קנס כספי של 4.3 מיליון שקל לחברות ביטוח
הפיקוח על הביטוח הטיל עיצומים כספיים בסך כולל של 4.3 מיליון שקל על כלל, מנורה-מבטחים והפניקס: פעלו בניגוד להוראות ולא השיבו 24 מיליון שקל למבוטחים. כלל ביטוח נקנסה גם על מסירת מידע מטעה
עיצומים כספיים בהיקף של 4.3 מיליון שקל הוטלו על שלוש חברות ביטוח: כלל בריאות, מנורה מבטחים והפניקס. ביקורת שערך אגף פיקוח ואכיפה העלתה כי החברות לא שילמו כספים למבוטחים שביטלו פוליסות סיעוד.
מחירה של פוליסת ביטוח סיעודית משתנה לרוב על פי גיל המבוטח, בהתאם לסיכון. כך, הפרמיה שמשלם מבוטח בגיל צעיר - נמוכה, אולם ככל שעוברות השנים המחיר מזנק כלפי מעלה. עם זאת קיימת גם פוליסה קבוצתית בה המבוטח משלם פרמיה קבועה לאורך השנים. ואולם, כאשר התשלום הוא קבוע והמבוטח מחליט להפסיק את הפוליסה בגיל צעיר – הוא למעשה שילם הרבה מעבר לרמת הסיכון שלו.
בחוזר הפיקוח משנת 2003 ניתן מענה לבעייה זו. החוזר קובע כי לקוחות שרכשו פוליסת סיעוד בפרמיה קבועה וביקשו להפסיק אותה בגיל צעיר, יכולים לקבל את ההפרש בין מחיר הסיכון האמיתי שלהם לבין המחיר ששלמו בפועל (בהתאם לתחשיב מיוחד). למעשה, לקוחות רבים כלל לא היו מודעים לזכותם זו. חברות הביטוח גם לא טרחו ליידע אותם ולא השיבו להם את הכסף המגיע.
בעקבות הביקורת, כאמור, הורה המפקח לחברות שהפרו את ההוראות להשיב סכום מצטבר של למעלה מ-24 מיליון שקל לכ-11 אלף מבוטחים. על כלל בריאות הוטלו עיצומים כספיים בסך 1.46 מיליון שקל, על הפניקס הוטל עיצום כספי בסך 1.42 מיליון שקל ועל מנורה מבטחים הוטל עיצום כספי בסך 1.37 מיליון שקל.
בנוסף, הטיל המפקח עיצום כספי על כלל בריאות שכן במהלך הביקורת שנעשתה, מסרה החברה מידע מטעה במכוון כדי להקשות על הבדיקה.
יש לציין כי בשנתיים האחרונות נעשה מאמץ ניכר במערך הפיקוח והאכיפה, בראשותו של סגן הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, אליאור גבאי, בהחמרת הענישה תוך התמקדות הן בצד הצרכני והן בצד המשמעתי כלפי החברות המפוקחות.
מכלל בריאות נמסר בתגובה: "כל התקלות שהתגלו, טופלו באופן מהיר וכל הכסף למבוטחים הוחזר במלואו. בניגוד להודעה לעיתונות של משרד האוצר, אין כלפי כלל כל טענה של הטעיה".