שנה לאסון, כבאים מספרים על "מצב גרוע יותר"
רגע לפני דו"ח המבקר, בחלק מתחנות הכיבוי מורגש שיפור מסוים - אבל רוב ההבטחות טרם מומשו. כבאיות מיושנות, ציוד חסר ומספר כבאים מדולדל עלולים לגבות שוב מחיר כבד. מפקד התחנה בראשל"צ: "בינתיים לא ראינו אגורה"
לפני שנה, אחרי ההלם הראשוני מאסון הכרמל והמוות, הם הפכו לגיבורים. הכבאים שנלחמו בלי פחד באש המשתוללת, עשו זאת עם ציוד מיושן ובכוח אדם דליל במיוחד. על המחדל דובר כבר רבות, ועוד ידובר בדו"ח המלא של מבקר המדינה. מאז, כל מקבלי ההחלטות ביקשו להציג את עצמם כמי שדואגים לתיקון הליקויים הקשים - אבל מה קורה בשטח? מתברר שבביורוקרטיה הישראלית, גם כשהסכנה יכולה לצוץ שוב, שנה שלמה לא מספיקה.
שנה לאסון הכרמל ב-ynet
אם שואלים את כבאי ראשון לציון, למשל, המופקדים על העיר הרביעית בגודלה בישראל ועל 300 אלף איש בקירוב, הרי שהמצב אפילו נעשה גרוע יותר. "איך גרוע יותר? הרכבים שלנו הזדקנו", מסביר ל-ynet יורם כהן, בן 61, שמתנדב שנים בתחנה. "יש בהם תקלות רבות יותר. עכשיו יצא למוסך רכב משנת 92' עם סולם טיפוס, הוא כל הזמן נכנס ויוצא משם. רכב נוסף במוסך. אין יום שזה לא קורה. חסרים לנו רכבים".
בכרמל סימלה את הכשל ה"ענתיקה" משנות ה-60, ובשפלה המצב גם היום לא הרבה יותר טוב. כבאית אחת בת 30 שנה, אחרות מאמצע שנות ה-80' ולא הרבה אחרי כן. אמנם לאחרונה הגיע רכב חדש, שבו סולם באורך 44 מטרים לחילוץ מבניינים, אבל הוא טרם הושמש לפעילות.
דובר הכבאות המקומי, איציק לוי, שמע הבטחות על כמה כלי רכב שאמורים להתקבל עד סוף השנה. בינתיים הגיע רק אחד. לפי המתנדב הוותיק כהן, גם רכב שאמור לטפל בחומרים מסוכנים ישן וקטן מידי לפעילות הנדרשת כיום.
ומה בצפון? באיגוד טבריה, למשל, המכסה את איזור סובב כנרת והגליל התחתון, יקבלו אמנם עד סוף השנה שש כבאיות חדשות, אך בינתיים חונות בתחנה עדיין שתי כבאיות משנות ה-80' - כמותן אפשר למצוא גם בתחנות רבות אחרות. "עד סוף השנה האזרחית יהיו לנו שש כבאיות חדשות. המשרד לבטחון פנים תקצב לנו שתי כבאיות וטרקטורון כיבוי", בטוח דני אליהו, דובר האיגוד האזורי.
"אנחנו כמו אקרובטים"
בזמן שביקרנו בתחנה בראשון לציון, פרצה שריפה באחד הרחובות בעיר. צוות הגיע במחהירות וטיפל באש, ותך כמה דקות - עוד טלפון, על שריפה אחרת. הכוח מהדליקה הראשונה נאלץ לעזוב למרות שהשלים כיבוי ראשוני בלבד, ולקפוץ לאירוע השני.
כך הודגמה בעיה קריטית נוספת - מצבת כוח האדם: 33 כבאים מבצעיים בעיר שמשרתים בשתי תחנות. בכל משמרת אמורים לעבוד לפחות 11 איש, אבל בפועל יש משמרות של שמונה ואף שבעה, מכיוון שאין די כבאים, או שהם חולים, יצאו לקורס וכדומה. שבעה כבאים חדשים נקלטו בשנה האחרונה בתחנה, אבל המחסור גדול הרבה יותר.
המתנדב יורם כהן מספר ש"אין יום שאני לא מקבל טלפון 'תבוא מחר' כי אין אנשים. על כל שריפה ברב קומות בעיר, צריך מינימום 20 כבאים, לכן אנחנו בונים על עזרה מתחנות מחוץ לעיר - אבל לוקח להם זמן להגיע והדקות הראשונות הן קריטיות. בפועל, כל אחד מאיתנו נותן 300% אחוז וזה בינתיים מציל את המצב".
להב משנה דוד כהן, 39, כבאי 16 שנה, מוסיף: "אנחנו זועקים לכוח אדם. אם יש רק שמונה אנשים במשמרת, התחנה לא יכולה לתת מענה לשני אירועים גדולים בד בבד. ברגע שיש שריפה בבניין ועוד נניח תאונה אנחנו צריכים להתחיל לאלתר בכוח האדם. אנחנו כמו אקרובטים. יש תחושה ששום דבר לא זז בגלל הבירוקרטיה, אנחנו בין הכיסאות של העירייה והמשרד לבטחון פנים".
ומה עם תחנה באזור איקאה?
כחלק מהפקת לקחי השריפה בכרמל הועברה האחריות על שירותי הכבאות וההצלה ממשרד הפנים - ותחתיו איגודי הערים לכיבוי - למשרד לבטחון פנים, במטרה להקים רשות לאומית. עם הארגון מחדש של מערך הכבאות נפתח השנה מחזור גיוס חדש לכבאים, שבסיומו צפויים להיקלט עוד כבאים לתקנים חדשים, אבל החקיקה בנושא טרם הושלמה - והשטח טרם התארגן מחדש.
טפסר יעקב שני, מפקד התחנה בראשון לציון, מסכים עם אנשיו: "המצב הולך ומידרדר בשנה האחרונה מסיבה פשוטה - הרשיות שעד היום תיקצבו והחזיקו את השירות, אומרות שעוד שנה ייקחו מהם את הכבאות ויעבירו לאחריות המשרד לבטחון פנים, לכן יש מגמה להשקיע כמה שפחות. המשרד לבטחון פנים מנגד לא נתן עד יום אגורה שחקה אחת לתחנה. רכשו אמנם 88 רכבים חדשים בשירות הכבאות אבל אני אמור לקבל עוד אחד בלבד כאן. חסרים לי שני רכבים של כיבוי ראשוני, ועוד שניים ישנים בני 15 שנה".
בשביל רמת כשירות מלאה, מציין שני, "יש צורך בשתי תחנות משנה במערב העיר ובאזור איקאה ומועצת גן רווה. אני צריך עוד 20 כבאים. להחליף ארבעה רכבי כיבוי ישנים, ועוד ארבעה חדשים". נקודת האור היחידה כמעט בתחנה היא הציוד האישי לכבאי, ומבחינה זו המצב טוב. לעומת זאת, מכשירי הקשר החיוניים לכבאים מיושנים וזקוקים לרענון.
בראשון לציון נמצא גם בית הספר הארצי לכבאות. תשעה שבועות קורס בתנאי פנימייה, אחריהם יפוזרו 129 כבאים מוכשרים בתחנות. המתחם שופץ לאחרונה וההכשרה נראית רצינית. אבל בסיומו לא אמורים להגיע כבאים נוספים לתחנה המקומית.
בעיריית ראשון לציון הביעו "תמיהה" על דבריו של שני, "מאחר שהעירייה תומכת באיגוד הכבאות, הרבה מעבר לחלקה בסכומים גבוהים וחסרי תקדים. בשנת 2011 שילמה העירייה סכום של 3,250,000 שקל עבור מנוף גבהים והוסיפה לאיגוד הכבאות, 350,000 שקל מעבר לתקצוב המקורי. להבדיל מעיריות אחרות, עיריית ראשון לציון תמכה באיגוד הכבאות באופן נרחב שלא מותיר מקום לטענה שמגמת הרשויות היא להשקיע כמה שפחות".
מערך התנדבות לפי המודל האמריקני
לאיגוד ערים גליל מערבי (המכסה את עכו, כרמיאל, נהריה, מעלות, שפרעם ועיריות נוספות), יצטרפו רק 26 כבאים עם סיום קורס ההכשרה. בשטח של 930 קמ"ר יפעלו 64 כבאים בלבד, והיחס בגליל המערבי יעמוד על כבאי אחד לכל 5,000 תושבים. לשם השוואה, לפי נתונים מ-2010 בארה"ב כבאי אחד לכל 1,000 איש, ביוון אחד ל-1,100 ובקפריסין מספר דומה.
"אין ספק שהשנה הזו חל שינוי משמעותי ובקיץ 2012 יהיה אפילו יותר טוב. עד אז הכוח שלנו יוכפל", בטוח בכל זאת רב-סמל כבאי יגאל בן אבו, דובר איגוד גליל מערבי. מעבר לתוספת כוח האדם הצפויה, באיגוד נקלט גם ציוד חדש. "פרט לשבעה רכבי כיבוי חדשים, רכשנו ערכת חוזי המורכבת על מסוק, שמשדרת מלמעלה לחפ"ק תמונה ויזואלית של מוקדי השריפה. זה מה שנעשה בשריפה האחרונה באחיהוד. בנוסף הוקמו יחידות מתנדבים ביישובים שבסביבה וניתנו להם כבאיות. הרעיון הזה דומה למודל האמריקני המתבסס על מערך מתנדבים הקיים מחוץ לערים הגדולות".
גם באיגוד ערים גליל וגולן מצבת הכבאים לא מזהירה.
שם יקבלו עם סיום קורס ההכשרה 16 כבאים נוספים, וסדר הכוחות שלהם יעמוד על 44 כבאים שאמורים לכסות שטח של 2,000 קמ"ר. בטבריה יש כיום 55, וחמישה כבאים מוכשרים נוספים הובטחו.
"אי אפשר להגיד שהדברים לא זזים, אבל גם אי אפשר להגיד שהכל מושלם", אמר להב משנה נתן בן שימול, דובר איגוד כבאות גליל וגולן. "מאז שנה שעברה יש התקדמות, יש רכישה של כבאיות חדשות - ארבע כבר נמצאות פה, אבל גם יש לנו כבאיות ישנות".
המשרד לביטחון פנים: עשינו הרבה
מנציבות הכבאות וההצלה נמסר כי "בשנה שחלפה נעשה מהלך רחב היקף לשיפור ושדרוג מערך הכבאות. ב-1.2.2011 מטה הנציבות הועבר לאחריותו המלאה של המשרד לביטחון פנים. באפריל נערך מכרז לאומי לגיוס כבאים ובסופם של שלושה מחזורים של קורס כבאים יגויסו 300 כבאים חדשים שמהווים תוספת של 20 אחוז לכבאים המבצעיים. בנוסף אושרו 200 תקנים לגיוס במסגרת שרות לאומי/אזרחי, בני מיעוטים וחרדים. אושרה תוספת תקציב של יותר מ-250 מיליון שקל לרכישת רכבים וציוד כיבוי. הוחל ברכש מסיבי של רכבי כיבוי שיחליפו כבאיות ישנות ולהשלמת תקנים חסרים תוך העדפת הפריפריה, בסך הכל נרכשו 88 רכבי כיבוי. במאי 2011 הוקמה בפיקוד חיל האוויר יחידת כיבוי אוויר".
בנציבות מוסיפים כי "בשנה החולפת התקיימו הכשרות וקורסים רבים, הסתיים שיפוץ ביה"ס לכבאות והצלה, אושרה ותוקצבה תוכנית להקמת משל"ט ארצי משוכלל במטה הנציבות, נרכשו מכולות חירום, פורסם מכרז לרכישת חומרים מעכבי בעירה ונעשתה רפורמה בתחום המבצעים ובטיחות האש. כמו כן המשרד לביטחון פנים נמצא בעיצומו של מהלך חקיקיתי שיאפשר העברת מערך הכבאות ממערך מקומי למערך ארצי".