סלון אוורירי: תערוכת עיצוב הבית בפריז
מנורה מפרופלור של מטוס, פוחלצים וגולגלות, ספה בהשראת תרמיל טיולים ומיטת שיזוף בצורת מכונית מירוץ. מתערוכת עיצוב הבית בפריז עולה מסקנה ברורה: האדם המודרני רוצה מראה אישי וייחודי בעיצוב מרחב המחייה שלו
סלון Maison Objet, "בית וחפץ" בתרגום מצרפתית, ובתרגום חופשי, סלון עיצוב הבית הבינלאומי – המתקיים בפריז, הגדול והמסקרן באירופה.
חברות ומעצבים, מציגים בתערוכה את כל מה שהבית שלנו מכיל, מכפית לסוכר ועד סירים למטבח, מכסא אוכל לילדים ועד ספת עור לסלון, חפצים אקזוטיים מרחבי העולם, נרות ובשמים לבית ואפילו מכוניות. הסלון הוא לא רק שוק מעוצב של חפצים ואביזרים, אלא גם מקור אינפורמציה מלא השראה לאופן בו נעצב את מרחב המחייה שלנו בעתיד.
בדוכן הראשון בו ביקרתי בסלון השייך לחברת הרהיטים הבריטית אנדרו מרטין גיליתי להפתעתי מטוס גדול, חסר כנפיים, מתוצרת רוסיה. על קירות הדוכן נתלו חלקים מהמנוע שהפכו למנורות ענק ולתמונות קיר מרשימות.
מכניסים קצת טבע לחיים
בדוכנים נוספים בתערוכה, הוצגו פוחלצים ושלדי חיות אמיתיים, העתקי פסלים רומיים בגודל טבעי, גזעי עצים שנראו כפסלים, קונכיות ענק ואפילו פסל מרשים עשויי מדפי זהב (לא מדריך הטלפונים אלא ממש דפים מזהב). משיחות שניהלתי עם המציגים בתערוכה, מסתבר שלפריטים הללו יש לא מעט קונים למרות מחירם הגבוה.
נראה שבעידן ההייטק הקר והמנוכר, חלק גדול מהחפצים המקיפים אותנו הפכו להיות מתכתיים וטכנולוגיים; מסכי פלזמה דקיקים וטלפונים עם מסך מגע, נוצר געגוע לעידן בו היינו מחוברים יותר לטבע ואנחנו בוחרים להקיף את עצמנו בחפצים גדולים ומרשימים ממנו, או בעלי נגיעה נוסטלגית על פי טעמנו האישי. מול העולם הוירטואלי המשתנה ללא הרף, לחפצים הללו יש ערך של יציבות ובטחון בסביבת המגורים שלנו.
בהתאמה לטרנד האקולוגי העולמי, מיחזור ועיצוב מחדש של חפצים מהעבר בטכנולוגיות מתקדמות הייתה אחת המגמות הבולטות בתערוכה. כך רשתות דייגים הפכו למנורות, בדים ישנים נתפרו לפופים צבעוניים, בדי יוטה שהיו שקי קפה בעבר עיטרו אהילי מנורות, וארונות משרדיים ממתכת הפכו לארונות סלון אלגנטיים בעזרת הדפסות דיגיטליות.
איך ייראה הבית שלנו בעתיד
כמו מדי שנה, התקיימה בסלון גם תערוכת "מגמות העתיד" והשנה בסימן "ייחודיות"; לדברי אוצרי התערוכה, צרכנים רוצים להשתחרר מהעיצוב ההמוני, הכלל עולמי המלווה אותנו מזה כמה שנים, "הצרכן החדש רוצה להיות שונה, יוצא דופן ועם חופש בחירה גדול בצורה ובחומרים של החפצים שהוא רוכש לבית" הם טוענים. שינוי זה מעמיד בפני המעצבים אתגרים אמנותיים וצורניים חדשים לעיצוב חפצים יחודיים ולא שמרניים.
מקורות ההשראה של המעצבים שנבחרו להציג בתערוכה הגיעו משלושה תחומים, הראשון היה עולם הספורט. התנועה והעיצוב האירודנמי השולט בענפי הספורט השונים, חומרים וטכנולוגיות חדשניות שימשו השראה לעיצוב של חפצים קלילים ופונקציונליים לבית כמו ספסל עשוי מרשת טניס, כסאות וספה מכדורים כסאות בעיצוב אירודנמי בהשראת מכוניות ספורט או אופניים בעיצוב חדשני.
מקור השראה השני עסק בזוגיות ושיתופיות. בעולם בו הבדידות חזקה מהסולידריות, יש צורך בשיתופי פעולה, המחאה החברתית בישראל או במקומות אחרים בעולם היא הוכחה לכך. מבחינה עיצובית הסולידריות מתורגמת לחפצים שהורכבו ממפגשים יוצאי דופן בין חומרים וסגנונות שונים כמו חיבור בין פח זבל לכרית ליצירת כסא, או הדבקה של שתי צלחות חרסינה ישנות ליצירת צלחת חדשה, החזרה לביחד יצרה גם שפה אסתטית ושימוש שונה בחפצים, כמו כסא המיועד לזוג.
מקור ההשראה השלישי: אובססיה אישית, אנשים רבים מקיפים את עצמם באוספים של חפצים שונים לעיתים חסרי ערך שהם אוגרים להנאתם האישית וכך מעניקים לחפצים הללו ערך רגשי, אוספים אישיים הם מסמני התקופה, וכאשר הם מוצגים בביתינו הם הופכים אותו לסוג של גלריה או מוזיאון אישי. כך, מותגים רבים מחדשים לאחרונה חפצים או כלים שעוצבו בעבר כמו אוסף נעלי הבד של המותג בן סימון , אוסף צבעוני של השרפרף הידוע של פיליפ סטארק, ולצידם אוספים יוצאי דופן של אנשים פרטיים כאוסף פסלי חיפושיות, אוסף של טוסטרים מתחילת המאה הקודמת או אוסף בגדי הג'ינס של נערה בת אחת עשרה.
- כל הצילומים בכתבה: יפה עירון קוץ
עוד כתבות באתר לאשה