ספרדים ואשכנזים: מלחמות השבת באלעד
הרב האשכנזי החליט לסגור את שערי העיר 20 דקות לפני שבת, אבל הרב הספרדי טוען שמדובר בהחמרה מיותרת. ולבסוף גם השומר - שהוצב כפשרה בין הצדדים - נחסם
לא עוזב את העיר, פשוט כי היא נעולה: העיר החרדית אלעד סוערת בשבועות האחרונים נוכח מחלוקת קשה על מועד כניסת שבת, בכל הנוגע לעניין איסור כניסת כלי רכב לעיר ותנועה בה. הרב האשכנזי החליט לחסום את הכניסה לאלעד בשעה מוקדמת יחסית, ואילו הספרדי טוען שאין להנהיג חומרה הלכתית על כלל התושבים.
עוד בערוץ היהדות - קראו:
-
הרב אריאל: מקנאים בדתיים בגלל "תקנה"
- הדרת נשים: זה בגלל ההשכלה, טמבל
- לפי האבולוציה: היהודים שרדו הודות לברית ונידה
כעת גם "גדולי הדור", שחתמו בתחילה על מכתבי תמיכה המצדדים בעמדות השונות, לא הצליחו להשיג פשרה בעניין ולהשכין שלום בין הניצים. והכל בגלל 10 דקות.
על-פי ההלכה הבסיסית ("עיקר הדין"), השבת נכנסת בשעת שקיעת החמה, אך בשל מצוות "תוספת שבת" נהוג להקדים את הדלקת הנרות ואת השביתה ממלאכה לזמן מוקדם יותר. ברוב האזורים בארץ מכניסים את השבת כ-20 דקות לפני השקיעה, ומנהג ירושלים (ובעקבות זאת גם פתח תקווה, שמייסדיה היו ירושלמים) הוא להקדים בכ-20 דקות נוספות.
כשנוסדה אלעד, הסמוכה לפתח תקווה, התלבטו הרבנים כיצד לנהוג בה לעניין זה, וכמעין פשרה בין מנהג גוש-דן ומנהג ירושלים הוסכם לקבוע כי שעת כניסת שבת הרשמית תהיה 30 דקות לפני שקיעת החמה וכי שערי העיר ייסגרו לתנועה חופשית של רכבים כעבור 20 דקות (10 דקות לפני השקיעה). משעה זו מותרת כניסה ויציאה לרכבי חירום בלבד.
עת נעילת שער
אלא שלאחרונה החליט רבה האשכנזי של העיר, שלמה זלמן גרוסמן, להקדים את סגירת השערים ב-10 דקות נוספות, ובכך הצליח להצית מלחמת ספרדים-אשכנזים. מגוּבה במכתב בחתימת רבנים ופוסקי הלכה אשכנזים בכירים, בהם הרב יוסף שלום אלישיב, הרב שמואל ואזנר, הרב חיים קנייבסקי והרב אהרן לייב שטיינמן, על חשיבות "תוספת שבת", הודיע הרב הליטאי ערב חגי תשרי כי שערי העיר ייחסמו מעתה בכל שבת 20 דקות לפני השקיעה.
תומכי הרב גרוסמן טוענים כי חלק מתושבי אלעד ניצלו את ההסדר הישן, שבו הייתה להם תנועה חופשית כמעט עד לרגע האחרון, כדי לערוך קניות ו"סידורים" אחרונים לפני השקיעה, עד שנוצר מצב שבו כדי שלא לחלל את השבת הם היו נוסעים במהירות מופרזת בדרכם חזרה ומסכנים בכך את העוברים והשבים – הורים וילדיהם - שכבר עשו את דרכם ברגל לבית הכנסת במחשבה שכבר אין תנועת רכבים בעיר.
"זה לא כמו בני ברק שיש בערך 20 כניסות לעיר. פה יש רק אחת", הסביר אחד מתומכי המהלך, "אלעד היא גדולה ובתוכה אין כביש מהיר אלא כיכרות ופסי האטה – כמעט בלתי אפשרי להגיע מהשער אל כל נקודה בעיר ב-10 דקות בלי לחלל את השבת, אז אנשים דוהרים כמו מטורפים. כבר היו פה כמה תאונות בדקות הקצרות האלה. צריך לעשות לזה סוף".
בצד האשכנזי מדגישים כי אין מדובר בעניין הלכתי, אלא בטיחותי, והם משוכנעים כי אם ייתקלו תושבים אלו בשער נעול ויאלצו להשאיר את רכבם מחוץ לעיר ולצעוד ברגל מהכניסה אליה עד הבית, התופעה תיפסק – מהפנמת המסר או מתחושת חוסר-נעימות. לדבריהם, התוצאות כבר ניכרות בשטח, ובכניסת השבת האחרונה כבר הצטמצמה תנועת הרכבים באופן משמעותי.
פתח לנו שער
בלשכת הרב הספרדי של אלעד, מרדכי מלכא, לא אהבו את המחטף, ויצאו למאבק. ב"קריאת קודש" שפירסם הרב הוא כתב: "כל המקדים לקבל עליו שבת קודם – הרי זה משובח... אך זו הנהגה לפרט ולא לכלל".
לדבריו, "פוסק הדור" הרב עובדיה יוסף מתנגד אף למנהג ירושלים, למרות שהתקבל כמעט בכל החוגים והעדות, וקבע כי גם שם יש להכניס את השבת רק 20 דקות לפני שקיעת החמה.
הרב מלכא מציין כי כשנוסדה אלעד התנגד להחלטה שהדלקת הנרות תהיה חצי שעה לפני השקיעה, והוא מוחה על כך שהצופרים העירוניים מכריזים עד היום על כניסת השבת בשעה זו, מבלי להתחשב ברוב תושבי העיר, שהם ספרדים.
"בעניין סגירת שערי העיר, אין זכות לאכוף על הכלל דבר זה, ואין לסגור את שערי העיר עד כעשר דקות לפני השקיעה כדי שאדם יוכל להגיע לכל חלקי העיר בלי לחלל השבת", קבע הרב, "פעמים רבות יש עיכובים בתחבורה ובני אדם מגיעים לעיר באיחור. הייתכן שלא ניתן להם להיכנס לעיר חצי שעה לפני השקיעה ויילכו רגלית עם כל חפציהם ולגרום להם לחלל השבת?!".
על מכתב רב העיר חתמו רבנים ספרדים בכירים, בהם הרב עובדיה יוסף, הרב הראשי שלמה עמאר וחברים מ"מועצת חכמי התורה" של ש"ס.
כדי לחזק את טענתם, מספרים מקורבים לרב מלכא על מקרה שאירע לאחרונה, שאדם לא-דתי שהחליט לראשונה בחייו לשמור שבת הגיע לשם כך לחבר באלעד. לטענתם, האיש נתקל בשער נעול רבע שעה לפני השקיעה והחליט לשוב על עקבותיו. "מי יודע אם הוא יהפוך לשומר שבת אחרי מפח נפש כזה?", תהו, "האם הרב גרוסמן יכול לקחת אחריות על יהודים כאלה שנדחים בגללו מדרך התורה והמצוות?"
תיק"ו
לקראת סוף השבוע האחרון ניסו עסקנים בעיר להגיע להסכמות שיהיו מקובלות על הרב עובדיה יוסף מהצד
הספרדי ועל הרב אהרון שטיינמן האשכנזי, כדי שאלה יורו לשני רבני העיר לאמצן. על-פי המתווה שהוצע, בעשר הדקות השנויות במחלוקת הכניסה לעיר תהיה חסומה, כדרישת הרב גרוסמן, אך "מפקח" מטעם הרב מלכא יוצב במקום ויוכל לאשר מעבר ב"מקרים מיוחדים" על פי שיקול דעתו.
הפיתרון יצא לדרך במתכונת ניסיונית כבר בערב השבת האחרונה, וכבר נראה היה כי באלעד הושג דו-קיום, אך אז הוא נתקל בקשיים מכיוון בלתי-צפוי. 10 דקות לפני השקיעה, כשסיים למלא את משימתו, עזב המפקח הספרדי את השער וביקש לנסוע אל תוך העיר, הביתה, להכניס את השבת, אך אז נתקל בפעילים אשכנזים שחסמו את רכבו וקראו בזעם: "שאבעססס!"