הדרת נשים מתחילה ב"שלא עשני אשה"
"אם חשובה לי דמותה של היהדות, ואני מאמין בכבוד הרב שהיא רוחשת לנשים, אל לי להמתין עד שהביורוקרטיה ההלכתית תעשה את שלה ותשנה את ברכת 'ברוך שלא עשני אשה'. ממחר בבוקר אפסיק להדיר נשים במילותיי"
מוסלמי, נוצרית ויהודי נכנסים למלון בירושלים. זו לא התחלה של בדיחה, אלא תיאור מדויק של חוויותיי לאחרונה. ולא רק שזה לא מצחיק, אלא אף הגעתי בשל כך לידי מחשבות רציניות ביותר.
עוד בערוץ היהדות - קראו:
-
יצאה עם 70 בחורים: הדייטים הכי הזויים שלי
- מתיסיהו התגלח, והסביר: "כבר לא חסיד"
- "הפרדה" אצל הנאצים? הכחשת שואה/ הרב חיים אמסלם
כצפוי, שוחחנו על ישראל והדת היהודית, אך לפתע הנוצרית שלפה קושיה. האם נכונה השמועה שבבוקר אתם מברכים "ברוך שלא עשני אשה"? היא שאלה בזעזוע. הנהנתי בראשי לחיוב. "והאם גם אתה מברך ברכה קשה זו?" היא גיששה בחשש. "כן..." עניתי מתוך רצון להסביר את משמעותה של הברכה באופן העמוק יותר.
בלי להתבלל יותר מדי, הרימה הנוצרית יד והנחיתה אותה על כתפי בעוצמה על כך שאני נוטל חלק פעיל ב"השפלת האישה ביהדות". מלמלתי כמה מילות הסבר ופלפול על פטירת הנשים מ"מצוות שהזמן גרמן", כפי שלימדוני רבותיי, והחלפתי נושא.
מחשבות על מכות
מאז איני יכול להירגע מאותה "מכה נוצרית". הפער שבין ה"הגשת הלחי השנייה של ישו" לבין אותה מכה ספונטנית המחישו לי את גודל הקושי שבהבנת ברכת "שלא עשני אשה". לפעמים מישהו מבחוץ מיטיב להציג בפניך מראה ברורה וחדה. אני מריץ במוחי שוב ושוב את אותן תשובות ששמעתיברכה זו אינה כתובה בתורה, ואם כשנוסחה אי-אז הייתה מקובלת, הרי שהיום היא אינה מתאימה כלל. איני מבין מדוע הנשים מסכימות לעבור על כך בשקט. איני מבין מדוע הרבנים לא טורחים לשנות אותה בצורה הלכתית ופשוטה (ברוך שעשני גבר? ברוך שעשני כרצונו?) ויותר מכך, המכה הספונטנית של הנוצרית הביאה אותי לשאול - מדוע אני ממשיך לברך ברכה זו כלשונה?
איני חושב שהנוצרית הבינה את גודל שאלתה. רק מי שמתגורר בארץ ומודע לתהליכים המתחוללים בחברה שלנו ביחס לאשה יכול לחוש את הקשר המפחיד שבין המילים שלנו למעשים שלנו.
הכול מתחיל בחינוך כידוע, אז כיצד משפיעה ברכת "ברוך שלא עשני אשה" על ילד המתחנך לאומרה בכל בוקר? כיצד תעוצב התייחסותו לנשים? כיצד בעל ינהג באשתו? כיצד אח יתייחס לאחותו? כיצד בוס יקדם עובדת שלו? ואף הנשים – כיצד הן גדלות אל מול ברכה שכזאת?
ברצוני לטעון בעצב רב שברכת "שלא עשני אישה" היא מקור לכל התחלואים החדשים המאיימים להציפנו בהדרת נשים. זה התחיל בהרמת גובה המחיצה, עבר לצפיפות החורים שבה, הפך אותה ממחיצת בד למחיצת עץ עד שאטם אותה לחלוטין. אחר כך, הופרדו הפעולות בבני עקיבא, הועברו הנשים אל ירכתי האוטובוס, נאסר עליהם ללבוש צבעים עזים ולאחר ששירתן הופסקה, גם קולן בדיבור נדחק. מכאן ועד נשות הטליבאן הדרך נעשתה קצרה מאוד.
ברוך שלא עשני עדר
מה שזעזע את עולמי זו העובדה שלא השכלתי בעצמי להתבונן בברכה הזו שאני אומרה בכל בוקר. מלבד חטאי ב"מצוות אנשים מלומדה" לא טרחתי לברר לעצמי את דבר ה'. גם כשהנוצרית הטיחה בפניי את האשמותיה, נדרכתי מיד להגן ולנמק את אותם "דברי אלוהים חיים", אך שכחתי שברכה זו לא נאמרה בסיני ואף שאני עפר לרגליהם של חז"ל, שינויי נוסח תפילה רבים וטובים נעשו בפשטות במהלך השנים ללא כל בעיה. אפילו לגר נפסקו להלכה שינויים באותם ברכות השחר רק מפני ש"נצטווינו לאהוב הגרים, כלומר, שנזהר שלא לצער אותם בשום דבר", כדברי ספר החינוך.
ואת הנשים, ואת עצמנו, מותר לצער? אם חשובה לי דמותה של היהדות, ואני מאמין בכבוד הרב שדת זו רוחשת לנשים, אל לי להמתין עד שהביורוקרטיה ההלכתית תעשה את שלה ותשנה ברכה זו. אל לי לשבת מן הצד ולהחריש, עליי להשמיע קולי ולהתנגד בפועל בשם ה' להדרת נשים מהמרחב הציבורי – ולשם כך, עליי ועל כל אחד שמסכים עמי, להתחיל זאת במרחב הפרטי - בברכות השחר. ממחר בבוקר אפסיק להדיר נשים במילותיי רק כי "כך עשו אבותיי ולא מצאו כוח להפסיק זאת" (ועדיין יש על מי לסמוך - רבי אהרון וורמס ממץ, הרב הראשי של צרפת בסוף המאה ה-18, שהתנגד לאמירת הברכה בקול רם – ויש כאלה שאומרים שהתנגד בכלל לאומרה).
ברוך אוזר ישראל בגבורה. ברוך שלא עשני עבד. ברוך שלא עשני עדר.
- המאמר יתפרס באתר "70 פנים",
שהשקתו תיערך השבוע