דלת מסתובבת באל על: מפטרים ומגייסים
הבוקר דיווחה חברת התעופה על צניחה של 50% ברווח ופיטורים של כ-200 עובדים. התייעלות? הצצה בדף הפייסבוק ובעמוד הדרושים של החברה מלמדת כי היא מחפשת עובדים חדשים. נוסע מתמיד: "צביעות מגעילה". אל על: "אלה מיונים ראשוניים של עובדים זמניים לעונת התיירות"
חברת התעופה אל על מודיעה על פיטורי 200 עובדים , על רקע צניחה של 50% ברווחיה - אבל במקביל, ממשיכה לגייס עובדים חדשים.
- מישהו מטפל בך? משבר דיילים באל-על
- כמדי שנה: אל על תפטר 200 עובדים זמניים?
- אל על מתחילה לפטר עובדים בחטיבת המטענים
החברה מפרסמת בעמוד הדרושים שלה כי היא מחפשת נציגי שירות למוקד הטלפוני. גם בפוסט, שפורסם בעמוד הפייסבוק של החברה, נכתב: "בואו לעבוד באל על ותוכלו לטוס ברחבי העולם! דרושים נציגי שירות למוקד הטלפוני", עם לינק לעמוד הדרושים. לפי עמוד הדרושים, החברה אינה מגייסת כרגע דיילים או עובדים בתחומים נוספים, אך בפועל, נעשה גם חיפוש ראשוני לאיתור דיילים לעונת התיירות הבאה.
"יד אחת מגייסת ויד אחת מפטרת. זאת צביעות מגעילה שהציבור צריך לדעת עליה", אומר איתי כרמל, נוסע מתמיד באל על שנתקל במודעת הדרושים בעמוד הפייסבוק, בדיוק ביום שבו החברה הודיעה על הפיטורים, "אל על קוראת לעצמה חברה לאומית אבל עושה הכל לרעת הציבור, מהיחס ללקוח ועד היחס לעובד".
מהחברה נמסר: "מדובר בתהליך קבוע מדי שנה לקבלת קורות חיים לצורך מיונים ראשוניים של עובדים זמניים לקראת עונת התיירות הבאה וכן בגיוס מועמדים למוקד הטלפוני של החברה".
פיטורים, או משחק בין ההנהלה לוועד?
אל על החלה בתחילת החודש לחלק לדיילים ולעובדים נוספים מכתבי התראה (הודעה מוקדמת) לקראת פיטורים, שאמורים להתרחש עד סוף פברואר. העובדים שמקבלים את המכתבים מוגדרים כעובדים זמניים, אך חלקם עובדים בחברה שנים רבות. בדו"חות הכספיים של החברה, שפורסמו היום, נכתב כי יפוטרו כ-200 עובדים כאלה.
לפי הנסיון משנים קרובות, ייתכן כי בסופו של דבר העובדים הללו לא יפוטרו, והם פשוט נפלו קורבן למאבק הכוחות המתרחש מדי שנה בין הנהלת החברה לוועד העובדים שלה על שאלת מתן הקביעויות לעובדים הזמניים, כולל המיועדים לפיטורים עצמם. ועד העובדים של החברה מנהל מדי שנה מו"מ על השאלה כמה מהם יקבלו קביעות ב-1 לינואר. במהלך הוויכוחים שהתנהלו בשנים הקודמות, ביצעו שני הצדדים תרגילים דומים כאמצעי לחץ, ובסופו של דבר נמצאה פשרה שבה הוענקה קביעות לחלק מהעובדים ולא לכולם.
אל על סיימה את הרבעון השלישי של 2011 עם רווח נקי של 21 מיליון דולר לעומת 42.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הסיבה העיקרית לכך היא עלייה של 47% במחיר הדלק הסילוני. הכנסות החברה ברבעון גדלו אמנם ברבעון ב-6.5% ל-602 מיליון דולר. כמות הנוסעים והמטען בנתב"ג עלתה ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל, אך נתח השוק של אל על ירד.
בעקבות הירידה ברווחים, הודיע מנכ"ל החברה, אליעזר שקדי, והיו"ר, עמיקם כהן, כי החליטו לוותר על 20% משכרם. עלות שכרו של שקדי בשנה שעברה הסתכמה ב-16.8 מיליון שקל, הודות לבונוס של 11.4 מיליון שקל ולאופציות בהיקף של 2.3 מיליון שקל באופציות. יש לציין כי שקדי העביר 5.7 מיליון שקל לטובת עובדי אל על. שכרו החודשי ברוטו של שקדי עמד בשנה שעברה על 115 אלף שקל בחודש. כהן הרוויח בשנה שעברה 1.1 מיליון שקל ועוד כ-400 אלף שקל באופציות. עוד הודיעה אל על כי הסמנכ"לים ויתרו על 10% וראשי האגפים ויתרו על בין 7.5% ל-10% משכרם.