שתף קטע נבחר
 

טרכטנברג: להקטין את כוחן של חברות הליסינג

אין חדש תחת השמש. בדו"ח המסכם שפרסמה היום (ב') הוועדה לשינוי חברתי כלכלי, ממחזרים אנשי הוועדה רעיונות מוכרים - חלקם אף מיושם כבר בפועל

פחות ליסינג, יותר טוב? ועדת טרכטנברג, שמפרסמת היום (ב') המלצותיה, קובעת כי ענף הליסינג פוגע משמעותית בתחרותיות בשוק הרכב, ובעיקר ברוכשי רכב פרטי שנדרשים למעשה לממן את הנחות הענק שמעניקות חלק מיבואניות הרכב לחברות הליסינג. בדו"ח הוועדה מצוין כי על-פי נתוני רשות המסים, קיים "כשל תחרותי מרכזי הנובע ממשקלן המשמעותי של חברות הליסינג ברכש רכב חדש מחד, והאינטרס שיש להן במחירי הרכב המשומש מאידך". לאור זאת, הוועדה ממליצה להפחית את חלקן של חברות הליסינג בענף הרכב - ובעיקר בקטגוריית המכוניות המשפחתיות.

 

 

עוד ברכב:

 

 

כמה יעלו מכוניות חדשות? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
כמה יעלו מכוניות חדשות?(צילום: רויטרס)

 

עם זאת, הוועדה אינה מעלה הצעות קונקרטיות להקטנת כוחן של חברות הליסינג, ומציעה להקים ועדה בין-משרדית שתמליץ על מכלול צעדים שיגבירו את התחרותיות בשוק הרכב כולו. יש לזכור כי לאחרונה הקים שר התחבורה, ישראל כץ, ועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב, בראשות החשב הכללי לשעבר, ירון זליכה. אלא שבוועדת טרכטנברג סבורים כי הוועדה של זליכה לא תוכל להתמודד עם הבעיות המרכזיות בשוק הרכב, שכן היא אינה מוסמכת לעסוק בנושאי מיסוי.

 

למרות שאינה קובעת דרכי פעולה לטיפול בבעיות בשוק הרכב, מעלה הוועדה כמה הצעות לאותה ועדה בין-משרדית חדשה: 

  • צמצום עיוותי מס בענף הליסינג: על-פי נתוני רשות המסים שהוצגו בוועדה, עיוותים שונים בענף גורמים להפסד הכנסה שנתי בסך של 1.2 מיליארד שקל.
  • עידוד "יבוא מקביל": יבוא של מותג אחד על-ידי כמה יבואניות מתחרות, ויצירת תחרות מחירים משמעותית.
  • שינוי מבני בפעילות היבואניות: הפרדת הייבוא מהשיווק, ויצירת מעין "שוק סיטונאי" של כלי רכב חדשים.
  • הגברת תחרותיות בשוק חלקי החילוף: ניתוק הזיקה בין יבואניות הרכב ומוסכים מורשים, למשל בנוגע לשימוש בחלפים מקוריים מחוץ למסגרת האחריות של היצרן.

 

מנואל, עכשיו באים? 

מרבית המלצות הוועדה מוכרות היטב לכל העוסקים בשוק הרכב, מזה שנים ארוכות, ויש מי שאומרים כי הן אף ממחזרות דו"חות רבים שפורסמו בשנים האחרונות. על כוחן של חברות הליסינג - והשפעתן על מבנה שוק הרכב - מתריעים במשרד האוצר וברשות המסים מאז תחילת העשור הקודם, למשל בדו"ח של ועדה בין-משרדית שבחנה דרכים להגברת התחרותיות בשוק הרכב, ופעלה ב-2003 ו-2004 ("ועדת סופר").

 

למעשה, בכירים בשוק הרכב סבורים כי חלק מהמלצות ועדת טרכטנברג כלל אינן נחוצות, מאחר ששתי רפורמות שהנהיגה רשות המסים בעשור הקודם, כבר מקטינות בפועל את כוחן של חברות הליסינג. רפורמה אחת העלתה את המס שמשלמים עובדים שמקבלים רכב צמוד ממקום העבודה ("שווי שימוש"), והאחרת שינתה את אופן חישוב המס ("שווי ליניארי", במסגרת רפורמת "מיסוי ירוק"). על-פי נתוני רשות המסים, הקטינו הרפורמות את חלקן היחסי של חברות הליסינג בסך הרכישות של מכוניות חדשות, ויש המעריכים כי בשנים הקרובות יקטן חלקן אף יותר.

 

יתרה מזאת: רפורמת מיסוי ירוק, שיישומה החל ב-2009, הגדילה משמעותית את היצע המכוניות הקטנות והזולות בישראל, ובין השאר הביאה להגברת התחרות על כיסם של לקוחות פרטיים. בכירים בשוק הרכב מעריכים כי בשנים הקרובות תגדל השפעת הרפורמה, ותביא להוזלת מחיריהן של מכוניות מקטגוריות נוספות, ובעיקר בקטגוריית המכוניות המשפחתיות.

 

גם המלצות ועדת טרכטנברג בעניין "יבוא מקביל" מגיעות באיחור. כבר ב-2010 החל משרד התחבורה ליישם רפורמה שנועדה לעשות בדיוק את מה שהוועדה ממליצה לבצע כעת: יבוא של מותג אחד על-ידי כמה יבואניות מתחרות. אלא שמבנה שוק הרכב, ביחד עם מסי הקנייה הגבוהים המוטלים על כלי רכב חדשים, גרמו לכך שעד כה לא יובאה מכונית אחת לישראל באמצעות "יבואנית מקבילה".

 

ומה עם מסי הקנייה?

בהמלצות הוועדה לשוק הרכב המקומי, אין התייחסות לאחד החסמים העיקריים בפני תחרות: המסים שגובה המדינה מכל אזרח שרוכש מכונית חדשה. יש לציין כי המסים בישראל גבוהים משמעותית מאלו הנהוגים במרבית המדינות במערב אירופה, ומגיעים בסך הכל לכ-50% ממחירה של כל מכונית שעולה על הכביש (מס קנייה, מע"מ ובחלק מהמקרים גם מכס).

 

מרבית הכלכלנים - ובהם בכירי משרד האוצר ורשות המסים - טוענים כבר שנים ארוכות כי הפחתת המסים תועיל לצרכן הפרטי ישירות, ותוזיל את מחירי המכוניות. בוועדת סופר מ-2004 קבעו כי "הפחתה של נטל המס תביא לירידה של מחירי הרכב, ולהתייחסות אל עלויות הרכישה והשימוש ברכב כחלק בלתי נפרד מהצריכה השוטפת - ותחליף את ההתייחסות השגויה לרכישת רכב כהשקעה". באותה ועדה הבהירו כי הפחתת המס תקטין את חשיבות "ירידת הערך" של מחירי המכוניות, וכך תגביר התחרות על מחירי הרכישה.

 

אלא שהפחתת המסים, ובעיקר מס הקנייה, אינה נראית אפשרית, וזאת לאור חשיבותם לקופת המדינה. בדו"ח שפרסמה רשות המסים ב-2009, הוסבר כי למרות שמס הקניה הממוצע ירד בשנים האחרונות, הוא עדיין גבוה יחסית בהשוואה למקובל במדינות המערב: הממוצע במסגרת האיחוד האירופי הוא כ-40%, לעומת כ-70% בישראל. אלא שברשות הוסיפו כי לא ניתן לשנות את המצב, וזאת לאור "חשיבות ההכנסות המתקבלות ממיסוי הענף, וכן בהתחשב בצפיפות הגבוהה בכבישים, ובעלויות רבות והזמן אשר נדרשים על מנת להתאים את תשתית הכבישים לעליה ברמת המינוע".

 

בתגובה לדברים אמרו היום (ג') בין היתר בארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג, כי "ראוי שוועדת טרכטנברג תתייחס לענף הליסינג מזווית ראיה חברתית. וזאת מכיוון שענף הליסינג הוביל בשנים האחרונות שינוי משמעותי בחברה הישראלית בכלל ובמעמד הביניים בפרט".

 

הערה: תגובת הארגון נמסרה יום לאחר פרסום הידיעה, ונוספה לכן באיחור לכתבה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים