80% גברים בין הלומדים למקצועות ההיי-טק
פערי השכר בין גברים לנשים בישראל לא צפויים להשתנות בשנים הקרובות עת ייקלטו הסטודנטים בתחום המכניס לשוק העבודה. "נשים מוותרות על לימודי מחשבים והיי-טק בשל דעות קדומות על המקצוע"
האם גם בשנים הקרובות עולם ההיי-טק ישלט על ידי גברים? נראה שכן. לפי בדיקה של מכללת ג'ון ברייס עולה כי 80% מהלומדים למקצועות ההיי-טק הם גברים ורק 20% נשים.
- אחרי הכסף הגדול: המקצועות הרותחים בהיי-טק
במרכז האקדמי דן, שם לומדים תואר ראשון במקצועות ההיי-טק, המצב אף קיצוני יותר, ו-85% משיעור הנרשמים ללימודים הם גברים.
תופעה של שליטה במקצוע מסוים על ידי גברים או נשים ידועה, ולעתים באה משיקולי נוחות ושיקולים חברתיים. אך בצלה עומדת העובדה שמקצועות עם שליטה של גברים הם רווחיים יותר באופן משמעותי ממקצועות בהן שיעור הנשים הוא הדומיננטי. נתון זה, לפיו הרוב המוחלט של הלומדים למקצועות ההיי-טק הם גברים, מצביע כי גם בשנים הקרובות מגמה זאת לא תשתנה.
הנתונים האלו הוצגו על ידי הילה טל, סמנכ"לית משאבי האנוש בג'ון ברייס-מכללת היי-טק בכנס בנושא נשים, צדק חברתי ומדיה חדשה, שנערך ע"י נעמ"ת, תנועת נשים עובדות ומתנדבות, בשיתוף עם ג'ון ברייס מכללת הי-טק ואגודת הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה.
לדברי טל, כמות הנשים במקצועות ההיי-טק קטנה יחסית למספרן בכלל האוכלוסיה בצורה בולטת ולא מוצדקת. "אחת התובנות אשר בלטה בצורה מובהקת מן הבדיקה שעשינו היא שנשים אינן רואות את עצמן בעולם ההיי-טק ומכאן הכמות הנמוכה יחסית של נרשמות ללימודי תואר ולימודי תעודה בתחום".
עוד ציינה טל כי על פי הסקר "נשים מוותרות על לימודי מחשבים והיי-טק בשל דעות קדומות על המקצוע, בשל חשש משעות עבודה מרובות, חשש מנסיעות לחו"ל, מעבודה שדורשת כח פיזי במקצועות של טכנאים ובשל חשש מתחום המתימטיקה".
טל, שהציגה קמפיין לעידוד רישום של נשים לקורסים לעולם ההיי-טק, סתרה את הדעות הקדומות שעלו בבדיקה ואמרה: "העבודה בהיי-טק דווקא מהווה סביבה טבעית לנשים לא פחות מגברים ועם יכולת להצליח בצורה בולטת. בתחום זה אפשר לשלב עבודה מן הבית, רוב העבודות אינן כוללות נסיעות לחו"ל, ישנם תפקידים שמאפשרים שעות גמישות וכמות שעות מוגבלת, ורוב התפקידים לא דורשים כוח פיזי. מדובר בתפקידים הדורשים עבודה יצירתית, עבודה עם אנשים ויכולת עבודה במקביל – תכונות המזוהות עם נשים".
בפייסבוק: האישה מנצחת
עוד הוצג בכנס מחקרה של שלומית ליר, יוזמת פועלות ברשת לקידום נשים במדיה חברתית, אשר השוותה את מעמד האישה כפי שבא לידי ביטוי בתקשורת המסורתית לעומת מעמדה כפי שבא לידי ביטוי באינטרנט, בבלוגים וברשתות חברתיות.
ממצאיו הראשוניים של המחקר מראים כי נשים צוברות יותר כוח במדיה החדשה לעומת המסורתית. "אמצעי המדיה החדשים מספקים במה לרעיונות חדשים ולהפצתם ללא חסמים המאפיינים את התקשורת המסורתית", אמרה ליר.