מיכאיל ברישניקוב: "ישראל - חוויה יוצאת דופן"
מיכאיל ברישניקוב יככב בהצגה "פריז". במסיבת העיתונאים שהועברה ב-ynet Live מתל-אביב אמר "תענוג לחזור לכאן" וסיפר על ההצגה: "זה לא מחול ולא מחזה מסורתי". ומה עם הגיל? "אני לא כזה זקן, עדיין יש בי תיאבון"
שנה לאחר סדרת ההופעות של מיכאיל ברישניקוב בישראל, הרקדן האגדי חזר אלינו לביקור נוסף - הפעם כשחקן בהצגה "בפריז", בבימויו של דימה קרימוב. במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר (א') במרכז סוזן דלל בתל-אביב, עם ברישניקוב ובמאי ההצגה והועברה ב-ynet Live, סיפר הרקדן על חוויותיו מישראל.
"זה תענוג לחזור, יש לי זיכרון חי ונעים מהביקור הקודם. אמרתי בראיונות בעבר שזו היתה חוויה יוצאת דופן, ממש עשיתי מעין ג'אם סשן עם הקהל בהופעות הקודמות, בסוזן דלל והרצליה. זה היה ביקור מאוד זכור".
על "בפריז" סיפר ברישניקוב: "זו עבודה על בדידות שיכולה להיות בכל מקום לאנשים. זה סיפור רוסי עם כותב רוסי ושחקנים רוסים, אבל הפעם יש לנו גם שחקנים פינים וגם מניו יורק וממוסקבה, זו קבוצה בינלאומית. אני לא רואה הקבלה בין ההגירה של העשורים האחרונים לישראל ולארצות הברית לבין הפרויקט הזה".
בין מחזה למחול
ההצגה מבוססת על סיפור קצר מאת חתן פרס נובל, איוון בונין, שבמרכזו סיפור אהבתם של שני גולים רוסים, שהיגרו לפריז בעקבות המהפכה. לצד ברישניקוב, המגלם גנרל בדימוס בצבא הלבן שנבעט מחוץ לארצו על ידי הצבא האדום, משחקת אנה סינקיניה, מכוכבות המסך הגדולות ברוסיה. סינקיניה מגלמת את אהובתו, הצעירה ממנו בשנים רבות, מתה במפתיע ומותירה אותו בבדידותו.
על שילוב המחול במחזה אמר הרקדן כי "זה היה רעיון של הבמאי. הזמנו כוריאוגרף מצוין עמו עבדתי בעבר, רוסי שפועל בארצות הברית. לא מדובר במחזה קונבנציונאלי. מחול ותנועה, כמו גם מוזיקה, הם חלק גדול מעבודת הבימוי של דימה בדרך כלל. זה לא מחול ולא מחזה מסורתי. זה החזון של הבמאי, וקולו הייחודי, לכן בחרתי לעשות את המחזה הזה".
הבמאי דימה קרימוב סיפר: "בכוונה בחרנו להעלות את ההצגה ברוסית, כשתראו אותה תבינו על מה אנחנו מדברים, תראו את שני המהגרים הקטנים האלה בפריז, מדברים, והתרגום נעשה בצורה כזו שלא משנה באיזו מדינה אנו מדברים, כל מילה שנאמרת אפילו בלחש ברוסית היא הופכת למילה מאוד גדולה ורמה, ורואים אותה על הבמה. הרעיון היה לקחת את הסיפור הקטן הזה ולהעצים אותו על הבמה".
קרימוב המשיך ואמר שהוא חושב ש"בפריז" היא ההצגה הטובה ביותר שלו שעלתה במוסקבה עד היום. "פונים אליי אחריה גם מבוגרים תרבותיים וגם ילדים. בדרך כלל הם פוערים את פיהם כבר בתחילת ההצגה ולא סוגרים אותו עד הסוף. זה מספיק טוב בשבילי".
ברישניקוב המשיך וסיפר על שילוב המחול במשחק: "זה אותו דבר מבחינתי. אין לי העדפה. אמרתי שאני מבין שנהניתם פה מהביקור האחרון שלנו. אין באמת מרחק גדול מהעבודה שעשיתי בפעם הקודמת לזה הנוכחי. אמנות ומחול בתיאטרון ובעיקר בזה של קרימוב אינם רחוקים זה מזה. חושבים על שפת גוף ככלי לביטוי מחשבות. אני לא חושב האם אני שחקן, רקדן או מי אני בכלל כשאני על הבמה. אני פועל לפי האינסטינקטים שלי ושל השותפים שלי על הבמה, והאופן בו מביימים אותנו".
ירושלים שלו
הרקדן הוותיק סיפר על חוויותיו מארץ הקודש. "ביליתי זמן מה עם חברים שנהגתי לעבוד ולרקוד איתם, ומאוד התרשמתי, ראיתי הופעות רבות בבאר שבע וחזרות של כוריאוגרפים שונים. הפעם הגעתי מוקדם יותר ביליתי כמה ימים בירושלים. זו היתה חוויה בלתי נשכחת, אני אומר זאת מעומק לבי, זה היה יוצא דופן. אני מבין איך זה מרגיש כשיש עיר בה השמיים פוגשים את הארץ והאבנים. הגעתי לכמה תובנות לגביי ולגבי אנשים נוספים שם.
"זה ממש מרגש אותי, אני לא מבין למה ואיך, אבל זו הפרספקטיבה שלי על המקום, אני חושב שהעיר הזו שייכת לכולנו בכל רחבי העולם, כי היא כל כך יפה, והמיקום שבה והאופן בו האור נופל עליה, לא משנה מאיזה לאום אתה, אתה מרגיש בר מזל כשאתה צועד ברחובותיה".
כשנשאל בעניינים פוליטיים, ברישניקוב נמנע מלהביע עמדה נחרצת. "לעולם לא ארשה לעצמי לייעץ לשום אדם, אני לא חי בישראל, ואני לא רשאי. אולי יום אחד אצליח להבין את עומק המורכבות. אני מעריץ את המדינה הזו עמוקות ואוהב את האנשים שבה, אבל ייקח לי זמן רב - אהיה בר מזל אם בכלל אחיה מספיק - כדי לתפוס את עומקי ומורכבויות הנושאים הביטחוניים כאן".
לקראת סיום דיבר ברישניקוב על מה שבין גילו למחול. "אני לא כזה זקן, עדיין יש בי תיאבון לאוכל, משקאות וגם דברים אחרים.
אני עדיין מתאמן, עדיין רקדן ותמיד אהיה - לא משנה אם אני רוקד על הבמה או במקומות אחרים. אני אמן די לחוץ, כך שכנראה אני שורף את השומנים שלי אוטומטית".
כשנשאל כיצד הוא מרגיע את הלחץ , אמר: "אני מגיע כמה שעות לפני ההצגה, מסתובב קצת, עושה חימום ומנסה לנשום. זה מה שאני עושה כשאני מתכונן".
ההצגה "בפריז" תעלה במרכז סוזן דלל בתל-אביב החל ממחר, 14 בנובמבר, ועד 21 בנובמבר, ומשתתפים גם חברי נסמבל המעבדה של קרימוב.