מותו של סוכן? "מומחי הטיולים" נמצאים בפייסבוק
מהפכת האינטרנט השפיעה גם על התייר שנובר באתרי תיירות, מחפש טיסות זולות ונעזר בתמונות חברים בפייסבוק, שכבר הפכו למומחים בתחום. האם יש לסוכני הנסיעות ממה לחשוש?
בעבר הלא ממש רחוק, לפני עידן האינטרנט, אם היינו רוצים לתכנן חופשה, מקורות המידע שהיו זמינים עבורנו היו: סוכן הנסיעות, כתבה ב"מסע אחר"/ "נשיונל ג'יאוגרפיק" או לחלופין חוות דעת של טייל מומחה שהסתובב בכל ברחבי העולם.
עוד בערוץ התיירות:
- טיול ביער השחור: פינה קטנה שחוצה גבולות גבעת תום ותומר: הילד ששתל עץ בגן שיָקוּם לזכרו
- טיולים אחרי הגשם: להתאהב מחדש בטבע
כיום ערוצי מידע אלו נחשבים למיושנים וכמעט לא רלוונטיים. שינוי התפיסה המהיר הזה קרה בזכות מהפכת האינטרנט שבאמצעותה המידע הפך לזמין, ושבאמצעותו נוצרה פלטפורמה שבה כל אחד מאיתנו, על ידי שיתוף תמונות, יכול להפוך ביודעין או לא, למומחה בפני עצמו.
"בשנים האחרונות חלה עליה משמעותית באנשים שמשתמשים באינטרנט בעת הזמנת החופשה שלהם", אומר אייל שמואלי, מו"ל ועורך ראשי של המגזין Israel Travel News ויוזם כנס התיירות הבינ"ל IMTM שיתקיים בתל אביב ב-15-14 בפברואר 2012, ובו יעסקו בנושא של תיירות ורשת האינטרנט.
ואכן, יותר אנשים פונים לרשת, כי מקורות המידע הישנים מאופיינים במספר בעיות, שאחת מהן היא תקציב. לכמה מאיתנו יצא לראות את איל פלד מטייל בהרי קילימנג'רו שבאפריקה ולהגיד "לשם אני נוסע בחופשה הבאה?" וכמה מאיתנו הצליחו בפועל להתאים את החופשה החלומית לתקציב הקיים?
מחפשת אטרקציה תיירותית ברשת - יש הצעות? (צילום: Sutterstock)
כל מי שמעלה תמונות הוא על תקן "מומחה"
הרבה פעמים החלומות שלנו על "חופשה מהסרטים" נבלמים בטווח שבין החלום למציאות הכלכלית. כיום המצב נראה די שונה, כיום כל חבר מהרשת החברתית שנוסע לחו"ל ומעלה תמונות - הוא על תקן "מומחה". כלומר, אם התמונות תפסו את עיניי והתעניינתי במסעותיו, יש באפשרותי לפנות אליו באופן אישי, זמין ומידי, לשאול על עלות הנסיעה וסביר להניח שגם לשמוע מבין איזה אופציות בחר הוא בחר, איזה דילים הציעו לו ומה היו השיקולים.
בנוסף, על-פי רוב, מעגלי חברים ברשתות חברתיות מבוססות על אותו מעמד, גיל ומצב משפחתי, כך שבקלות ניתן להבין שהחופשה של משפחת כהן בברצלונה הייתה בתקציב שגם הגולש יכול להרשות לעצמו או למשפחתו.
בעיה נוספת שהייתה קיימת בעבר וכיום מאוד קל להפריכה, היא מהימנות התמונות שמציגים במגזינים, עלוני פרסום ואתרי האינטרנט של האטרקציות התיירותיות. זה לא סוד שפעמים רבות התמונות השיווקיות של אתרי הנופש מייפות את המציאות, שלא לומר רחוקות ממנה שנות אור.
כיום, שוב בעזרת הרשתות החברתיות, הבלוגים והפורומים אנחנו חשופים לתמונות של טיילים שהם בדיוק כמונו, עם אותו ציוד צילום וללא עריכת פוטושופ. בעזרת התמונות וסרטוני הווידאו שאנחנו משתפים, ושמשתפים חברינו, ניתן ממש לחוש את האווירה ואת המקום בצורה הכי אותנטית שאפשר.
אפשר לחוש את האווירה. אלבום חופשה בפייסבוק
אתרי דירוג גולשים - מקור אמין
עם התפתחות הפלטפורמה האינטרנטית שנותנת אפשרות ביטוי לכל אחד מאיתנו, צמחו אינספור אתרים המבוססים על חוות דעת ודירוגים של גולשים שביקרו במקומות שונים על פני הגלובוס.
אתרים אלו מהווים מקור אמין עבור האדם הממוצע שמחפש חופשה נעימה ורוצה לדעת אם המבקרים הקודמים - שסביר להניח בעלי מאפיינים דומים לשלו - נהנו, ואם לא, מה יש להם להגיד. האתר tripadvisor הוא דוגמא מוצלחת לאתר המבוסס על מידע של גולשים, שבו ניתן גם לסנן בחיפוש ובהמלצות, האם האטרקציה התיירותית שהגולש מחפש מתאימה למשפחות עם ילדים, לטיול רומנטי או לנסיעת עסקים.
באתר זה, כמו גם באלו הדומים לו, קיים דירוג שנתנו התיירים לכל קטגוריה, וכן גם טיפים חשובים על מלונות, בתי הארחה, מסעדות, אתרי תיירות ציבוריים, חברות תעופה ועוד.
הסוכנים עברו לייעץ דרך הרשת? משרד סוכנות נסיעות (צילום: גיל יוחנן)
האינטרנט כמתאבן לפני נסיעות לחו"ל
רוב העוסקים בענף התיירות מודים כיום, כי החופשה שלנו מתחילה עוד באינטרנט. כך, למשל, כשאנחנו נכנסים לפייסבוק יש לכל אחד מאיתנו בממוצע למעלה מ-200 חברים. באמצעות החברים והחומרים שהם בוחרים לשתף, אנחנו נחשפים ומקבלים מידע אודות החופשות והבילויים שלהם.
כשאני רואה שלושה חברים שונים שהיו בסרי לנקה, גם אצלי מתעורר עניין בארץ הרחוקה והאקזוטית הזאת. מכאן, גם אם לא אזמין עדיין את החופשה, יש לי אפשרות, מבלי לצאת מהבית ומבלי לדבר עם סוכן הנסיעות, לברר כמה תעלה לי הטיסה לשם; באיזו חברת תעופה יציעו לי דיל משתלם יותר; ואיזה תאריכים אטרקטיבים יותר או פחות.
באמצעות אתר כמו skyscanner, הגולש יכול לבדוק זמינות טיסות של כל חברות התעופה לכל יעד שיחפוץ. כל שעליו לעשות זה להקיש את מדינת המוצא ומדינת היעד, ומנוע החיפוש של האתר יציע לו את האפשרויות הקיימות.
באותה קלות ניתן להשוות ולמצוא גם בתי מלון או אכסניות בכל רחבי העולם. האתר booking נותן את כל ההצעות עד לאכסנייה הקטנה ביותר ביעד. אגב, הליך החיפוש וההזמנה קל מאוד ובטוח מאוד. גם בישראל מתחילים להבין את הפוטנציאל שבתייר הגולש, וישנם אתרים המספקים מידע אמין ורחב אודות מלונות, בתי הארחה וצימרים בישראל ובחו"ל, תוך כדי התחייבות למחיר הכי זול. באמצעות אתרים אלו ניתן להשוות מחירים, לראות דירוגי גולשים ולהזמין מקום לינה בהתאם ליעד ותאריכים.
ברשת מידע רב על טיסות, מלונות ודילים לחו"ל (צילום: Indexopen)
סוכן הנסיעות חבר שלי בפייסבוק?
ספקי התיירות, מצידם, חייבים להתאים את עצמם מהר מאוד לעולם של הצרכן הווירטואלי והנגישות הקיימת למידע, אחרת הם יישארו מאחור ויתקשו להשלים את הפערים עם חלוף הזמן. כמו כן, כיום חשובה לצרכן החוויה האישית, השירות הייחודי ותשומת הלב המלאה עבור הכסף שהשקיע.
יעל אנגלר, מייסדת ומנכ"לית חברת Spreadit, שתרצה בנושא בכנס התיירות IMTM, נותנת דוגמה להיערכות של ספקי התיירות למתכונת החדשה: בעת הזמנה של חבילת נופש (בין אם זה דרך סוכן נסיעות או בין אם זה באמצעות האינטרנט) נוצר קשר בסיסי בין שני הצדדים, שלעיתים קרובות מתורגם לחברות בפייסבוק.
אותו נותן השירות, אם יימצא בקיא במרחב הווירטואלי, יוכל יומיים לפני הטיסה המתוכננת לכתוב בדף הפייסבוק של הלקוח שלו: "אל תשכח להצטייד בביגוד חם, התחזית מראה התקררות בימים הקרובים". במהלך המאוד פשוט הזה, ספק התיירות מכסה כמה דברים בבת אחת. ראשית, הוא מפגין יחס אישי ללקוח שלו, שזה תמיד מתקבל בברכה. בנוסף, הוא מראה ללקוח שגם אחרי שהוא שילם עדיין חושבים עליו ודואגים לו, וזה מגדיל את הסיכוי שהלקוח יהפוך להיות לקוח חוזר.
כמו כן, המשפט הפשוט הזה שנכתב על דף הפייסבוק של הלקוח, יגיע לחשיפה של לפחות כ-200 מחבריו בממוצע, והם מצידם יביעו התעניינות. גם אם לא יזמינו טיסה או ייצאו לחופשה כרגע, הם בטוח ישאלו את החבר על-אודות הסוכן הנחמד שלו, לכשירצו לנסוע לחו"ל.
לכן, על ספקיות התיירות והנופש להבין כי הכוח עבר אל הגולש, ועל מנת להישאר רלוונטיים עליהם לדעת לנצל הזדמנויות וטרנדים שמתפתחים ברשת.