלימות שאף הובילה לקטטה של ממש, שדרשה את התערבות המשטרה.
גולשת אחרת סיפרה כי היא היתה פקידת קבלה במלון. לדבריה, רוב הנופשים במלונות "הכל כלול" באילת חושבים שלהשפיל את עובדי הקבלה זה חלק בלתי נפרד מהחופשה. "האורח הישראלי הממוצע חושב שתמורת הסכום שהוא משלם הוא קנה את כל המלון יחד עם העובדים וכולם חייבים להענות לכל גחמה שלו", ציינה.
הגולש ג'ורג' סיפר כי הוא מנהל בבתי מלון כבר 20 שנה וביקש שלא להאשים את המתונות במה שכינה התנהגות בבונית ובזויה" של כמה מהמבקרים בהם. "ההתנהגות שלכם בזויה, משפילה וגורמת לנו להתייחס אליכם בדיוק כפי שאתם ראויים - זלזול, קרירות ובוז".
אתם בעלי עסק או נותני שירותים מתחום התיירות? אם יש לכם מה לספר לנו על התייר הישראלי כיתבו לנו למייל: tourism@y-i.co.il