"עוד סיפור ודי": להקריא לילד כבר בגיל 8 חודשים
כשההורה יושב עם ילדו הפעוט ומקריא לו סיפור, עוברות ביניהם לא רק מילים אלא גם רגשות, יכולת הקשבה וריכוז וידע על העולם. מתי כדאי להתחיל להקריא לילד ספרים, האם רצוי לקרוא יחד לפני השינה ולמה חשוב לקרוא את הספר בחנות? מדריך
למפגש של הילד בגיל הרך עם ספר יש חשיבות רבה: הספר הוא תמצית תרבותית רבת עוצמה שמפגישה את הפעוט עם אופני התקשורת והחשיבה האנושיים: תמונה, טקסט וקול אנושי (של ההורה שמקריא).
עוד על קריאה בגיל הרך :
- 24 דרכים לשכנע את הילד לקרוא
לכן, חשוב להושיב את הילד על הברכיים או לצדנו ולספר לו את הסיפור, ללוות את הטקסט באינטונציה המתאימה ובקצב המתאים ליכולת הריכוז שלו, תוך שיטוט עם האצבע על הפריט באיור שבו מתמקד הטקסט.
מה הילד לומד באמצעות הספר?
- הקשבה: הילד לומד להקשיב לשפה, לרצף העלילה, לשורה ארוכה של משפטים המהווים שלמות סיפורית. בפועל, ההורה מקריא את הטקסט והילד משוטט עם עיניו על האיור, לומד להתבונן ולהבין את המתרחש בסיפור, ומגלה עולם של סמלים חזותיים המייצגים את המציאות והדמיון.
- שימוש במקורות מידע: באמצעות המפגש עם הספר לומד הילד להשתמש במקורות מידע שונים: אלה המגיעים מהתמונה, מהטקסט ומההסבר של ההורה לטקסט (אם יש צורך בכך). ישנה חשיבות רבה לאינטונציה שבה ההורה מקריא את הסיפור, כיוון שכך הילד לומד על הרגשות המתלווים לסיפור.
- מיקוד: בכך שההורה מורה עם אצבעו על התמונה, הילד לומד להפריד בינה לבין הרקע וממקד את התפיסה שלו.
- מפגש עם העולם האמיתי: הספר המפגיש את הילד עם העולם שבחוץ, ובעזרתו הוא לומד על מה שסובב אותו עוד לפני שפגש את הדבר האמיתי. הוא נתקל במושגים, בדמויות, בצמחים ועוד, שאותם יגלה בעתיד הלא רחוק.
- ריכוז: ככל שנרבה להקריא לילד ספרים וסיפורים, כך יתארך טווח הקשב והריכוז שלו.
- אוצר מילים: תמיד אומרים להורים להרבות ולדבר עם הילדים, אולם לעתים קשה לנו לגוון את אוצר המילים - והספר מקל עלינו את המלאכה. נוסף על כך, הילד לומד בעל פה טקסטים ולומד לאמץ את מילות הסיפור ולהשתמש בהן בחיי היומיום. בעגה המקצועית דבר זה נקרא טרנספורמציה - העברה.
- סימני כתב: הילד פוגש בספר סימני כתב ומבין שהם מספקים אינפורמציה ומסרים לשוניים של השפה. עוד לפני שהם מבינים במלואם את הסימנים הללו, הילדים רגישים להבדלים בין ציורים, סימני כתב ומספרים. באמצעות התיווך של ההורה לומד הילד להבדיל בין האיור לכתוב, ומקבל ידע על מערכת הסימנים השונים, כמו כיוון הקריאה בשפתו ועוד.
- קרבה להורה: על ידי ההקראה נוצרת קרבה חמימה בין הילד להורה, והילד תופס את ההורה כמקור לידע.
- ביטוי לרגשות: ספר ילדים טוב נוגע ברגשות של הילד, גורם לו להזדהות עם הגיבור וללמוד ממנו כיצד להתמודד עם קשיים או עם רגשות שמציפים אותו.
באיזה גיל להתחיל להקריא לילד?
בגיל שמונה-עשרה חודשים מתחיל התינוק ל"שיים", לתת שם לדברים בסביבתו. בגיל זה כדאי להציג בפניו ספרי תמונות של חיות או של עצמים המוכרים לו מסביבתו.
בסביבות גיל שנה וחצי אוצר המילים מתרחב בקצב מואץ. התינוק ילמד שש-עשר מילים ביום, יצביע ללא הרף סביב וכך יגרום לנו לקרוא בשם החפץ שהוא מצביע עליו. התינוקות מבינים שמילים מייצגות דברים, ולעתים קרובות הם מחקים כל מה שהם שומעים. זו אחת מדרכי הלמידה של חוקי הלשון והדקדוק.
בתהליך הזה של רכישת השפה יש חשיבות רבה למה שהילד שומע סביבו, ואחת הדרכים להשביח את השפה שהוא שומע וקולט היא באמצעות ספרי ילדים איכותיים ומגוונים.
איך בוחרים ספר איכותי?
חשוב לנו כהורים לעיין בספר לפני שקונים אותו כדי לעמוד על איכויותיו ולבדוק את התאמתו לילד שלנו ולמטרות שלנו. אם המטרה היא לחנך את הילד, ההורה יבחר ספר עם מסרים המתאימים לנושא. אם המטרה היא ללמד את הילד לספור, ההורה יבחר ספר שעוסק בכך. בכל מקרה יש להקפיד על איכות הטקסט - וגם על הטיב האמנותי והאסתטי שלו.
עבור הגיל הרך מתאימים ספרים הכתובים בחרוזים, בעלי קצב ופזמון חוזר. כל אלה מאפשרים לילד לזכור את הטקסט ולהיות שותף פעיל בסיפור.
כל הורה מכיר את ילדו ויודע איזה ספר עשוי לקלוע לחוויות הרגשיות הרלוונטיות לו, ובכך להעצים את הקשב והלמידה.
בנוסף, אם ההורה עצמו אוהב את הספר, יהיה קל לו להעביר את האהבה הזו לילדיו.
ומה עם ילדים שלא רוצים לשמוע סיפור?
באמצעות הספרים מתווכים לילדים הנאה רגשית, רוחנית, אסתטית ומילולית, ולילדים שלא אוהבים להקשיב לסיפור כדאי להמשיך ולחפש את הספר המתאים, ולהפוך את הקריאה המשותפת לחוויה חיובית ומדרבנת.
כדאי להקריא לפני שינה?
הקראת הסיפור לפני השינה היא מנהג מצוין, שמכריח אותנו ההורים להקריא לילד ספר לפחות פעם ביום. אין גיל מסוים שבו מומלץ להפסיק את העניין, ובדרך כלל יהיה זה הילד שיאותת לסיום.
שרית מרדכי היא מנכ"לית העמותה לגיל הרך בחבל מודיעין; אסנת פפרמן היא מדריכה חינוכית בעמותה לגיל הרך, בעלת תואר שני בניהול ופיתוח תוכניות חינוכיות להורים ולילדים בגיל הרך