עובדי הרכבת מנעו את פתיחת הקו בראשל"צ
השר כץ הגיע לטקס חנוכת הקו, אך קרון הרכבת לא. העובדים מונעים את פתיחת הקו החדש, למרות צו המניעה שהוצא. בנוסף, נוסעים מדווחים על שיבושים בקווים אחרים ברחבי הארץ. הנהלת הרכבת: "ועד העובדים ממשיך לנהוג באטימות כלפי הנוסעים"
למרות צו המניעה שהוציא בית הדין לעבודה, עובדי רכבת ישראל מונעים הבוקר (יום א') את חנוכת הקו החדש שמחבר בין תל אביב לחולון, לבת ים ולמערב ראשון לציון. הצעד של העובדים הביך את הנהלת הרכבת, שקיימה טקס בתחנה בראשון לציון במעמד שר התחבורה ישראל כץ, מנכ"ל משרדו דן הראל וראש העיר בת ים שלומי לחיאני, אך מלבדם לא היה איש בתחנה וגם לא קרון רכבת. בנוסף, נוסעים מדווחים על שיבושים בקווים נוספים ברחבי הארץ, למרות הבטחות העובדים וצווי המניעה.
נתקעתם ברכבת? ספרו לנו במייל האדום או שלחו מסרון ל-5335
לאחר שהעובדים מנעו את יציאת הרכבת מתחנת ההגנה בתל אביב לכיוון ראשון לציון, מהנהלת הרכבת נמסר כי "ועד העובדים ממשיך לנהוג באטימות כלפי ציבור הנוסעים. פעולות יו"ר הוועד מוכיחות כי רכבת ישראל זקוקה לשינוי תרבותי וארגוני עמוק".
סכסוך ברכבת - הכתבות האחרונות:
- הרכבת תיסע? "גם ככה אי אפשר לסמוך עליהם"
- הרכבת: שני קווים הושבתו למרות צווי המניעה
- עובדי הרכבת: קו ראשל"צ החדש לא ייפתח מחר
- השופטת לעובדי הרכבת: מיציתם, חזרו לעבודה
"הנחתי את הנהלת הרכבת לפעול בכל האמצעים נגד עובדי הרכבת השובתים, מתלונות עד תביעות אישיות נגד אותם עובדים שלא נתנו לרכבת לצאת מהמוסך בלוד, כאילו זה רכוש פרטי שרשום בטאבו על שם מישהו", אמר כץ בתחנת הרכבת הריקה מנוסעים.
"הם נותנים הוראה, מונעים מהעובד לקבל הוראה", הוסיף השר כץ על ועד העובדים, "מונעים מהרכבת לצאת ולהגיע ולשרת את האזרחים, זה לא יהיה. אני שמח ששופטת בית הדין לעבודה בתל אביב הבהירה היטב את הדברים. הממשלה רשאית לקבוע מדיניות והעובדים רשאים להיאבק נגד פגיעה בזכויות האמיתיות שלהם ולא נגד דברים דמיוניים שהם ממציאים. יש כאן מאבק לא ברור נגד מה הוא בכלל קיים, כי לא הולכים לפגוע בעובדי הרכבת, הולכים לקלוט עוד עובדים. אם זה הציבור מול הוועד, הציבור ינצח. ואני צריך לוודא את זה וכך זה יהיה".
דיאנה, נוסעת שהגיעה הבוקר לתחנת הרכבת בראשון לציון רק כדי לגלות שהעובדים מונעים את הפעלת הקו, אמרה: "אני מרגישה אכזבה מכך שאין רכבת".
למעט דיאנה ועוד כמה נוסעים בודדים, התחנה בראשון לציון הייתה די ריקה הבוקר ועובדי הניקיון, המאבטחים, מנהל התחנה ושתי קופאיות נותרו בחוסר מעש. למרות השיבושים, בתחנה מופיע לוח הזמנים על תנועת הרכבות ומערכת הקריזה מברכת את הנוסעים בנסיעה טובה בקו החדש.
ביום שישי הוציאה השופטת אפרת לקסר צווי מניעה קבועים לעובדי הרכבת והורתה להם לשוב למשא ומתן מול ההנהלה. למרות זאת, גם אתמול השביתו העובדים קווים. אתמול בערב נמסר מהרכבת כי הקווים בין תל אביב להוד השרון ובין תל אביב לראשון לציון (הראשונים) שותקו כליל.
הלילה קבע בית הדין האזורי לעבודה כי על העובדים לפתוח את הקו החדש המחבר בין תל אביב לחולון, לבת ים ולמערב ראשון לציון. בכל מקרה, חלק מהנוסעים לא לוקחים סיכונים - והחליטו להדיר את רגליהם מתחנות הרכבת היום. "אני מתכוונת לנסוע לבסיס עם אנשים שאני מכירה", סיפרה ל-ynet חיילת שאמורה להביקר הבוקר מתל אביב לראשון לציון, "אני חוששת מהשביתה ולא נראה לי שאסע ברכבת מחר, בכל מקרה עם הרכבת אגיע הרבה יותר מאוחר".
תושבת פרדס חנה שאמורה להגיע להרצליה, לעומת זאת, סיפרה כי בכוונתה לנסות ולהשתמש ברכבת, בתקווה שזו תגיע. "אין בי כעס כלפי עובדי רכבת ישראל, ואני לא מדברת מתוך כעס. אני מקווה שאגיע בזמן לעבודה ואני מקווה שלא אצטרך לנסוע עם האוטו אם יהיו עיצומים".
השיבושים בתנועת הרכבות הגיעו ביום חמישי בערב לשיא. נוסעים ברכבת
מבאר-שבע לנהריה פתחו את הדלתות באזור בנימינה כבמקרה חירום, יצאו באמצע הדרך, והחלו לצעוד על הפסים. אירוע דומה התרחש ברכבת פרברית מחוצות המפרץ לחיפה. איחורים ממושכים נרשמו בכל רחבי הארץ.
עובדי הרכבת מוחים בין השאר על הפרטת מערך התחזוקה. גילה אדרעי, יו"ר הוועד, אמרה כי המשא ומתן התפוצץ משום שבמשרדי ממשלה ובהנהלת הרכבת לא רוצים עוד עובדים שמקבלים קביעות, אלא רק עובדים ארעיים ועובדי קבלן. "אנחנו לא מוכנים לעמוד מנגד מול פירוק העבודה המאורגנת בחברה", אמרה.